بیوپسی لثه چیست؟

بیوپسی لثه چیست؟

بیوپسی لثه یکی از روش هایی است که توسط دندانپزشک به منظور سلامت دهان و دندان انجام می پذیرد. اگر مایل هستید با بیوپسی لثه آشنا گردید و بدانید چیست؟ به صورت انجام می پذیرد و اینکه آیا عوارضی به همراه دارد یا خیر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بیوپسی لثه چیست؟

بیوپسی یا بافت برداری یک نوع روش دندانپزشکی است که در آن بافت لثه (بافتی است که دندان ها را محاصره نموده و از دندان ماحفظت می نماید.) توسط دندانپزشک نمونه برداری می گردد و پس از آن برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود. سپس به وسیله میکروسکوپ یا به صورت شیمیایی مورد آنالیز و بررسی قرار می گیرد.

البته به این روش تکه برداری و نمونه برداری هم گفته می شود. دندانپزشک از این روش برای تشخیص دادن علت بافت غیر طبیعی لثه استفاده می نماید. این علت می تواند مربوط به: رشد و ضایعات غیر سرطانی و سرطان دهان باشد.

انواع بافت برداری لثه

انواع مختلف بافت برداری لثه شامل این موارد می شود.

بیوپسی برشی

یکی از رایج ترین روش های بیوپسی لثه می باشد. در این روش دندانپزشک قسمتی از بافت مشکوک را برداشته و در زیر میکروسکوپ اقدام به بررسی می نماید.

با این روش آسیب شناس تشخیص دهد که آیا سلول های سرطانی در بافت لثه ایی که برداشته شده وجود دارد یا خیر. همچنین آسیب شناس می‌تواند منشأ سلول ها را نیز تأیید نماید و یا اینکه از جای دیگری در بدن شما به لثه سرایت نموده است.

بیوپسی اکسیزیونال

در طول انجام بیوپسی برش لثه، امکان دارد پزشک کل رشد یا ضایعه را از بین برده باشد.

بیوپسی اکسیزیونال به طور معمول برای برداشتن ضایعه کوچکی که دسترسی به آن آسان می باشد استفاده می گردد.

بیوپسی از راه پوست

از دیگر انواع بیوپسی لثه می توان به بیوپسی از راه پوست اشاره داشت. این روش ایی است که در آن پزشک یک سوزن بیوپسی را از طریق پوست وارد می کند که به دو نوع مختلف امکان پذیر است: بیوپسی با سوزن مرکزی و بیوپسی با سوزن ظریف.

برای ضایعاتی که به راحتی قابل مشاهده و حساس هستند بیوپسی با سوزن ظریف بهترین انتخاب می باشد. اما بیوپسی با سوزن مرکزی بافت بیشتری نسبت به بیوپسی سوزنی ظریف ایجاد می نماید. این نوع زمانی می تواند مفید باشد که برای تشخیص پزشک به بافت بیشتری احتیاج باشد.

بیوپسی برس از انواع بیوپسی لثه

بیوپسی برس به عنوان یک روش غیر تهاجمی شناخته می شود. پزشک با مالش شدید برس روی ناحیه غیر طبیعی لثه، اقدام به جمع آوری بافت می کند.

در صورتی که به بیوپسی فوری و تهاجمی‌تر احتیاج نباشد، پزشک از نوع بیوپسی برس به عنوان اولین قدم استفاده می نماید. این روش برای ارزیابی اولیه قابل استفاده می باشد.

اما در صورتی که نتایج آزمایش هر گونه سلول یا سرطان مشکوک یا غیرطبیعی را نشان بدهد، پزشک احتمالاً بیوپسی برشی یا از راه پوست را برای تأیید تشخیص صحیح تر انجام می دهد.

بیوپسی لثه چیست؟

آزمایش بیوپسی لثه برای چه مواردی مناسب است؟

با کمک بیوپسی لثه، می توان بافت غیرطبیعی یا مشکوک لثه را مورد آزمایش قرار داد. همچنین پزشک ممکن است آن را برای کمک به تشخیص موارد زیر هم توصیه نماید:

•             زخم یا ضایعه روی لثه که بیش از 2 هفته طول بکشد

•             وجود لکه سفید یا قرمز روی لثه شما

•             ایجاد زخم روی لثه

•             تورم لثه ای که از بین نمی رود

•             تغییراتی در لثه ها که باعث لق شدن دندان یا پروتز می‌ گردد.

البته می توان از بافت برداری لثه همراه با آزمایش‌های تصویربرداری به منظور نشان دادن مرحله سرطان لثه استفاده نمود. تست های تصویربرداری عبارتند از:

•             اشعه ایکس

•             سی تی اسکن

•             اسکن MRI

اطلاعات حاصل از بافت برداری لثه، همراه با یافته های آزمایشات تصویربرداری، این امکان را برای پزشک ایجاد می کند تا در اسرع وقت سرطان لثه را تشخیص دهد. تشخیص زود هنگام به معنای اسکار کمتر ناشی از برداشتن تومورها و نرخ بالاتر بقا می باشد.

نحوه آماده شدن برای بیوپسی لثه

برای اینکه برای بافت برداری لثه آماده گردید احتیاج به کار خاصی نیست.

فقط باید به چند نکته توجه کنید:

•             از داروهای بدون نسخه و مکمل های گیاهی و دارویی قبل از انجام این روش خوداری گردد.

•             با پزشک خود در مورد این روش مشورت بگیرید.

•             از داروهایی که می توانند روی نتیجه بافت برداری لثه اثر بگذارند همچون: رقیق کننده های خون، داروهای ضد التهابی همچون: ایبوپروفن و اسپرین.

•             از مصرف غذا تا زمانی که بیوپسی انجام نگرفته خوداری نمایید.

•             ممکن است مجبور شوید چند ساعت قبل از بیوپسی لثه غذا خوردن را متوقف کنید.

آیا برای انجام بافت برداری لثه باید بستری شد؟

این روش یک روش سرپایی بوده و لازم نیست در بیمارستان یا در مطب بستری شد. پزشک، دندانپزشک، جراح دهان و یا پریودنتیست ( دندانپزشکی است که در بیماری های مربوط به بافت دهان و لثه تخصص دارد.) به طور معمول می توانند روش بیوپسی را انجام دهند.

عوارض و خطرات بیوپسی لثه

دو خطر بلقوه جدی اما نادر بافت برداری لثه مربوط به: خونریزی طولانی مدت و عفونت لثه می باشد. در صورتی که علائم زیر را مشاهده نمودید با پزشک خود تماس حاصل نمایید.

•             خونریزی بیش از حد در محل بیوپسی

•             درد یا درد که بیش از چند روز طول بکشد

•             تورم لثه ها

•             تب یا لرز

ریکاوری پس از بافت برداری لثه چگونه است؟

پس از اینکه بیوپسی لثه، انجام پذیرفت بی حسی در لثه ها به تدریج از بین می رود. پس از آن می توانید فعالیت های عادی و رژیم غذایی خود را در همان روز از سر بگیرید.

در فرآیند بهبودی، محل بیوپسی امکان دارد برای چند روز دارای درد باشد.همچنین امکان دارد پزشک از شما بخواهد که به مدت یک هفته از مسواک زدن اطراف محل نمونه برداری خودداری نمایید. اگر بخیه وجود داشته باشد، امکان دارد مجبور گردید به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه نموده تا بخیه ها را بکشند.

پیام بگذارید

تماس با ما