دندان عقل چیست؟

دندان عقل

دندان عقل چه زمانی نمایان می گردد؟ چرا باید دندان عقل کشیده شود؟ آیا راهی برای درمان دندان عقل وجود دارد؟ و … . اگر مایل هستید با دندان عقل آشنا شده و علت درد و یا اینکه به چه دلیل آن را از دهان خارج می سازند را بدانید، با ما در این مقاله همراه باشید.

دسته بندی دندان ها بر اساس عملکرد و محل قرار گیری آنها می باشد. دندان‌هایی که تیز هستند در جلو دهان قرار گرفته و کار تقسیم کردن غذاها به قطعات کوچک می باشد، در صورتی که دندان های صاف (مولر) در پشت دهان قرار گرفته و باعث خرد نمودن و به عبارتی جویدن غذا می شود. بزرگسالان دارای 3 دسته مولر می باشند و هر مجموع از 4 دندان در پایین و بالا و هر دو طرف دندان متشکل شده.

دندان عقل

دندان عقل

دندانهای عقل به عنوان سخت ترین دندان ها شناخته شده و جزو دندان‌هایی است که در آخر رشد کرده و از لثه ها خارج می گردد. معمولا هم در سنین بین ۱۷ تا ۲۱ سال نمایان می شود. همراه با درد بوده و گاهی ممکن است به دلایلی فرد نتواند دندان را حفظ نموده و باید به فکر خارج سازی آن باشد

در صورتی که این دندان به درستی رشد نکند ممکن است با مشکلاتی فرد دست و پنجه نرم نماید. از علائم رشد نامناسب دندان عقل می توان به: التهاب لثه، درد، سفتی در فک و … اشاره کرد.

انسان در طول عمر خود دو بار دارای دندان می شود. اولین که از دوران نوزادی تا اوایل نوجوانی می باشد و معروف به دندان های شیری است. پس از آن دندان های شیری شروع به افتادن کرده و دندان های ثابت جایگزین آنها می شود. این دندان ها تا آخر عمر برای انسان باقی می ماند و در صورتی که به هر دلیلی آسیب ببیند و از دهان خارج گردد دیگر رویش دندانی وجود نخواهد داشت.

 البته یک دسته از دندان ها هستند که در سنین 17 تا 21 سالگی در برخی از انسان ها نمایان می گردند که به آنها دندان عقل می گویند. در اصل دندان آسیاب هستند ولی با نام دندان عقل شناخته می شوند و علت آن هم این است که در سنین بالا و زمانی که فرد عاقل تر است صاحب این دندان می شود و در دورترین نقطه دهان رویش پیدا می کنند.

زمان ایجاد دندان عقل

تمام دندان ها در بدو تولد در ساختار جمجمه یک انسان قرار دارند. در ابتدا ۲۰ دندان شیری در زمان نوزادی رشد کرده و بیرون می زند، پس از آن 32 دندان دائمی به مرور رشد کرده و جایگزین ۲۰ دندان شیری نیز می گردند. دندان های عقل تا سن 25 سالگی نمایان می گردد و این را اضافه کنیم، همه افراد دارای دندان عقل نخواهند شد، اکثراً دندان عقل برای آنها رویش دارد و رویش این دندان در مردان بیشتر از زنان می باشد.

البته این را هم بگوییم اکثراً به این معنی نیست که اصلا یک فرد نمی تواند دندان عقل داشته باشد، بلکه دندان عقل وجود داشته و در برخی افراد رویش دارد و در برخی دیگر در زیر لثه پنهان شده و با کمک اشعه ایکس می توان تایید نمود این دندان زیر لثه وجود دارد یا خیر.

مشکلات

فرقی نمی کند، دندان عقل نهفته داشته باشید یا قابل مشاهده در هر صورت این دندان می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. به دندان های عقلی که از لثه خارج نشده باشند را دندان نهفته می گویند که این مشکل در اکثر افراد وجود دارد. این که دندان عقلی آنها نهفته باشد و گاهی برای خارج سازی آن احتیاج به جراحی ممکن است وجود داشته باشد.

