پوسیدگی دندان و عوارض آن

پوسیدگی دندان

اگر مایل هستید با علائم، علل، عوارض و نحوه درمان پوسیدگی درمان آشنا گردید، این مطلب را از دست ندهید. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند به دندان های زیبا و مقاوم ما آسیب برساند. یکی از این دلایل توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان می باشد. زمانی که غذا و نوشیدنی می خوریم برخی از مواد غذایی به لای دندان گیر کرده و در صورتی که مسواک و نخ دندان کشیده نشود می تواند باعث ایجاد پلاک و باکتری گردد.

رفته رفته پلاک تمام سطح دندان را گرفته و باکتری باعث تحلیل لثه و دندان می گردد و به دنبال آن انواع مریضی های دهان و دندان پشت سر آنها ردیف می گردند و در انتها دندان های آسیب دیده و پر درد برای ما باقی می ماند.

 تنها راه درمان آن هم، کشیدن دندان آسیب دیده می باشد که در این صورت زیبایی چهره، طرح لبخند زیبای خود را از دست داده و از همه مهمتر سلامت جسمی و روحی فرد تحت خطر قرار می گیرد.

ما در این مقاله سعی داریم در مورد پوسیدگی دندان که یکی از بیماری های دندانی می باشد صحبت کنیم و با این بیماری آشنا گردیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان که با نام حفره شناخته می شود، یک نوع بیماری دندانی است که بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان صورت گرفته و باعث ایجاد حفره هایی کوچک در دندان می شود. به مرور در صورتی که درمان نگردد این حفره ها بزرگتر می شوند.

این را هم اضافه کنیم حتی گاهی با اینکه بهداشت دهان و دندان را هم رعایت می کنیم باز هم ممکن است این حفره ها در دندان های ما نمایان گردند.

بسیاری از حفره ها در ابتدا دارای هیچ دردی نیستند و زمانی که عمق این حفره ها افزایش پیدا کرد، درد دندان به تدریج شروع می گردد. بهتر است قبل از اینکه دندان خود را از دست بدهید در هنگام مشاهده علائم پوسیدگی در دندانها به دندانپزشکی مراجعه و برای درمان دندانها خود کاری انجام دهید.

البته مراجعه منظم به دندانپزشکی و معاینه هایی که دندانپزشک انجام می دهد باعث می شود تا در لحظه آخر متوجه پوسیدگی و مشکلات دندانهای خود نشوید و در اسرع وقت از دندان های خود در برابر عوامل خطر ساز محافظت نمایید.

علائم حفره دندان

پوسیدگی دندان به عنوان شایع ترین مشکلات دندانی به خصوص در کودکان می باشد. این مشکل فرقی نمی کند دندان تازه رویش یافته نوزاد باشد یا فرد تنومند، زمانی که این مشکل رخ دهد و برای درمان آن کاری انجام نشود، مشکلات پیچیده ایی ممکن است برای فرد ایجاد نماید.

از علائم پوسیدگی دندان می توان به این موارد اشاره داشت:

  • حساسیت دندان به غذا و نوشیدنی های سرد و گرم
  • احساس درد دندان
  • وجود یک سوراخ قابل مشاهده در دندان ها
  • وجود لکه های سیاه یا سفید روی دندان ها

علل ایجاد حفره دندان

پوسیدگی دندانی بر اثر ایجاد پلاک که یک مایع چسبنده و بی رنگ است و به روی دندان ها می چسبد ایجاد می گردد. پلاک می تواند ترکیبی از موارد خطر ساز زیر باشد:

  • باکتری ها
  • بزاق
  • اسید
  • ذرات غذا
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

فرقی نمی کند هر کسی می تواند در دهان خود باکتری داشته باشد. زمانی که خوردن و نوشیدن غذاهایی که دارای قند است انجام می گیرد، باکتری هایی که در دهان مستقر هستند، قندها را به اسید تبدیل می نمایند. پس از خوردن یا نوشیدن غذاهای حاوی قند پلاک بر روی دندان ها اقدام به تشکیل شدن می کند. به همین خاطر است که دندانپزشکان به مسواک زدن منظم تاکید دارند.

زمانی که پلاک به دندان شما چسبید، اسید موجود در پلاک به آرامی اقدام به تخریب مینای دندان می نماید. مینای دندان یک پوشش سخت بوده که روی دندانها اعمال گردیده و از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می نماید.

پوسیدگی دندان

عوامل خطر

زمانی که مینای دندان از طریق پلاک و اسید باکتری تضعیف شد پوسیدگی راه خود را ادامه و به سایر نقاط دندان کشیده می شود.

فرقی نمی کند همه افراد در خطر آسیب پوسیدگی قرار دارند، اما هستند افرادی که در معرض خطر بیشتر پوسیدگی قرار دارند. از عوامل خطر می توان به این موارد اشاره داشت:

  • مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های شیرین یا اسیدی
  • یک روال بهداشت نامناسب دهان، همچون پرهیز از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن روزانه
  • فلوراید کافی دریافت نکردن
  • دهان خشک
  • اختلالات خوردن، همچون: بی اشتهایی و پرخوری عصبی
  • بیماری رفلاکس اسید، که می تواند باعث به از بین رفتن اسید معده مینای دندان شود.

