التهاب لثه یا ژنژیویت

التهاب لثه

ژنژیویت یا التهاب لثه یک نوع التهابی است که با درد در لثه همراه می باشد که به آن التهاب لثه هم گفته می شود. معمولاً هم از تجمع پلاک روی دندان ها رخ نشان می دهد.

ژنژیویت به عنوان یک بیماری شایع بوده که بیشتر روی بزرگسالان تاثیر می گذارد و در مقطعی از سن این نوع بیماری با علائمی خفیف رخ نشان می دهد. اما خوب در صورتی که به فکر درمان آن برنیاییم ممکن است وضعیت شدیدتر گردد.

از نکات کلیدی ژنژیویت می توان به این موارد اشاره کرد:

اجتماع باکتری ها در اطراف دندان

لثه های قرمز و متورم و هنگام مسواک زدن دچار خونریزی می گردند.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان اغلب التهاب لثه را تا ممکن کاهش و از بروز آن جلوگیری نمود‌‌.

مثلاً می توان به صورت منظم مسواک و نخ دندان را روزانه حداقل ۲ بار در روز انجام داد، از دهان شویه های ضد عفونی کننده استفاده کرد و … .

در این مقاله ما سعی داریم به شما علل، علائم، درمان و … ژنژیویت را توضیح دهیم و ببینیم چگونه می توان به کاهش آن کمک نمود.

ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت یا همان التهاب لثه به ابتدای پیدایش بیماری لثه گفته می شود که درمان در این مرحله بسیار راحت تر و ساده تر از نوع پیشرفته آن می باشد. به عبارتی ژنژیویت شکل اولیه بیماری لثه است.

از علت مستقیم و اصلی این مشکل می تواند شامل تجمع پلاک، فیلم نرم، بی رنگ و چسبناک از باکتری باشد که به طور دائم در لثه و  دندان ها تشکیل می گردد. اگر ژنژیویت به درستی درمان نگردد می تواند تبدیل به پریودنتیت شود. پریودنتیت یک بیماری شدیدتر بوده و می تواند باعث عوارض دیگر همچون از دست رفتن دندان شود‌.

علل التهاب لثه

از شایع ترین علل التهاب لثه می توان به اجتماع پلاک باکتریایی بین لثه و دندان ها اشاره کرد. پلاک دندانی یک بیوفیلم بوده که به طور طبیعی بر روی دندان تشکیل می شود. زمانی هم اتفاق می افتاد که باکتری ها در سطح صاف دندان چسبیده باشند.

پلاک می تواند در پایه دندان ها و نزدیکی لثه به جرم تبدیل گردد. رنگ سفید و زرد داشته و در صورت ماندن مدام روی دندان و لثه تبدیل به سنگ شده و اگر این چنین شد ازبین بردن آن فقط با کمک دندانپزشک امکان پذیر می باشد.

زمانی که جرم و پلاک جمع می شوند می توانند پاسخ های ایمنی را تحریک نموده و منجر به تخریب بافت لثه گردد‌. حتی ممکن است عوارض مخربی تری را هم همچون از دست رفتن دندان را به همراه داشته باشد.

از دیگر عواملی که باعث ایجاد خطر التهاب لثه و ایجاد پلاک می شود به این شرح می باشد.

تغییر در هورمون: این موضوع به دوران بلوغ، یائسگی، بارداری و چرخه قاعدگی مربوط می باشد. در این زمان ها لثه ها حساستر شده و خطر التهاب را به همراه خواهند داشت.

بیماری ها: دیابت، ایدز، سرطان و … می توانند افزایش خطر ابتلا به التهاب لثه را افزایش دهند.

داروها: از دیگر عواملی که می توانند بر روی سلامت دهان و دندان تاثیر بگذارند داروها هستند. برخی از داروها می توانند تولید بزاق را کاهش دهند. داروهایی همچون: یک نوع از داروی صرع، دیلانتین و آنژین صدری هم می توانند روی رشد غیر طبیعی لثه اثر گذاشته و التهاب را افزایش دهد.

کشیدن سیگار: افرادی که سیگار می کشند هم در گروه افراد پرخطر در زمینه التهاب لثه قرار می گیرند.

سن: افزایش سن هم می تواند خطر ابتلا به ژنژیویت را افزایش دهد.

ژنتیک: والدینی که به ژنژیویت مبتلا بوده اند نیز فرزندانشان احتمال مبتلا شدن به این بیماری را خواهند داشت.

التهاب لثه

علائم

از علائم التهاب لثه عبارتند از:

  • تغییر رنگ لثه و التهاب
  • در زمان لمس دردناک هستند.
  • خونریزی لثه
  • بوی بد دهان
  • لثه های نرم
  • عقب رفتن لثه

البته در ژنژیویت خفیف ممکن است هیچ علائمی دیده نشود.

چگونه می توان التهاب لثه را تشخیص داد؟

بهترین راه برای تشخیص ژنژیویت مراجعه به دندانپزشک می باشد. دندانپزشک ابتدا پلاک و جرم دندان را مورد بررسی قرار داده و پس از آن امکان دارد آزمایشاتی را هم برای بررسی نمودن علائم پریودنتیت تجویز نماید که شامل: پروب پریودنتال و یا اشعه ایکس می شود.

درمان التهاب لثه

با مراجعه به موقع می توان از پیشرفت ژنژیویت تا حد ممکن جلوگیری نمود. در شروع درمان دندانپزشک ابتدا دندان ها را بررسی می نماید. پس از بررسی ممکن است جرم گیری را انجام دهد. علت جرم گیری هم به این دلیل است تا جرم و پلاک که دندان و لثه چسبیده اند برداشته شود. شاید کمی این کار ناراحت کننده باشد. به خصوص اگر رسوب تارتار گسترده و یا لثه ها حساس باشند.

زمانی که دندان ها تمیز گشتند اهمیت بهداشت دهان و دندان را به بیمار و اینکه چگونه مسواک و یا نخ دندان بکشد را توضیح خواهد داد.

البته امکان دارد برای نظارت بیشتر به پلاک و تارتار مراجعات بعدی را هم برای بیمار توصیه نمایند.

در صورتی که دندان آسیب دیده دارید بهتر است به فکر درمان آن باشید، چرا که برطرف نمودن هر گونه دندان آسیب دیده می تواند سلامت دهان و دندان را به همراه داشته باشد.

از مشکلات دندان می توان به: تاج های نامناسب، دندان های کج و یا بریج ها می توانند پاکسازی پلاک و تارتار را سخت نمایند و همچنین باعث تحریک لثه گردند.

چگونه از ژنژیویت جلوگیری کنیم؟

برای کاهش التهاب لثه و جلوگیری از بوجود آمدن آن توجه به سلامت بهداشت دهان و دندان می تواند موثر و مفید باشد. از نکاتی که می توان برای رعایت بهداشت دهان و دندان به آن توجه نمود به این شرح می باشد:

استفاده از دهان شویه های ضد عفونی کننده

مسواک زدن حداقل روزی ۲ بار

نخ دندان کشیدن به صورت روزانه

مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار

عوارض

در صورتی که التهاب لثه در فرد ایجاد گردد و فکری برای درمان آن نشود ممکن است روی دندان، بافت و استخوان تاثیر گذاشته و عوارضی را به همراه داشته باشد:

  • عفونت در لثه یا آبسه
  • ایجاد بیماری پریودنتیت
  • التهاب لثه مکرر
  • ترانچ دهان

در آخر

ژنژیویت یا التهاب لثه یک بیماری شایع در لثه می باشد که از تجمع باکتری بر روی دندان ایجاد می گردد.

این تجمع باکتری اطراف لثه را تحریک نموده و می تواند باعث ایجاد: قرمزی، درد و التهاب شود.

در صورتی که سریع این بیماری تشخیص داده شود می توان با راه حل های ساده باعث درمان آن شد. در صورتی که التهاب لثه شدید شد بایستی سریعاً نزد دندانپزشک مراجعه و درمان را از طریق ایشان انجام داد.

پیام بگذارید

تماس با ما