حال به مشکلاتی که مرتبط با دندان عقل است اشاره خواهیم نمود.

عفونت

این نوع دندان ممکن است به دلایلی مستعد ابتلا به عفونت باشد. موقعیتی که آنها در پشت دندان دارند باعث می شود تا نخ دندان کشیدن به سهولت انجام نپذیرد و اجازه دهد تا باکتری ها در آن مکان تکثیر گردند.

از علایم عفونت دندان عقل می توان به: درد یا حساسیت، لثه های متورم، قرمزی، طعم بد در دهان، درد فک تراوش مایع سفید رنگ، فک سفت و تورم فک اشاره نمود.

برای درمان عفونت دندان هم بسته به نوع عفونت و موقعیت دندان می توان از برخی روش ها کمک گرفت. دندانپزشک در ابتدا آنتی بیوتیک را به منظور رفع عفونت تجویز می نماید. زمانی که عفونت در ناحیه مورد نظر کاهش پیدا نکرد دندانپزشک بهترین راه برای ازبین بردن عفونت را جراحی خواهد دانست.

علت کشیدن

شاید برای شما سوال باشد که چرا گاهی بایستی دندان عقل خود را بکشیم؟ گاهی پیش می آید با اینکه این دندان هیچگونه عفونتی ندارد اما دندانپزشک اقدام به برداشتن آن می کند. علت این موضوع هم این است که هنگامی این دندان رشد می کند می تواند مشکلاتی از قبیل درد، عفونت و … را ایجاد نماید و یا در هنگام خارج شدن از لثه به دلیل نبود جای کافی برای رشد آنگونه که باید نتواند رشد داشته باشد و به صورت کج و معوج رشد نماید.

در این مواقع دندانپزشکان برداشتن این دندان پردردسر را پیشنهاد می نمایند.

البته این موضوع را هم بیان نماییم که خطراتی در هنگام جراحی ممکن است در کمین بیماران قرار گرفته باشد. پس حتماً قبل از انجام عمل جراحی دندان عقل سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده را با دندانپزشک خود مطرح نمایید.

در صورتی هم که مایل نیستید این دندان را خارج سازید بهتر است تحت نظر دندانپزشک خود باشید، چرا که به مرور این دندان می تواند مشکل ساز گردد.

نکات بهداشتی پس از کندن دندان عقل

یکی از آسیب پذیر ترین نقاط بدن در برابر عفونت دهان می باشد. پس توجه نمودن به دستورالعمل های دندانپزشک به نحوه تمیز نگاه داشتن زخم بسیار مهم تلقی می گردد.

دندانپزشک از شما می خواهد تا پس از برداشتن دندان عقل خود از مصرف سیگار پرهیز کنید، با آب نمک دهان را ضدعفونی نمایید و از مصرف خوراکی های که دانه ریز دارند همچون: انجیر، تمشک و … و می توانند در لثه گیر کنند، پرهیز نمایید.

زمان بهبودی جراحی دندان به طور معمول چند روزی طول می کشد، اما خوب برخی از دردها هم ممکن است تا یک هفته ادامه دار باشند. شما می توانید برای کاهش درد خود با توجه به نظر دندانپزشک از داروهای مسکن تجویزی ایشان استفاده نمایید و باعث کاهش درد خود شوید.

گاهی کشیدن دندان عقل می تواند هم آه با درد و ناراحتی باشد اما خوب گاهی این روش بهترین راه برای جلوگیری از آسیب های بیشتر و مشکلات عدیده تر می باشد.

در آخر

انتهای دهان و در کنار آخرین دندان، دندانهای عقل شروع به رویش می کند. به طور کلی انسان دارای چهار دندان عقل می باشد و زمان رویش آنها هم متفاوت می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما