علائم ناهنجاری فک و دندان

علائم ناهنجاری فک و دندان

ناهنجاری فک و دندان از مشکلاتی است که فک بالا و پایین به خوبی بر روی هم قرار نمی گیرند که این ناهنجاری ممکن است در اثر آسیب صورت گیرد و از جمله آسیب هایی که منجر به ناهنجاری فک و دندان می شود می توان به دندان قروچه، باز کردن بیش از اندازه دهان، ضربه به فک و … اشاره کرد. در این مقاله به علائم ناهنجاری فک و دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

علائم ناهنجاری فک و دندان

ناهنجاری فک در کنار مشکلات ظاهری و فیزیکی که ایجاد می کند بر روی حالات فردی افراد نیز تاثیر می گذارد. این ناهنجاری ممکن است در غذا خوردن، تنفس، خوابیدن، صحبت کردن مشکل ایجاد نماید. همچنین در حالت استراحت موجب ناراحتی خواهد شد. این ناهنجاری در هر کس متفاوت می باشد و به نوع ناهنجاری، آستانه درد بیمار، سن و شدت مشکل بستگی دارد. از جمله علائم ناهنجاری فک دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مشکل در جویدن 

در صورتی که فک بالا بر روی فک پایین در هنگام جویدن قرار نگیرد، ناهنجاری فک رخ داده است. این ناهنجاری موجب می شود تا فرد نتواند به خوبی غذا را بجود که ممکن است در اثر نجویده شدن غذا مشکلات گوارشی، هضم و ..‌. ممکن است رخ دهد. همچنین ناهنجاری فک ممکن است درد و ناراحتی را به همراه داشته باشد. 

تنفس غیر طبیعی

افرادی که با این مشکل مواجه می شوند دچار تنفس غیر طبیعی خواهند شد و فرد مجبور می شوند تا از طریق دهان نفس بکشند. زمانی که با دهان تنفس انجام می شود آلودگی های محیطی و هوای تنفسی برطرف نمی شود. به طور کلی تنفس با دهان منجر به بروز مشکلات فکی (تنگی فک) خواهد شد.

ظاهر غیر عادی

ناهنجاری فک و دندان، ظاهری غیر عادی ایجاد می کند و با ظاهر فرد می توان به بروز این مشکل پی برد. کودکانی که پستونک و شیشه شیر استفاده می کنند در ستین پایین دچار ناهنجاری فک خواهند شد. این نامنظمی کودکان را به فردی منزوی و بدن اعتماد به نفس تبدیل خواهد نمود.

 درمان ناهنجاری فک و دندان

برای درمان ناهنجاری فک و دندان ابتدا باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمود و طبق وضعیت فرد درمان صورت می گیرد. ناهنجاری فک خطرناک نیست اما اگر در زمان مناسب درمان صورت نگیرد ممکن است عوارض شدیدتری داشته باشد و در نتیجه زمان و هزینه بیشتری برای درمان باید صرف کنید.

برای درمان ابتدا باید عادت های بد خود را اصلاح نمایید و بهتر است از انجام دندان قروچه، جویدن لب، جویدن زبان، جویدن ناخن، جویدن انگشت خودداری کنید. برای جلوگیری از انجام این کارها از پوشش محافظ دهان و دندان یا Night Guard استفاده نمایید تا در هنگام شب دندان قروچه نکنید.

از سیم های ارتودنسی استفاده کنید. سیم های ارتودنسی کمک می کنند تا دندان ها در فک حرکت کنند و به صورت منظم بر روی هم قرار گیرند‌. با اینکار فک بالا و پایین به صورت هماهنگ بر روی هم قرار خواهند گرفت. در نتیجه دندان ها ظاهر خوبی می گیرند. همچنین انجام ارتودنسی می تواند از ترومای دندانی جلوگیری نماید و از بروز درد، خستگی عضلانی و مفصلی پیشگیری می توان نمود‌.

علائم ناهنجاری فک و دندان

جراحی فک نیز یکی دیگر از راه های درمانی ناهنجاری فک می باشد که که توسط متخصص فک و صورت با هماهنگی با متخصص ارتودنسی انجام می شود. جراحی فقط در صورتی انجام می شود که مشکل فک شما بسیار جدی باشد و در ساختار آن مشکل بزرگی دیده شود که با انجام ارتودنسی برطرف نمی شود. به طور کلی اگر دچار مشکلات تنفسی هستید و ممکن است در هنگام خواب دچار مشکل شوید(قطع تنفس به مدت کمتر از ۲۰ ثانیه) باید جراحی انجام دهید. همچنین افرادی که در جویدن، صحبت کردن و … دچار مشکل نی باشند باید حتما عمل جراحی انجام دهند. انجام عمل جراحی بعد از سن بلوغ صورت می گیرد. 

عوارض ناهنجاری فک و دندان

ناهنجاری های فک در صورت درمان نشدن ممکن است مشکلاتی نظیر پوسیدگی زود رس دندان ها و بیماری های لثه را ایجاد نمایند. همچنین شلوغی دندان ها و نامرتبی آنها نیز از عوارض دیگر آن می باشند. لازم به ذکر است که این نامرتبی و شلوغی دندان ها در ظاهر فرد مشکل ایجاد نی کند و در نتیجه اعتماد به نفس را کاهش می دهد و فرد گوشه گیر و منزوی خواهد شد. ناهنجاری فک در جویدن غذا مشکل ایجاد می کند و ممکن است منجر به بروز مشکلات گوارشی ناشی از خوب جویدن غذا شود.

هزینه درمان ناهنجاری

هزینه درمان ناهنجاری فک به نوع درمان انتخابی، شیب دندان ها، وضعیت فک های بالا و پایین، نیمرخ بیمار، میزان شلوغی و نامرتبی دندان، وضعیت رادیوگرافی بیمار و شدت ناهنجاری و … بستگی دارد. هزینه انجام ارتودنسی نسبت به جراحی کمتر می باشد و طبق شدت و نوع ناهنجاری یکی از این دو روش صورت می گیرد.

جمع بندی ناهنجاری فک و دندان

ناهنجاری های فکی از مشکلات رایج می باشد که در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد و از جمله علائم آن می توان به تنفس غیر طبیعی، مشکل در جویدن، ظاهر غیر عادی صورت و فک اشاره کرد. این مشکل ممکن اسن درد زیادی داشته باشد و برای جلوگیری از آسیب های جدی تر بهتر است سریعا درمان شود. از جمله راه های درمانی برای جلوگیری از این مشکل می توان به اصلاح عادت های بد همانند دندان قروچه، استفاده از سیم های ارتودنسی و حتی جراحی فک اشاره کرد. البته جراحی در زمانی صورت می گیرد که مشکل بزرگی در ساختار فک رخ داده باشد که با ارتودنسی درمان نمی شود. همچنین برای انجام جراحی ناهنجاری فک باید به مراکز معتبر دندانپزشکی مراجعه نمایید تا هیچ گونه مشکلی برای شما رخ ندهد.

اگر این ناهنجاری در زمان مناسب درمان نشود ممکن است عوارض زیادی داشته باشد و در نتیجه هزینه و وقت بیشتری برای درمان صرف شود‌

پیام بگذارید

تماس با ما