آیا انجام بریس درد دارد؟

درد بریس

بریس یکی از انواع درمان ارتودنسی در دندانپزشکی می باشد که متخصصان ارتودنسی به دلیل کمک به اصلاح دندان های که بسیار شلوغ هستند و یا کج و معوج درآمده اند استفاده می گردد. اما سوالی که در اینجا وجود دارد این است که آیا بریس درد دارد؟ چگونه می توان درد بریس را کاهش داد؟ و … . برای دانستن این موضوع که بریس درد دارد یا خیر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

درمان ارتودنسی معمولا در سنین ۸ تا ۱۴ سالگی شروع می شود و گاهاً پیش آمده حتی برای بزرگسالان هم تجویز گردد.

در رابطه با درد بریس هم باید بگوییم افراد با یکدیگر فرق دارند و اکثراً درد بریس زمانی که برای اولین بار استفاده و پس از سفت شدن آن روی دندان فقط به مدت چند روز درد بریس نمایان می گردد. البته این درد هم در افراد مختلف متفاوت بوده و ممکن است یک درد خفیف که در عرض چند ساعت هم ازبین خواهد رفت تجربه گردد.

نحوه استفاده از بریس: درد بریس

می توان گفت هر فردی می تواند یک تجربه متفاوت با بریس داشته باشد برخی درد کمی و نامحسوسی را تجربه می کنند و برخی درد بریس برای آنها نمایان است.

اما به طور کلی برخی امکان دارد مجبور گردند برای یک یا ۲ هفته قبل از انجام بریس از جدا کننده یا اسپیسر بین دندان های خود استفاده نمایند.

اسپیسر ها امکان دارد برای چند روز احساس سفت شدن و درد را در افراد ایجاد نمایند، شبیه احساس گیر کردن غذا بین دندان ها، اما نگران نباشید و این ناراحتی برطرف خواهد شد.

در هنگام نصب بریس توسط متخصص همان لحظه اول دردی احساس نخواهد شد. در هنگام انجام کار ممکن است متخصص اطراف دندان های آسیاب پشتی بیمار نوارهایی را بچسباند. شاید این فرآیند کمی ناراحت کننده باشد چرا که همراه با مقداری فشار بوده و می تواند احساس نیشگون را داشته باشد اما دردناک نیست و توجه فرمایید موقتی بوده و ‌به مرور کاهش و ازبین خواهد رفت.

زمانی که نوارها در اطراف دندان های آسیاب جاگیر می شوند متخصص، دندان ها را با محلولی که مقداری ترش مزه هستند تمیز (اچ)  می نماید. پس از آن، آن را شسته و چسب را به صورت مجموعه پایینی یا بالایی دندان ها یا هر دو می مالند.

نکته

امکان دارد شخص طعم چسب و اچ را نپسندد، اما این مراحل نباید باعث درد یا ناراحتی شود.

زمانی که چسب در جای خود قرار گرفت ارتودنتیست براکت ها را به شکل جداگانه روی هر دندان نصب می نماید و از نور آبی برای سفت شدن چسب استفاده می نماید. البته اضافه کنیم که این بخش از فرایند هم نباید صدمه ببیند.

در آخر، زمانی که براکت ها در جای خود جاگیر شدند متخصص همه آنها را با کمک سیم به وصل می نماید. متخصص انتهای هر سیم را به نوارهای اطراف دندان های آسیاب در پشت دهان متصل می نمایند. برای نگه داشتن سیم در جای خود بایستی نوارهای الاستیک را اضافه نمایند.

درد بریس در هنگام پوشیدن

زمانی که برای اولین بار از بریس استفاده می گردد ممکن است فرد سریع ناراحتی یا دردی را تجربه نماید. با این حال طی چند ساعت فشار ملایمی که بریس به دندان وارد می نماید اقدام به اثرگذاری خواهد کرد.

فشار بریس ها به آرامی دندان ها را به هم می کشد و همین فشار و کشش باعث ایجاد درد و ناراحتی هنگام استفاده بریس می گردد و ممکن است درد بریس یک تا ۲ روز و حتی تا یک هفته هم به طول بی انجامد.

نصب بریس با چه مشکلاتی همراه است؟

پس از آنکه بریس انجام گرفت در هفته اول ممکن است مواردی رخ دهد و آن هم عبارتند از:

زخم یا خراش در داخل گونه ها آن هم به دلیل مالش براکت های فلزی روی گونه ها است.

لثه های دردناک

احتمال بریدگی زبان وجود دارد.

امکان شل شدن در آن ها وجود داشته باشد.

زمانی هم که متخصص ارتودنسی اقدام به سفت نمودن بریس ها می نماید ممکن است:

فنرها را ببند یا سفت کند.

باندهای بریس را محکم نماید.

سیم های فعلی را تعویض نماید.

هنگام سفت کردن بریس ها هم ممکن است شخص همان ناراحتی و درد بریس در زمان اولی که آن را نصب نموده بود را دوباره تجربه نماید.

برداشتن بریس ها

زمان استفاده از بریس ها متفاوت بوده و بین ۱ تا ۳ سال متغیر می باشد. زمانی که زمان برداشتن آنها توسط متخصص فرا می رسد امکان دارد کمی ناراحتی ایجاد گردد.

متخصص ارتودنسی ابتدا براکت ها، سیم ها و باندها را برمی دارد و سپس اقدام به تمیز نمودن دندان می کند. چرا که هر گونه چسبی ازبین برود.

برای تکمیل نمودن فرآیند، متخصص شخص را برای نگهدارنده مناسب می نماید. نگهدارنده یک وسیله ایی است که باعث نگه داشتن دندان ها در موقعیت جدید پس از بریس کمک می نماید.

افراد ممکن است احتیاج به پوشیدن یک نگهدارنده متحرک برای مدت معینی پس از برداشتن بریس داشته باشند. فرقی نمی کند چه شب و چه روز نگهدارنده نباید هیچگونه ناراحتی اضافه ای را ایجاد نماید.

بعضی از نگهدارنده ها دائمی بوده و برای چسباندن آنها به دندان همچون به بریس ها احتیاج به متخصص ارتودنسی احتیاج دارد.

اینکه هنگام استفاده از بریس یا نگهدارنده در هنگام تمیز نمودن دچار مشکل شوید یک امر عادی است. اما بهتر است به درستی انجام شود تا باعث ایجاد پوسیدگی در دندان که می تواند بسیار هم دردناک باشد نشوید.

تمیز نمودن و نگهداری از دهان تا حد ممکن با رعایت بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از غذاهای چسبناک و شیرین می تواند به جلوگیری از پوسیدگی کمک بسزایی نماید.

چگونه درد بریس را کاهش دهیم؟

درد بریس هم در هنگام نصب اولیه و هم در هنگام سفت نمودن می تواند وجود داشته باشد.

برای کاهش دادن درد بریس چند راهکار ساده اما اثر گذار وجود دارد. می توانید برای کاهش درد بریس از این درمان ها استفاده نمایید:

مصرف داروهای بدون نسخه همچون: ایبوپروفن و استامینوفن

خوردن غذاهای نرم و آبکی همچون سوپ، بستنی، ماست و … .

مصرف نوشیدنی های سرد

استفاده از کمپرس سرد

شستشو دهان با آب نمک گرم

استفاده از بی حس کننده های موضعی

درخواست موم نرم از متخصص ارتودنسی

پرهیز از غذاهای چسبنده

تمیز نمودن درست دندان ها و بین بریس ها

در آخر

بریس ها ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و درد گردند. این درد و ناراحتی هم در زمان اتصال بریس و هم در زمان محکم نمودن بریس در دندان ممکن است رخ دهد. اما پس از گذشت یک روز تا یک هفته درد کاهش پیدا خواهد کرد. برای تسکین درد می توان از داروهای بدون نسخه، مصرف غذاهای نرم و آبکی، استفاده از کمپرس سرد و … استفاده و نهایت بهره را برد.

پیام بگذارید

تماس با ما