درمان درد دندان به راحتی در خانه

درمان درد دندان به راحتی در خانه

یکی از کلافه کننده ترین دردها، درد در داخل و اطراف دندان و فک است که به آن دندان درد گفته می شود. عواملی چون پوسیدگی در دندان، عفونت، پرکردگی های شل یا شکستگی دندان یا عقب نشینی کردن لثه می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. اما راهی وجود دارد که این درد را کاهش داد و یا فقط تنها راه کشیدن آن است؟ اگر مایل هستید بدانید چگونه می توان باعث درمان درد دندان شد این مقاله را از دست ندهید و با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

درمان درد دندان

اگر درد دندان طولانی و تکرار شونده بود و بیشتر از 1 یا 2 روز طول کشید، فوراً به دندانپزشک مراجعه و ببینید چگونه می توانید درد دندان را کاهش دهید و برطرف نمایید. اما خوب تا زمانی که به دندان پزشکی مراجعه کنیم چگونه به کاهش درد دندان کمک نماییم؟

تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، درمان‌ های ساده و در دسترس در خانه می تواند درد شما را تسکین دهد، تا موقتاً آرام باشید.

درمان با کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یا کیسه یخ، به کاهش درد دندان کمک می کند به خصوص اگر دندان درد بخاطر آسیب یا تورم لثه باشد.

می توان سعی کرد که کیسه یخ یا کیسه نخود فرنگی منجمد را برای چند دقیقه روی صورت و گونه خود ناحیه ایی که درد احساس می شود قرار داده و نگه دارید، به عنوان مثال، روی قسمت خارجی گونه بالای دندانی که دردناک است.

مصرف داروی سرماخوردگی

در کنار آنکه به بهبود حال افراد سرماخورده کمک می کند به عنوان یک مسکن هم می تواند عمل نماید. مصرف داروی سرماخوردگی، عروق خونی را منقبض می کند و جریان خون را به ناحیه آسیب دیده کاهش می دهد. به این صورت بی حسی و کاهش تورم و التهاب کمتر می شود.

کاهش درد دندان با کمک محلول نمکی

شستن دهان با آب نمک گرم موجب شل شدن مواد باقی مانده در حفره های بین دندانی می شود. از طرفی کاهش تورم، درد را بهبود می دهد. همچنین به عنوان یک ضدعفونی کننده هم شناخته می شود و میکروب های دهان و دندان را ازبین می برد.

برای شستشوی دهان با آب نمک، 1 قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و قبل از دور ریختن به مدت 30 ثانیه در دهان بچرخانید. این کار می تواند هر چند وقت یکبار باید تکرار شود.

مسکن های بدون نسخه

مصرف داروهای بدون نسخه، مانند استامینوفن و ایبوپروفن، موقتاً دندان درد را تسکین می دهند. همچنین می توان از آسپرین هم برای کاهش درد دندان استفاده کرد.

توجه داشته باشید مصرف آسپرین برای کودکان زیر 16 سال منع می باشد.

سیر برای درمان درد دندان

سیر طی تاریخ بطور گسترده مصرف دارویی داشته است. ترکیب مورد نظر، حاوی آلیسین است که به خاطر خاصیت ضد باکتریایی برای تسکین درد موثر است و همچنین می توان باکتری های موجود در دهان و دندان را با کمک سیر نابود ساخت.

ابتدا یک حبه سیر تازه را له کنید و با نمک مخلوط کرده و ترکیب بدست آمده را روی دندان مورد نظر بمالید.

چای نعناع فلفلی برای کاهش دندان درد

تا رفتن پیش دندانپزشک برای درمان درد دندان چای نعناع فلفلی می تواند کمک کننده باشد. چای نعناع فلفلی به دلیل خواص بی حس کنندگی که دارد، به تسکین درد دندان کمک بسزایی می کند.

میخک، نعناع فلفلی خاصیت بی حس کنندگی دارند و می توانند دندان درد را تا حد ممکن تسکین دهند. این ضماد نعناعی طعم و بوی نعناع داشته و به عنوان ضد باکتری هم شناخته و قابل استفاده می باشد.

