درد دندان عقل چیست و چگونه درمان میشود؟

درمان درد دندان عقل

در انتهای دهان و در کنار آخرین دندان خود احساس درد دارید؟ نمی دانید به چه علت است؟ ما به شما می گوییم. این درد متعلق به دندان عقل می باشد؟ اگر مایل هستید چگونه درد دندان عقل را شناسایی و اینکه چگونه می توان باعث درمان درد دندان عقل شد با ما همراه شوید.

راه و روش های درمانی بسیاری برای تسکین درد دندان عقل وجود دارد اما کدام یک می تواند برای ما مناسب و درمان کننده باشد که جای بحث دارد.

ما در اینجا محصولات و روش هایی که می تواند به درمان این درد کمک نماید را به شما عزیزان معرفی می کنیم. اما خوب با اینکه این درمان ها را توصیه می کنیم بهتر است قبل از هر کاری نزد دندانپزشک رفته و اجازه دهید دندانپزشک ابتدا دندان عقل شما را معاینه نموده و در صورتی که درد ایجاد شده از آن ناحیه بود درمان موثری را به شما پیشنهاد دهد.

برای درمان درد دندان عقل بایست آن را کشید؟

این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را معطوف به خود نموده و بسیاری از افراد برای اینکه از درد آن نجات پیدا کنند آن را می کشند. دندان عقل آخرین دندانی است که لثه را شکافته و در پشت دهان اقدام به رشد می کند. در کل باید بگوییم یک انسان دارای ۴ دندان عقل می باشد که یکی از آنها در دورترین گوشه‌ی لثه پایین و بالا اقدام به رشد می کند.

گاهی پیش می آید درد دندان عقل به خودی خود تسکین یابد. اما خوب هم این امکان وجود نداشته و برای تسکین درد درمان با روش های خانگی و یا جراحی لازم می باشد.

علایم

زمانی که دندان عقل از لثه می خواهد خارج گردد همراه با ناراحتی و درد همراه می باشد. همچنین در هنگام نخ دندان کشیدن هم مشکلاتی را ایجاد نمایند، غذا را در خود نگاه داشته و همچنین می تواند باعث ورود باکتری به لثه شود.

در صورتی که دندان عقل به درستی رشد نکند امکان دارد فضای کافی برای رشد نداشته و یا در موقعیت اشتباهی بیرون بیاید. از علایم آن هم می توان به این موارد اشاره کرد:

  • بوی بد دهان
  • لثه های متورم، حساس و امکان خونریزی
  • درد
  • تورم یا سفتی در فک
  • مشکل در جویدن یا باز نمودن دهان

علل درد دندان عقل

زمانی که سن بین ۱۷ تا ۲۱ سال است این دندان اقدام به بیرون آمدن می کند. این درد می تواند به علل مختلف صورت پذیرد.

در کنار این موارد گاهی به دلیل اینکه این دندان دیرتر از سایر دندان ها رشد می کند، جایی برای بالا آمدن ندارد و به دلیل کمبود جا به صورت زاویه دار خارج شده و یا گیر می کند.

به این نوع دندان، دندان نهفته گفته می شود و در صورت پاره شدن لثه آسیب پذیرتر خواهد بود.

زمانی که این دندان به این صورت رشد نماید می تواند یک راه عالی برای ورود غذا و باکتری به داخل لثه شود و مشکلات عدیده ایی همچون: عفونت، بیماری لثه، کیست، آبسه را ایجاد نماید.

درمان درد دندان عقل

درمان خانگی درد دندان عقل

همانطور که گفتیم دندان عقل نهفته زمانی که می خواهد از زیر لثه خارج شده و نمایان گردد با درد و حساسیت ممکن است همراه باشد. برای درمان دندان های نهفته، برداشتن آنها کارساز می باشد که این کار توسط دندانپزشک حاذق و متخصص امکان پذیر می باشد.

اما خوب گاهی برای درمان درد دندان عقل روش های خانگی هم جوابگو می باشد که در اینجا به چند مورد از این روش ها اشاره خواهیم کرد:

کیسه یخ

استفاده از کیسه یخ می تواند به کاهش درد تا حد ممکن کمک نماید. یخ یک اثر بی حسی داشته و می تواند درد تا تا مدتی کاهش دهد. کافی است کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و به مدت ۱۵ دقیقه روی فک خود قرار دهید.

شما می توانید با وقفه های ۱۵ دقیقه ای این درمان را به نحو احسنت انجام دهید.

آب نمک

با شستشو آب نمک می توان از بروز عفونت و ازبین بردن باکتری در لثه جلوگیری نمود‌‌ و باعث کاهش ناراحتی ناشی از درد دندان عقل شد.

ابتدا آب را جوشانده و نمک را درون آن بریزید و سپس کمی که خنک شد آن را به صورت غرغره کردن استفاده نمایید تا تمام محیط دهان را دربر بگیرد و عفونت و باکتری دهان را ازبین ببرد. پس از غرغره آن را تف نمایید.

این روش را می توانید در روز ۲ تا ۳ مرتبه انجام دهید.

میخک

از دیگر روش های درمانی برای کاهش درد می توان به میخک اشاره نمود.

میخک به دلیل اثر بی حس کنندگی که دارد به عنوان یک مسکن موضعی شناخته می شود.

شما می توانید از میخک یا روغن میخک برای کاهش درد دندان عقل خود استفاده نمایید.

بدون آنکه بخواهید میخک را بوجود روی محل آسیب دیده قرار دهید و فک را ببندید.

در صورت مصرف روغن میخک: یک گلوله پنبه ایی حاوی روغن میخک را بر روی محل آسیب قرار دهید و همانطور نگاه دارید تا درد به مرور کاهش پیدا کند. پس از آرام شدن درد آن را بردارید.

پیاز

از دیگر روش های درمانی پیاز می باشد. پیاز خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی داشته و می تواند به کاهش تورم و مبارزه با عفونت های باکتریایی به منظور درمان درد دندان کمک نماید.

کافی است پیاز را برش زده و در قسمتی که دندان درد می کند قرار دهید و بجوید. چند دقیقه به جویدن ادامه دهید تا درد به مرور کاهش پیدا کند. پس از آن پیاز را از دهان خود خارج نمایید. با این روش آب پیاز درون لثه رفته و التهاب و باکتری را کاهش می دهد.

چای

ماده ای به نام تانن در چای وجود داشته که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. به همین منظور برای درمان درد دندان عقل مناسب می باشد.

کافی است ابتدا چای را دم نموده و پس از اینکه سرد شد، تفاله آن را در یک پارچه نازک تمیز پیچیده و بر روی محل آسیب دیده قرار دهید.

درمان پزشکی درد دندان عقل

در صورتی که درمان های خانگی کارساز نبود می توان با کمک دندانپزشک اقدام به درمان این درد نمود. چندین روش درمان پزشکی برای درمان درد دندان عقل وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن می پردازیم.

ایبوپروفن: یک مسکن بدون نسخه بوده که می توان از داروخانه ها آن را تهیه کرد. این دارو به کاهش التهاب و درد تا حد ممکنی کمک می نماید.

برداشتن دندان عقل: در صورتی که درمان های خانگی و داروی ایبوپروفن به کاهش درد دندان کمک نکرد تنها راهی که باقی می ماند این است که دندانپزشک دندان عقل را از دهان خارج سازد.

به منظور خارج سازی دندان عقل دندانپزشک از جراحی استفاده می نماید.

ژل بی حس کننده: این نوع از ژل هم به کاهش درد تا حد ممکنی کمک می کند. شما می توانید این ژل را هم بدون نسخه از داروخانه ها تهیه و استفاده نمایید.

در آخر

دندان عقل به عنوان سخت‌ترین دندان ها شناخته شده و آخرین دندانی است که می روید. در صورتی که شاهد رویش دندان عقل خود هستیم می توانیم با مراقبت های لازم از بروز درد و عفونت دندان تا حد ممکن جلوگیری نمود. این مراقبت ها شامل: نوشیدن آب فراوان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به موقع، پرهیز از غذاهای شیرین می باشد.

در صورت وجود درد دندان عقل می توان با داروهای خانگی و بدون نسخه همچون: غرغره آب نمک، کمپرس سرد، ایبوپروفن، ژل بی حس کننده و … به کاهش درد دندان تا حد ممکن کمک نمود. در صورتی که این روش ها برای کاهش درد جوابگو نبودند دندانپزشک تجویز برداشتن دندان عقل را می دهد.

پیام بگذارید

تماس با ما