عفونت ریشه دندان و راه های درمان آن

عفونت ریشه دندان و راه های درمان آن

ریشه دندان در اثر عوامل مختلفی ممکن است دچار عفونت شود و که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است لثه ها و دندان ها را درگیر نماید. همچنین اگر این مشکل به موقع درمان نشود موجب بروز بیماری پریودنت خواهد شد یا به بافت استخوان ها آسیب وارد می کند و برای دندان‌های کناری هم مشکل ایجاد می نماید. عفونت ریشه دندان سه حالت حا، مزمن و خفیف دارد که باید سریعا درمان شود. در این مقاله به عفونت ریشه دندان و راه های درمانی آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

عفونت ریشه دندان

تجمع باکتری ها و چرک و عفونت موجب بروز این مشکل در ریشه دندان می شود و در صورت عدم درمان به موقع دندان ها و لثه ها نیز دچار عفونت می شوند. عفونت ریشه دندان به سه صورت حاد، مزمن و خفیف می باشد که در صورت عفونت حاد، ریشه دندان درد بسیار زیادی دارد و برای کاهش درد باید به دندانپزشک مراجعه نمود. عفونت مزمن نیز درد کمی دارد و باید با درمان درست درد آت را برطرف کرد. در صورت عفونت ریشه دندان خفیف درد کمی را تجربه می کنید که به راحتی برطرف می شود. 

دلایل بروز عفونت ریشه دندان

این نوع عفونت در اثر عوامل مختلفی اتفاق می افتد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پوسیدگی دندان که در صورت درمان نشدن به عصب و ریشه دندان آسیب وارد می کند‌.

درمان نکردن پالپ دندان 

برخورد ضربه به دندان ها در هنگام ورزش و یا برخورد جسم سنگین به دندان

مراجعه به دندانپزشک تازه کار برای پر کردن دندان

این عفونت بیشتر در اثر پوسیدگی دندان و پالپ ایجاد می شود و در صورت درمان نشدن مشکلات بیشتری به بار خواهد آورد.

علائم بیماری

از جمله علائم این مشکل که در صورت حاد بدون بروز پیدا می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش دمای بدن
  • تورم و خونریزی در لثه
  • ضعف جسمانی
  • درد در ناحیه دندان آسیب دیده
  • درد غدد لنفاوی فک

تشخیص عفونت ریشه دندان

برای تشخیص این بیماری بعد از مشاهده علائم گفته شده باید به دندانپزشک مراجعه کرد. دندانپزشک نیز با انجام معاینه و انجام عکس برداری با اشعه ایکس، عفونت به وجود آمده را مورد بررسی قرار می دهد و درمان را آغاز خواهد نمود.

راه های درمان بیماری

 این مشکل در چند مرحله درمان می شود که به نوع عفونت ایجاد شده، میزان وخامت بیماری، وضعیت دندان و فک بستگی دارد. همچنین هر فردی به صورت های مختلف درمان می شود و بهبودی مشکل نیز متفاوت است‌.

در ابتدا برای درمان این مشکل دندانپزشک به رفع پوسیدگی دندان می پردازد و با خالی کردن دندان با ابزار مخصوص حفره ای ایجاد می کند و سپس شروع به خالی کردن کانال های داخل دندان می کند. وقتی که پالپ دندان برداشته و خالی شد در صورت التهاب، پاکسازی کانال ها و شستشو با محلول ضدعفونی کننده باید حفره ایجاد شده را پر نمود. این عمل با کامپوزیت موقت پر می شود و بعد از چند هفته از ونیر کامپوزیت استفاده می شود و کامپوزیت موقت را برداشته و ونیر را جایگزین آن می کنند تا به طور دائمی بر روی دندان قرار بگیرد.

همانطور که گفته شد عفونت ریشه دندان موجب بروز بیماری پریودنتیت خواهد شد که لثه ها و دیگر قسمت های دهان را درگیر می کند‌. بعد از تشخیص این بیماری از داروهایی چون آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین و داروهای ضد التهاب باید استفاده کرد.

عفونت ریشه دندان و راه های درمان آن

مراقبت های بعد از درمان عفونت ریشه دندان

بعد از انجام درمان بیماری عفونت ریشه دندان بهتر است مراقبت هایی صورت گیرد تا مشکل دیگری ایجاد نشود.

داروهای تجویزی را در زمان مناسب مصرف کنید.

بعد از انجام درمان تا دو ساعت غذا نخورید.

برای درمان از بی حسی استفاده می شود و اثر داروهای بی حسی بعد از دو سه روز از بین می رود و شما ممکن است کمی درد داشته باشید.

تا چند روز ممکن است دچار التهاب دندان شوید.

به دلیل استحکام پایین دندان های عصب کشی شده بهتر است غذاهای خیلی سفت نخورید.

بهداشت دهان و دندان خود را فراموش نکنید و همیشه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

پیشگیری از عفونت ریشه دندان

برای پیشگیری از این مشکل بهتر است هر ۶ ماه چکاب انجام دهید و دندانپزشک دندان های شما را بررسی کند. استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه نیز در کاهش بروز این بیماری نقش دارد.

نکات مهم

در صورت برطرف شدن عفونت دندان ها و همچنین التهاب به وجود آمده شما می توانید دندان ها را با ونیر کامپوزیت به صورت دائمی پر کنید.

با معاینات دوره ای شما می توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید و در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید.

التهاب و عفونت حاد منجر به از دست دادن دندان های شما می شوند و بهتر است در صورت تشخیص علائم سریع به دندانپزشک برای درمان مراجعه نمایید.

روزانه حداقل دوبار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه نیز لازم می باشد.

در رژیم غذایی خود محصولات تازه قرار دهید و از لبنیات، پروتئین، سبزیجات و میوه های تازه استفاده نمایید. مصرف شکر و غذاهای شیرین را به حداقل برسانید. زیرا مصرف مواد قندی و کربوهیدرات ها مشکل بزرگی ایجاد می نمایند.

جمع بندی عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان از بیماری های دهان و دندان می باشد که در صورت بروز آن مشکلات زیادی به بار خواهند آورد. از دست دادن دندان ها، التهاب، درد و .‌.. نمونه ای از این مشکلات می باشد که با تشخیص و درمان به موقع به راحتی برطرف می شود. در صورتی که درمان را جدی نگیرید باید دندان آسیب دیده کاملا کشیده شود و کاشت دندان با هزینه بسیار زیاد تقبل کنید.

خدمات دندانپزشکی بهتر است در مراکز معتبر انجام شود و مشکلات دندانی خود را زیر نظر متخصصین کاربلد انجام دهید تا دچار مشکلات جدی تری نشوید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی خدمات خود را که شامل: عصب کشی و عصب کشی با لیزر بدون درد و جراحی با لیزر و همچنین دندانپزشکی شخصی سازی شده بر اساس ژنوم می باشد با تعرفه ای منصفانه به بیماران عزیز ارائه می نماید.

پیام بگذارید

تماس با ما