دندان های باک چیست؟

دندان های باک

در مورد دندان های باک چه می دانید؟ دندان های جلویی بیرون زده یا همان دندان های باک، یک نوع مشکل را شرح می دهد که در آن ردیف های پایین و ردیف های بالایی دندان ها همپوشانی دارند. حتی ممکن است در موارد شدید احتیاج به درمان هایی به منظور کمک به تراز نمودن دندان وجود داشته باشد.

ما در این مقاله سعی داریم بفهمیم دندان باک چیست؟ چه علایمی دارد و چگونه می توان آن را تشخیص داد و در صورت وجود چگونه می توان به درمان آن پرداخت؟ اگر شما هم مایل هستید به جواب این سوالات برسید و یا اینکه در مورد دندانهای جلویی بیرون زده چیزی نمی دانید و می خواهید با این مشکل آشنا گردید با ما تا انتهای این مقاله همراه گردید.

دندان های باک چیست؟

دندان های جلویی بیرون زده که با نام دندان های باک شناخته می شوند، یک مشکل بایت را شرح می دهند و برخی افراد هم آن را اوربایت می دانند. در روش ارتودنسی بایت به نحوه به هم خوردن دندان های پایین و بالا اشاره دارد. این عارضه با نام دندان خرگوشی هم شناخته می شود و اگر توجه کرده باشید چند درصد از افرادی که در جامعه ممکن است با آنها برخورد داشته باشید به این عارضه دچار هستند.

اوربایت زمانی رخ می دهد که دندان های بالایی به طور قابل توجهی روی دندان های پایینی کشیده شوند.

هر فردی ممکن است به دلایل مختلف دچار بیرون زدگی دندان بشود. مثلاً عقب بودن بیش از حد فک پایین، جلو بودن بیش از حد فک بالا و یا رشد دندان ها با زاویه.

امکان دارد از نظر دندانپزشکان و ارتودنتیست ها بیرون زدگی دندان های جلویی به عنوان یک ویژگی مال الکلوژن یا اکلوزال دندان اشاره داشته باشد.

این اصطلاحات ناهماهنگی را توصیف نموده که می تواند باعث گردد تا دندان به طور مناسب به یکدیگر نرسند. به طور عادی بایستی دندان های بالایی کمی روی دندان های پایینی قرار بگیرند و دندان های آسیاب بایستی روی شیارهای دندان آسیاب مقابل قرار گیرند.

دندان های باک

علل باک شدن دندان

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد یک جامعه ممکن است به این عارضه مبتلا باشند.

دندان های باک را نمی توان به عنوان یک بیماری شناسایی کرد و روی سلامت جسمی هیچ تاثیر منفی ندارد. تنها مشکلی که ایجاد می کند در نحوه صحبت، خوردن و … است. علت های مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد دندان های باک گردد. عواملی همچون: ژن ها و محیط می تواند در بوجود آمدن اوربایت نقش بسزایی داشته باشند.

از مهمترین دلایلی که می توان به بیرون زدگی دندان ها نسبت داد به زمان کودکی باز می گردد. زمانی که کودکان انگشت خود را بسیار میک می زدند. یا از پستانک در سنین بالای ۵ سال استفاده می نمودند.

زمانی که دندان های کودک رشد کرده، نیک زدن انگشت شست می تواند روی همترازی دندان ها تاثیر گذار باشد و باعث تغییر سقف دهان گردد‌.

از سایر علل ایجاد باک شدن دندان می توان به این موارد اشاره نمود:

  • آسیب به دهان که می تواند باعث ناهماهنگی دندان و فک شود.
  • فشار دادن زبان
  • ژنتیک
  • وجود دندان های شلوغ
  • از دست رفتن دندان
  • دندان قروچه
  • دندان نهفته یا غیر معمول

چگونه می توان دندان های باک را تشخیص داد؟

با کمک معاینه های منطمی که توسط دندانپزشک صورت می پذیرد، می توان هر گونه ناهماهنگی در دهان را بررسی و شناسایی نمود.

برای بررسی نمودن دندان پزشک امکان دارد هر گونه را با ابزاری با نام زبان کوبنده عقب بکشد در حالی که فرد دندان های عقب خود را به هم می بندد.

همچنین دندانپزشک امکان دارد از دندان ها برای بررسی ساختار های داخلی با کمک اشعه ایکس عکس بگیرد.