طبق تحقیقات انجام شده حفره هایی که بر اثر پوسیدگی دندان ایجاد می گردند اغلب در دندانهای عقبی شکل می گیرد. علت هم این است که این دندان ها دارای شیار و روزنه هایی می باشند که می توانند ذرات غذا را در خود نگاه دارند و به دلیل در دسترس نبودن امکان مسواک زدن این ناحیه ها در برخی افراد بسیار سخت انجام می پذیرد.

درمان پوسیدگی دندان

زمانی که علائم پوسیدگی دندانهای خود را مشاهده کردید در نزدیکترین زمان ممکن وقت دندانپزشکی گرفته و به فکر درمان پوسیدگی دندان های خود بربیایید.

دندانپزشک با کمک اشعه ایکس دندان شما را بررسی نموده و در صورت وجود حفره و پوسیدگی اقدام به درمان و ترمیم دندانهای شما می کند.

راه و روش های متفاوتی برای درمان پوسیدگی دندانها وجود دارد که بسته به شدت پوسیدگی پزشک یکی را برای حال دندانهای شما مساعد و مناسب خواهد دانست.

از گزینه های درمانی پوسیدگی دندان می توان به این موارد اشاره داشت:

پر کردن دندان

دندانپزشک به منظور پر نمودن دندان ابتدا از مته استفاده نموده و مواد پوسیده شده را از لای دندان شما کنده و خارج می سازد. پس از آن حفره دندان با کمک ماده ایی: رزین کامپوزیت، نقره و … توسط دندانپزشک پر می گردد.

تاج

در صورتی که پوسیدگی شدیدتر بود دندانپزشک پس از خارج سازی مواد پوسیده و ضدعفونی نمودن دندان تاج را روی دندان قرار می دهد.

عصب کشی

زمانی که پوسیدگی دندان منجر به مرگ اعصاب دندان شد، دندانپزشک یک کانال ریشه برای حفظ دندان شما انجام می دهد. در این روش بافت رگ های خونی، بافت عصبی و هر گونه پوسیدگی از دندان خارج و منهل می گردد و در صورتی که عفونت بررسی شد و احتیاج به دارو داشت، دارو را روی ریشه ها اعمال می دارد. در اخر هم دندان را پر نمئده و یک تاج روی آن قرار می گیرد.

درمان پوسیدگی در مراحل اولیه

در صورتی که دندانپزشک پوسیدگی دندان را در مرحله اول دید فلوراید تراپی را برای درمان پیشنهاد می نماید. با این روش مینای دندان ترمیم شده و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری می گردد.

چگونه تا زمان درمان پوسیدگی دندان درد را کاهش دهیم؟

گاهی تا زمانی که بخواهیم به دندانپزشکی مراجعه کنیم درد طاقت ما را می گیرد، برای اینکه بتوانیم تا زمان مراجعه به پزشک درد را تحمل کنیم چند روش کاهش درد را می توانیم برای تسکین درد دندان انتخاب و استفاده نماییم.

بهداشت دهان و دندان را حفظ نموده و مسواک و نخ دندان به صورت منظم انجام شود.

از مسکن های بدون نخسه همچون ایبوپروفن و بی حسی های موضعی استفاده نمود.

در هنگام خوردن مراقب آنچه می خورید باشید.

عوارض پوسیدگی دندان

در صورتی که پوسیدگی دندانها درمان نگردند و فکری به حال آنها نشود ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. این عوارض به این شرح هستند:

  • وجود درد دندان به صورت مداوم
  • آبسه دندان که می تواند عفونی گردد و عوارض تهدید کننده زندگی را ایجاد کند، مانند: سپسیس یا عفونتی که وارد جریان خون می شود.  
  • افزایش خطر شکستن یا تراشیدن دندان
  • ایجاد چرک در اطراف دندانهای عفونی
  • مشکل در جویدن غذا

اگر به هر دلیل مراجعه به دندانپزشکی زمانی که پوسیدگی دندان محرز است انجام نپذیرد می تواند باعث ایجاد خطر برای ما شود. زمانی که پوسیدگی دندان به مرحله آخر رسیده و عفونت و آبسه دندان ایجاد شد، بایستی سریعا به دندانپزشکی مراجعه و متخصص اقدام به معاینه و درمان دندان های ما کند.

چگونه از پوسیدگی دندانها جلوگیری کرد؟

با توجه به برخی از موارد بهداشتی، سلامتی و مراقبتی می تواند تا حد ممکن از بروز پوسیدگی دندانهای ما جلوگیری نماید. با انجام این مواردی که در قسمت پایین به آنها اشاره خواهیم نمود می توان باعث حفاظت از دندانهای خود شد.

  • مسواک زدن دندان های خود حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • حداقل یکبار در روز نخ دندان کشیدن
  • کاهش مصرف غذاهای شیرین و اسیدی همچون: شیرینیجات، آب نبات، آب میوه، نوشابه و کربوهیدرات های تصفیه شده
  • محدود نمودن مصرف میان وعده
  • استفاده از سیلانت های دندانی روی دندان های خود

شما می توانید با برخی از غذاها به مبارزه با پوسیدگی دندان بپردازید. این غذاها عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر
  • غذاهای غنی از کلسیم
  • آدامس بدون قند زایلیتول
  • چای سیاه یا سبز شیرین نشده

درآخر

توجه به مراقبت و سلامت دندانها باعث می شود تا از بروز پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی جلوگیری گردد. برای اینکه دندان های ما همیشه در سلامت کامل به سر ببرند مراجعه به صورت هر 6 ماه به دندانپزشکی می تواند بلسیار مفید و کمک کننده باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما