تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست؟

تفاوت کامپوزیت و لمینت

در علم جدید دندانپزشکی روش های جدید زیادی کشف شده اند که می توان به کمک آنها ظاهر زیبایی به دندان ها هدیه داد. کامپوزیت و لمینت دو روش دندانپزشکی پرطرفدار می باشد که موجب سفیدی و درخشان شدن دندان ها می شود و طرح لبخندی زیبا ایجاد می کند‌. به طور کلی کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی عملکردی یکسان دارند. البته تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان نیز بسیار می باشد که در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت روشی برای سفیدی دندان های می باشد. به این صورت که مایع خمیری شکلی را به صورت لایه نازکی بر روی دندان ها قرار می دهند و برای تثبیت و جدا نشدن آن از روی دندان ها از نور آبی استفاده می کنند. کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد که می توان به کامپوزیت هیبرید، کامپوزیت میکروفیلد، کامپوزیت نانوفیلد و IPS ونیرها اشاره کرد. 

لمینت دندان

لمینت دندان نیز برای سفیدی و زیبایی دندان ها می باشد که از جنس پرسلن یا مواد رزینی می باشد. این مواد به صورت لایه ای نازک بر روی دندان ها قرار می گیرند و موجب مقاومت دندان ها و همچنین رفع ناهمواری ها دندان و ردیف و یکنواخت بودن آنها خواهد بود. پرسلن موادی مقاوم می باشد که به دلیل عدم تغییر رنگ بیشتر از آن استفاده می شود. 

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

کامپوزیت و لمینت دارای تفاوت های فاحشی هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌. 

هزینه و قیمت 

انجام کامپوزیت هزینه کمتری نسبت به لمینت دندان دارد و می توان گفت این تفاوت قیمت دو برابری برای اکثر افراد زیاد می باشد و ترجیح می دهند از روش کامپوزیت برای زیبایی و سفید کردن دندان ها استفاده نمایند. 

مراحل و مدت زمان انجام

مراحل و مدت زمان انجام کامپوزیت و لمینت متفاوت می باشد و به این صورت است که کامپوزیت در یک مرحله انجام می شود و بعد از اینکه دندان ها با مواد رزینی پوشش داده شدند، مواد اضافی تراش داده می شوند و با نور آبی آنها را تثبیت می کنند. همچنین در همان مرحله به صیقل دادن پوشش کامپوزیت خواهند پرداخت. در هنگام انجام کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان ها نمی باشد. این در صورتی است که انجام لمینت دندان، دو تا سه هفته به طول می انجامد و در ابتدا دندان ها باید تراشیده شوند. بعد از تراش دادن دندان و انجام قالب گیری بعد از حدود دو هفته روکش دندان آماده می شود و برای نصب باید مراجعه کنید. 

برگشت پذیری

از جمله تفاوت کامپوزیت و لمینت برگشت پذیر بودن کامپوزیت دندان می باشد. دندان های کامپوزیت شده تراشیده نمی شوند و می توان به داشتی روکش کامپوزیت را از روی دندان ها برداشت و دندان های طبیعی خود را داشته باشید. دندان های لمینت شده به دلیل تراشیده شدن قابلیت برگشت پذیری ندارند.

پالیش دندان؛ تفاوت کامپوزیت و لمینت

برای انجام کامپوزیت نیاز به پالیش کردن دندان ها وجود دارد و این در صورتی است که در هنگام انجام لمینت فقط به اندازه نیم میلیمتر دندان های تراش داده می شوند.

مدت ماندگاری

کامپوزیت دندان به دلیل مواد استفاده شده از ماندگاری و مقاومت کمی برخوردار است. به طور کلی لمینت دندان بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگار می باشد و در صورتی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید مدت بیشتری ماندگاری خواهد داشت. کامپوزیت دندان عمری بین ۵ تا ۷ سال دارد و به همین دلیل قیمت آن کمتر می باشد. 

لازم به ذکر است که از تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان می توان به قابلیت ترمیمی آنها اشاره کرد. لمینت دندان در صورت خرابی و لب پر شدن قابل ترمیم می باشد و کامپوزیت اینگونه نیست.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

کیفیت و استحکام دندان ها

کیفیت و استحکام دندان ها نیز در این روش ها متفاوت می باشد. به این صورت که لمینت دندان بسیار شفاف است و به مینای دندان شبیه است. همچنین استحکام و کیفیت آن نیز بالا می باشد و دچار خراشیدگی و لک نیز نخواهد شد.

کامپوزیت دندان بیشتر در معرض خرابی وجود دارد و ممکن است در اثر خوردن زیاد قهوه، چای، غذاهای رب دار و … بر روی آن لک ایجاد شود‌.

هزینه لمینت و کامپوزیت

همانطور که گفته شد به علت دوام و ماندگاری بالای لمینت و همچنین استحکام زیاد آن هزینه انجام لمینت بیشتر از کامپوزیت می باشد. کامپوزیت نیز مقاوم می باشد اما ممکن است در اثر خوردن غذاهای سفت، تنقلات و … دچار مشکل شود.

نکته

قبل از انجام هر گونه روش دندانپزشکی بهتر است در ابتدا در مورد آن اطلاعاتی کسب نمایید و با اطلاع از مزایا و معایب آن از روش های دندانپزشکی استفاده کنید.

به دلیل استفاده از جنس نامرغوب در برخی از مراکز دندانپزشکی ممکن است مشکلاتی اعم از بو گرفتن دهان، غیر طبیعی بودن دندان ها، عدم ظرافت دندان و … ایجاد شود.

جمع بندی تفاوت کامپوزیت و لمینت 

کامپوزیت و لمینت در علم نوین دندانپزشکی برای سفید و یکدست کردن دندان ها انجام می شوند و با توجه به بودجه و شرایط خود می توانید یکی از این دو روش را انتخاب نمایید‌. در انجام کامپوزیت از مواد رزینی استفاده می شود و در یک مرحله به اتمام می رسد و این در صورتی است که لمینت در چند مرحله و با تراشیدن دندان ها انجام می شود. همچنین مواد استفاده شده در لمینت پرسلن می باشد که مستحکم و مقاوم است. از جمله تفاوت کامپوزیت و لمینت می توان به ماندگاری، برگشت پذیری، قیمت و هزینه و … اشاره نمود.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما