فواید کشیدن دندان عقل

فواید کشیدن دندان عقل

بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان با این تصمیم مهم مواجه می شوند که دندان عقل خود را بکشند یا خیر؟  درآوردن دندان عقل می تواند برای سلامت نگاه داشتن سایر دندان ها یک امر مهم تلقی گردد. به لطف فن آوری های مدرنی همچون اشعه ایکس دندانی و همچنین دانش پیشرفته دندانپزشکی، احتیاجی نیست همچون زمان های گذشته که مردم از درد ناشی از مشکل دندان عقل رنج می بردند ما هم رنج ببریم. هنگامی که دندانپزشک در مورد کشیدن دندان عقل که یک دندان غیر ضروری می باشد با شما صحبت می نماید می توانید از فواید برداشتن دندان عقل هم جویا گردید و بدانید چرا بهتر است دندان عقل برداشته شود.

ما در این مقاله در رابطه با فواید کشیدن دندان عقل صحبت خواهیم نمود و شما را تا حد ممکن با این فواید آشنا خواهیم کرد، اگر برای شما حضور به دندانپزشکی و مشورت گرفتن مقدور نیست و یا می خواهید ابتدا با علت و فواید برداشتن دندان عقل آشنا گردید با ما در این مقاله تا انتها همراه باشید.

آیا باید دندان عقل را کشید؟

باید بگوییم حدود  85 درصد از افراد احتیاج دارند تا دندان عقل خود را بکشند. خارج نمودن دندان عقل از مشکلات ناراحت کننده و بسیار دردناک تر که از درد دندان هم دردناک تر می باشد، جلوگیری می نماید. این مشکلات شامل این موارد می باشد:

  • آسیب رسیدن به دندان های دیگر
  • مشکلات فک
  • مشکلات سینوسی
  • لثه ملتهب
  • حفره ها
  • دندان ناهماهنگ

با کمک دندانپزشکی عمومی و سایر خدماتی که در دندانپزشکی ارائه می گردد، مانند: کشیدن دندان عقل، از احتیاج به مراقبت های تخصصی تر و گران تر در آینده می تواند جلوگیری نماید. این موضوع می تواند به عنوان یکی از بزرگترین دلایل برداشتن دندان عقل باشد. دندانپزشک به بیمار کمک می نماید تا مشکلی را که با آن مواجه است را، متوجه و برای درمان آن راه حلی داشته باشد.

فواید کشیدن دندان عقل

زمانی که دندان توانایی خارج سازی را نداشته باشد یا در خود رشد نماید، به طور معمول مشکلات بزرگتری به منظور سلامت دهان ایجاد خواهد کرد.

از مشکلاتی که ممکن است ایجاد گردد می توان به: ازدحام بیش از حد دندان، بیماری و درد لثه، درد در صورت و دهان، پوسیدگی دندان و مشکلات گاز گرفتن اشاره داشت. به همین منظور است که دندانپزشکان تجویز به برداشتن دندان عقل نموده و حفظ آن ها را توصیه نمی کند.

کشیدن زود هنگام دندان های عقل باعث می شود تا از مشکلات دندانی جلوگیری گردد و سلامت دهان را تضمین می نماید.

همچنین این روش کیفیت کلی زندگی را هم بهبود می بخشد. برداشتن دندان عقل به این صورت است که کل دندان من جمله ریشه های آن را خارج می سازد.

از مجموعه فواید برداشتن دندان عقل می توان به این موارد اشاره داشت.

فواید کشیدن دندان عقل

کاهش سردرد

دندان های آسیاب دائمی و دیگر دندان های بالغ ما در اوایل بزرگسالی رشد کرده و جایگاه خود را در لثه و فک محکم می سازد. این باعث می گردد که دندان عقل ما در تلاش به منظور بیرون رفتن باعث حرکت ناخواسته دندان های مستقر گردد. در نتیجه هم شلوغی دندان ها در فک ایجاد می گردد. شلوغی دندان ها همچنین باعث ایجاد بیماری من جمله ایجاد سردرد می گردد. به همین دلیل بهتر است برای پیشگیری دندان های عقل خود را بکشید.

تسکین درد دهان و صورت

از دیگر مشکلاتی که افراد در زمان نگهداری از دندان عقل با آن مواجه می گردند، درد در دهان و صورت می باشد. این درد در دهان و صورت شما ناشی از مشکلات مربوط به دندان عقل می باشد، همچون: شلوغی دندان، بیماری لثه و پوسیدگی دندان. زمانی که دندان آسیاب سوم خود را نگاه می کنید، کیفیت پایین تری را مشاهده خواهید کرد.

جلوگیری از بیماری های دهانی از فواید کشیدن دندان عقل

حفظ نمودن دندان عقل به این معنی می باشد که شما در خطر بیشتری به منظور پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار خواهید گرفت. این مشکلات منجر به بروز مشکلات و ناراحتی های پیشرفته تر دهان می گردد. همچنین شما با دادن بافت های حیاتی ناشی از این شرایط، همچون از دست دادن استخوان و تحلیل لثه، می گردید. 

هرچه زودتر بهتر است اجازه دهید دندان عقل کشیده شود، احتمال اینکه با این آسیب به سلامت دهان و دندان و همچنین جسم خود آسیب برسانید، بسیار بالا می باشد.

زیبایی 

از دیگر فواید کشیدن دندان عقل این می باشد که بر روی زیبایی هم می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. کشیدن دندان عقل هم می تواند در کنار سلامت دهان و دندان ها به زیبایی طرح لبخند هم کمک نماید. زمانی که دندان عقل کشیده می شود. فشاری که روی دندان های همجوار وجود داشته از بین رفته و دندان ها در مسیر مناسب خود قرار می گیرند و ظاهر زیبای دندان ها حفظ می گردد.

مراقبت از دندان 

دندان هایی که از نوجوانی تا بزرگسالی رشد می نمایند، نیاز به مراقبت دندانپزشکی دارند، چرا که دندانپزشکان می دانند در بعضی از افراد که دندان های خاصی دارند مثلاً دارای دندان های حساسی هستند چگونه یک درمان ایده آل داشته باشند. از خدمات دندانپزشکی که می تواند به سلامت دندان ها کمک نماید می توان به عنوان مثال به این موارد اشاره نمود:

  • لومینرها
  • جراحی دهان
  • تاج های دندان
  • ایمپلنت های دندانی

البته در کنار مراقبت های دندانپزشکی نکاتی هم برای مراقبت وجود دارد که دندانپزشک توصیه دارد تا افراد در منزل هم با کمک این نکات سلامت دهان و دندان خود را تضمین نمایند. به عنوان نمونه مثلا مسواک کردن به صورت روزانه و آن هم ۲ مرتبه در روز و همچنین نخ دندان کشیدن به دندان ها کمک می نماید تا جرم و بقایای غذا از رای دندان ها کنده شده و از دهان خارج گردد و به این طریق از پوسیدگی و ایجاد پلاک بر روی دندان ها جلوگیری گردد.

در آخر

نگاه داشتن دندان عقل هیچ مزیتی نداشته و حتی می تواند مشکلاتی همچون: پوسیدگی سایر دندان ها را منجر شود. با کشیدن دندان عقل می توان از فواید کشیدن دندان عقل که شامل: سردرد، درد دندان و … را تا حد ممکن کاهش داد. پس اینکه برای کشیدن دندان عقل خود نگران هستید و می ترسیدم که یک کار اشتباه باشد متخصصان ما بر این عقیده هستند که کشیدن دندان عقل نه تنها سلامت را در پی دارد بلکه روی زیبایی دندان ها هم می تواند تاثیر بگذارد.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی خدمات خود را که شامل: عصب کشی و عصب کشی با لیزر بدون درد و جراحی با لیزر و همچنین دندانپزشکی شخصی سازی شده بر اساس ژنوم می باشد با تعرفه ای منصفانه به بیماران عزیز ارائه می نماید.

پیام بگذارید

تماس با ما