انواع جراحی دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

جراحی دندان چیست؟ انواع جراحی دندان به چه صورت هستند؟

جراحی دندان چیست؟ انواع جراحی دندان به چه صورت هستند؟ جراحی دندان هم به عنوان بخشی از دندانپزشکی شناخته می شود و هم شاخه ای از پزشکی می باشد که با لثه، دندان و دهان سروکار دارد. دندانپزشکان پزشکانی هستند که به پیشگیری، درمان، تشخیص و مطالعه شرایط، بیماری های حفره دهان و اختلالات می پردازند. این مخاط دهان و دندان، همچنین تمام بافت ها و ساختارهای مرتبط (فک و ناحیه صورت) را پوشش خواهد داد.

برای عموم مردم، جراحی دندان و دندانپزشکی بیشتر با اصلاح دندان ها مرتبط می باشند. با این اوصاف، دندانپزشکی فقط در رابطه با تعمیر دندان های ما نبوده، بلکه جنبه های دیگر مجموعه صورت و جمجمه، همچون ساختار فکی گیجگاهی و دیگر ساختارهای حمایتی را هم پوشش خواهد داد. روش‌های جراحی دندان تنها برداشتن دندان های عقل و کانال های ریشه را پوشش نخواهد داد و طیف وسیعی را به دنبال دارد که در ادامه در اینباره صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا با این نوع از جراحی و انواع جراحی دندان آشنا گردیم.

جراحی دندان چیست؟

جراحی دندانی، به جراحی استخوان فک و دندان اطلاق می شود. پس، تعداد بسیاری از روش های پزشکی یا رویه های دندانپزشکی که شامل اصلاح مصنوعی دندان می گردند را پوشش خواهد داد.

از دلایل انجام جراحی دندان می توان به این عوامل اشاره نمود:

  • دندان های شکسته
  • بیماری لثه
  • دندان های نهفته
  • پوسیدگی وسیع دندان
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فک
  • سرطان دهان
  • دندان های از دست رفته

انواع جراحی دندان

هدف از انجام جراحی دندانی این است تا اصلاح هر گونه بیماری دندانی انجام پذیرد که ممکن است به هر دلیلی از آن رنج ببرید. شاید با شنیدن نام جراحی دندان، دچار وحشت و اضطراب شوید. این فرآیند بسیار گران می باشد، پس شما باید آماده باشید تا با بودجه تعیین شده این اقدام را انجام دهید.

معمولاً این روش یک فرآیند سرپایی می باشد، پس بهتر است دندانپزشک بیمار را به یک جراح دهان ارجاع نماید تا در مورد اینکه آیا جراحی برای بیمار ضروری است یا خیر تصمیم بگیرد.

همه افراد بدون در نظر گرفتن سن خود در معرض داشتن دندان های ناسالم خواهند بود، پس شما باید در مورد تمیز کردن دندان های خود آگاه کافی داشته باشید تا از چنین روند دردناکی جلوگیری نمایید. در صورتی که دندان دچار آسیب شد، باید برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

جراحی کانال ریشه

هدف از انجام این روش از بین بردن پالپ عفونی و قسمت پوسیده دندان می باشد. پالپ دندان دارای رگ های خونی، انتهای بافت و عصب است. زمانی که باکتری پالپ را آلوده می سازد، باعث ایجاد تورم فک و درد می شود. با کشیدن قسمت آسیب دیده دندان می توان درد را از بین برد و پوسیدگی بیشتر دندان را متوقف می ساخت. کانال ریشه از دیگر روش های جراحی دندان می باشد که بدون کشیدن دندان می تواند به محافظت از دندان در برابر درد و پوسیدگی کمک نماید.

ایمپلنت های دندانی

به عنوان یک روش طولانی در جراحی دندانپزشکی شناخته می شود که در یک دوره ۲ تا ۶ ماهه انجام می پذیرد. چرا که اقدامات متعددی را به منظور بازگرداندن دندان آسیب دیده به فک با این روش انجام می پذیرد. به غیر از این، این روش شامل جایگزین کامل دندان پوسیده می باشد. در این روش، جراح در استخوان فک کانال هایی را ایجاد می کند تا بتواند دندان را به درستی با استخوان فک ثابت نماید.