شما می توانید یک قاشق چای خوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب بجوشانید و 20 دقیقه دم کنید. پس از خنک شدن، می توان آن را در دهان قرقره کرده و سپس آنرا خارج سازید.

در ضمن شما می توانید از چای کیسه ای گرم و مرطوب استفاده کنید و برای چند دقیقه روی دندان نگه داشت تا درد کمتر شود.

شما باید چند قطره روغن نعناع فلفلی را روی یک توپ پنبه ای بمالید و سپس آنرا برای درمان موقت دندان آسیب دیده استفاده کنید.

درمان درد دندان به راحتی در خانه

مصرف آویشن برای کاهش درد دندان

کاربردهای دارویی آویشن آن‌ را مشهور کرده است و این یک درمان موثر برای عفونت سینه، برونشیت یا سیاه سرفه است. آویشن، جزء اصلی اسانس، دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد قارچی بوده و می تواند به تسکین درد دندان کمک نماید.

یک قطره اسانس آویشن در یک لیوان آب برای دهانشویه مناسب است.

روش دیگر استفاده این است که چند قطره اسانس آویشن و آب را روی یک گلوله پنبه بپاشید. با افزودن آب، آن را روی دندان خراب فشار دهید تا تاثیر خود را گذارد.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا، از گذشته ها تا کنون برای التیام سوختگی ها و بریدگی های جزئی استفاده می شده است. این گیاه با برگهای ضخیم برای تمیز کردن و تسکین لثه بهترین انتخاب بوده و قابل استفاده می باشد.

مطالعات انجام شده نشان داده است که آلوئه ورا با خاصیت ضد باکتریایی طبیعی خود می تواند، پوسیدگی دندان را رفع کند.

هیدروژن پراکسید برای درمان درد دندان

شستشو با محلول پراکسید هیدروژن یک دهانشویه آنتی باکتریال است که دندان درد ناشی از عفونت را می تواند تا زمان مراجعه به دندانپزشکی کاهش داده و رفع نماید.

شستشوی با پراکسید هیدروژن قابل بلعیدن نیست و برای کودکان توصیه نمی شود.

میخک

میخک با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی خود یک ادویه حاوی اوژنول است که با ترکیب شیمیایی خود به عنوان یک بی حس کننده طبیعی عمل می کند.

شما می توانید تا رسیدن به دندانپزشکی میخک را که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد برای مبارزه با عفونت دندان و لثه مناسب بدانید.

حتی از یک میخک کاملاً خشک نیز می توان استفاده کرد. میخک را کاملاً بجوشانید، وقتی روغن آن آزاد شد سپس 30 دقیقه روی دندان مورد نظر بماند.

نکات مراقبتی دهان و دندان

اگر درد دندان درمان نشود، منجر به مشکلات جدی تری مانند بیماری لثه یا آبسه دندان هم می شود. آبسه وقتی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها درونی‌ترین قسمت دندان به نام پالپ دندان را آلوده کنند. پس این موضوع را جدی بگیرید و تا اوضاع دندان های شما وخیم تر نشده سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

بهترین راه پیشگیری دندان درد یا آبسه دندان، حفظ سلامت دندان و لثه است. این کار با مراحل زیر قابل انجام است:

مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز، حداقل به مدت 2 دقیقه

کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین

نخ دندان کشیدن یا استفاده منظم از مسواک بین دندانی برای تمیز کردن بین دندان ها و زیر خط لثه

حذف سیگار، زیرا مشکلات دندانی را بدتر می کند.

معاينات منظم دندانپزشکی هر شش ماه یکبار

در آخر

حتما به سلامت دهان و دندان خود اهمیت بدهید و در صورتی که دندان های شما دچار درد کم یا شدید شد به دندانپزشکی مراجعه و فکری به حال درد دندان خود کنید. دندانپزشک بسته به معاینه ایی که انجام می دهد و بسته به نوع عارضه موجود در دندان، یک درمان مناسب برای درد دندان های شما تجویز خواهد کرد.

جهت دریافت خدمات دندانپزشکی همچون پرکردن دندان، کشیدن دندان، عصب کشی با لیزر، جراحی با لیزر و … با کلینیک دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی تماس حاصل نمایید.

پیام بگذارید

تماس با ما