دندانپزشک همچنین ممکن است با کمک گرفتن از قالبی که در دهان فرد قرار می دهد، اثر دندان ها را بگیرند.

پس از آن گچ را در داخل قالب بریزند. پس از آنکه گچ سفت شد، دندانپزشک با کمک قالب متوجه شود که نحوه بسته شدن فک به چه صورت است، آیا شخص دارای دندان های ضخیم است و آیا احتیاج به درمان دارد یا خیر. 

البته گاهاً هم برای درمان ممکن است دندانپزشک شخص را نزد متخصص ارتودنسی، متخصص در درمان مال اکلوژن ارجاع دهد.

خطرات سلامتی دندان های جلویی بیرون زده

اگر درمان دندان های باک صورت نپذیرد ممکن است مشکلات و اختلالاتی را در سلامتی شخص ایجاد نمایند که به این شرح می باشد:

مشکل در نحوه صحبت نمودن

در خوردن و جویدن مشکل داشتن

دندان قروچه کردن

در کودکان از دست رفتن دندان های شیری

پوسیدگی دندان یا بیماری لثه

مشکل در تنفس دهانی

شکستگی دندان

ایجاد سر درد و درد فک به منظور فشار روی مفصل فک

مشکلات فک

کاهش و ازبین رفتن اعتماد به نفس

چگونه دندان های باک را درمان کنیم؟

داشتن دندان باک آنقدر ها هم که فکر می کنید نمی تواند خطرناک باشد و فقط ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید، که اگر مورد درمان قرار گیرد بهترین خدمت را به خود خواهید نمود. اشخاصی که دندان های باک آن ها خفیف می باشد احتیاجی به درمان نخواهند داشت. اما در اشخاصی که دندان های باک شدید دارند به دلیل وجود سلامتی بهتر است درمانهایی صورت پذیرد. از بهترین گزینه های درمانی برای این مشکل می توان به این موارد اشاره کرد:

بریس ها

با کمک بریس ها می توان موقعیت دندان ها را اصلاح نمود و برای کم کردن درد و سایر مشکلاتی که از اوربایت ناشی می گردد از بریس ها کمک گرفت.

متخصص ارتودنسی با کمک چسب مخصوص اقدام به چسباندن براکت ها به دندان ها می نماید و پس از آن سیم ها را در براکت ها قرار داده و برای ثابت ماندن آنها در جای خود از نوارهای لاستیکی استفاده می نماید.

زمانی که از بریس استفاده می کنید ممکن است احساس درد ناچیزی داشته باشید. حتی زمانی که می خواهید دوباره بریس را سفت نمایید ممکن است دردی را احساس نمایید که پس از گذشت یک یا دو روز آن درد کاهش و ازبین خواهد رفت.

جراحی اوربایت

از دیگر درمان های دندان های باک می توان به جراحی اوربایت اشاره کرد. گاهی ممکن است برای اصلاح دندان های باریک و اینکه اگر تفاوت قابل توجهی بین فک پایین و بالا وجود داشته باشد، مجبور به انجام جراحی شویم.

در آخر

ناهماهنگی هایی که در دندان جلویی بالا و پایین وجود دارد را دندان های باک می گویند. این عارضه با نام دندان خرگوشی هم شناخته شده و در جامعه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد به این عارضه مبتلا هستند. در زمان کودکی دندان خرگوشی بیشتر ایجاد می گردد و اگر از همان زمان خانواده ها مراقبت های لازم را انجام دهند می توانند از بروز آن جلوگیری کنند.  این عارضه ممکن است از طرق مختلف همچون: مکیدن انگشت شست، ژنتیک بودن و … در فرد ایجاد گردد و عوارضی همچون: درد فک، سردرد، پوسیدگی دندان، مشکل در جویدن و خوردن، مشکل در صحبت کردن، ازبین رفتن اعتماد به نفس و … اشاره نمود.

این مشکل راه حل درمانی نیز دارد که ساده ترینش شامل بریس بوده و در برخی مواقع انجام جراحی می تواند کارساز باشد.

در صورتی که دچار دندان خرگوشی هستید و از داشتن آن رنج می برید و اعتماد به نفس شما هر روز در حال کاهش است می توانید با مراجعه و کمک دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی این مشکل را به راحتی درمان نمایید‌.

پیام بگذارید

تماس با ما