کشیدن دندان عقل

از دیگر انواع جراحی دندان می توان به کشیدن دندان عقل هم اشاره نمود. دندان عقل آخرین دندان آسیاب سوم در فک یک فرد بالغ می باشد. این دندان های آسیاب در سنین بین 17 تا 25 سالگی ظاهر می گردند. آنها به عنوان حیاتی شناخته نمی شوند و در صورت رشد و به دلیل نداشتن فضای کافی برای رشد آنها می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید.

پس تا حدودی نبودن دندان عقل بهتر از بودن آن است.

 پس به منظور جلوگیری از درد فک یا پوسیدگی که ایجاد می نمایند، این دندان ها باید کشیده شوند و محل برش را بخیه نمود تا از خونریزی بسیار آن جلوگیری گردد.

دندانپزشک به منظور اطمینان از بهبودی سریع، شما را در مورد اقدامات ایمن و بهداشتی سفارش می نماید. این احتیاج به درمان تخصصی نخواهد داشت، بلکه به روش های عمومی دندانپزشکی احتیاج خواهد داشت.

جراحی ترمیمی از انواع جراحی دندان

این روش زمانی معمولاً انجام می پذیرد که فرد در اثر تصادف دچار آسیب صورتی گردیده باشد.

بازسازی هنگامی که آسیب بافت نرم در دهان، دندان و استخوان فک وجود دارد ضروری می باشد. به غیر از این، یکی دیگر از دلایلی که این روش حیاتی می باشد، زمانی بوده که شکستگی شدید بافت نرم وجود خواهد داشت که منجر به جراحی در پیشانی و حفره های بینی می گردد. هدف اصلی این نوع از جراحی دندان، ترمیم نمودن استخوان فک و ساختار استخوانی می باشد.

جراحی زیبایی

از دیگر انواع جراحی دندان می توان به جراحی زیبایی دندان هم اشاره نمود. این روش با هدف درمان ظاهر فیزیکی بیمار به خصوص از طریق لبخند آنها انجام می پذیرد که شامل ارتودنسی و سفید کردن دندان است. به عنوان یک روش بدون درد شناخته شده که می تواند در مطب دندانپزشکی هم انجام پذیرد. برای جراحی زیبایی، احتیاجی به مشورت با جراح نخواهد بود. اما با این حال، ضروری می باشد که از پزشک خود گزارشی در رابطه با کامل بودن خود داشته باشید. زمانی که به طور نادرست انجام گیرد، می تواند باعث ایجاد بیماری های شدید همچون سرطان دهان و سایر بیماری های جدی گردد.

جراحی دندان چیست؟ انواع جراحی دندان به چه صورت هستند؟

قیمت انواع جراحی دندان

همانطور که اشاره نمودیم انواع مختلفی از جراحی دندان وجود دارد. به همین دلیل نمی توان برای جراحی دندان قیمت پایه ایی را در نظر گرفت. البته نوع آسیب دندان، تخصص دندانپزشک، نوع جراحی و … هم می تواند روی قیمت هزینه جراحی دندان تاثیر بگذارد.

عوارض جراحی دندان

شاید برای شما سوال باشد آیا جراحی دندان ممکن است با عوارضی هم همراه باشد؟ بله با عوارض همراه است. این عوارض عبارتند از:

  • آسیب به دندان های مجاور
  • عفونت
  • وجود تکه های ریشه دندان
  • بی حسی
  • حفره خشک
  • مشکلات سینوسی

در صورت پیروی از دستورالعمل های که دندانپزشک پس از انوع جراحی دندان توصیه می کند، می توانید به سلامت دندان های خود بپردازید و از عوارض آن جلوگیری نمایید.

در آخر

جراحی دندان یکی از روشهای درمانی است که توسط دندانپزشک و جراح دندان انجام می پذیرد. انواع مختلفی از جراحی دندان وجود دارد که هر کدام به نوبه خود مزایایی را به همراه خواهند داشت و به سلامت دهان و دندان کمک بسزایی می نمایند و می توانند حتی روی زیبایی صورت هم تاثیراتی داشته باشند. بسیاری از مردم پس از مراجعه به دندانپزشکی برای مشاوره در مورد سلامت دندان خود هراس دارند و از مراجعه به دندانپزشک دوری می ورزند. اما باز هم، سلامت دندان اغلب بسیار مهم می باشد و توجه و معاینات دوره ایی برای سلامت دهان و دندان باید به عنوان یک وظیفه شناخته شود.

پیام بگذارید

تماس با ما