باندینگ دندان چیست؟

مدت زمان انجام باندینگ دندان

حتما افراد زیادی مشکلاتی چون خرابی دندان یا ترک خوردگی دندان را تجربه کرده اند و به دلیل راهی برای برطرف کردن مشکل خود بوده اند. بهتر است بدانید باندینگ دندان از روش ها دندانپزشکی برای رفع خرابی ها و ترک خوردگی دندان می باشد و همانند کامپوزیت ظاهر زیبایی به دندان ها می دهد و موجب یکدست و زیبا شدن دندان ها خواهد شد. در این مقاله به روش باندینگ دندان و کاربرد و موارد مصرف آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تعریف باندینگ دندان

امروزه ترمیم دندان با روش باندینگ دندان صورت می گیرد و در صورت شکسته شدن دندان ها و … می توانید از آیت روش استفاده کنید. مواد استفاده شده در باندینگ رزین پلاستیکی (مواد کامپوزیت) و یک نوع پر کننده شیشه ای می باشد که به دلیل همرنگ بودن با رنگ دندان ها طبیعی جلوه می کند. مواد باندینگ شبیه به بتن می باشد و دوام، ماندگاری و شکل گیری خوبی دارد. به دلیل وجود مواد شیشه ای در انجام باندینگ می توان به شفاف بودن و مستحکم بودن آن نیز اشاره کرد. باندینگ دندان برای زیبایی و ترمیم دندان ها انجام می شود و برای انجام آن باید به مطب دندانپزشک مراجعه نمود.

ماندگاری این روش به محافظت از دندان ها و رعایت بهداشت دهانی بستگی دارد و به طور کلی بین ۵ تا ۱۰ سال ماندگاری دارد و در صورت خرابی می توانید باندینگ را ترمیم یا جایگزین نمایید.

موارد استفاده از باندینگ

از جمله مواردی که می توان از باندینگ استفاده نمود عبارتند از:

ترمیم پوسیدگی دندان ها

برطرف نمودن ترک خوردگی و شکستگی دندان

تغییر رنگ دندان ها

از بین بردن شکاف ایجاد شده بین دندان ها

جایگزین مناسب برای دندان های پر شده با مواد آمالگا

بلند نمودن طول دندان ها

ایجاد تغییرات ظاهری دندان

حفط ریشه دندان که در اثر تحلیل لثه رویت نمی شود.

کسانی که مشکلات زیر را دارند نیز می توانند از این روش درمان بهره گیرند.

افرادی که دندان های آنها شکسته یا لب پر شده است‌

افرادی که برخی دندان های آنها کوتاه‌تر از دیگر دندان ها می باشند.

کسانی که بین دندان های آنها فاصله ایجاد شده است و ارتودنسی را نمی پسندند.

کسانی که می خواهند فقط بر روی چند دندان خود تغییر رنگ ایجاد کنند.

انواع باندینگ دندان

باندینگ دندان دو نوع باندینگ کامپوزیت مستقیم و باندینگ کامپوزیت چسبنده دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

باندینگ کامپوزیت مستقیم

این نوع باندینگ همرنگ دندان ها می باشد و برای پر کردن دندان پوسیده، ترمیم ترک خوردگی دندان، پوشاندن فاصله ایجاد شدن بین دندان و ترمیم دندان های لب پر شده استفاده می‌شود. مواد کامپوزیت به صورت مستقیم بر روی دندان ها قرار می گیرد و طرح لبخند را اصلاح می نماید.

باندینگ کامپوزیت چسبنده

این روش با روش مستقیم کاملا متفاوت می باشد و برای زیبایی ظاهری دندان استفاده می شود و با روکش دندان، لمینت و … انجام می شود. به این صورت که بعد از انتخاب رنگ باندینگ، با بک محلول اسیدی سطح دندان ها را زبر می کنند و سپس رزین را بر روی دندان قرار خواهند داد. بعد از اتمام حالت دهی مواد کامپوزیتی با اشعه  مواد را بر روی دندان ها تثبیت می کنند. این مراحل تا اتمام کار و طرح دلخواه مکررا انجام می شود. دندانپزشک در آخر دندان ها را صیقل می کند و از اتمام کار خبر می دهد. صیقل کشیدن دندان های باندینگ شده به دلیل صاف و یکدست شدن دندان ها می باشد. 

مزایای باندینگ

مزایای باندینگ کم نیستند و در ادامه به چند مزیت مهم آن خواهیم پرداخت‌.

به دلیل کم هزینه بودن بیشتر مردم از آن استفاده می کنند.

در یک مرحله باندینگ انجام می شود و نیازی به مراجعه بعدی ندارد. در نتیجه در زمان صرفه جویی خواهید نمود.

محافظ مینای دندان می باشد.

در صورت بروز هر گونه مشکل می توان دوباره آن را ترمیم نمود.

در هنگام انجام باندینگ دندان نیازی به بی حسی نیست.

مدت زمان انجام باندینگ دندان

معایب باندینگ دندان

این روش در کنار مزیت هایی که دار معایبی نیز دارد که عبارتند از:

رنگ پذیری آن نسبت به دیگر روش زیبایی دندان بیشتر است. 

ماندگاری کمتری نسبت به روش های دیگر دارد و باید ترمیم شود.

آسیب پذیر می باشد.

در برخی افراد ممکن است حساسیت ایجاد نماید.

تشخیص انجام باندینگ 

قبل از انجام باندینگ بهتر است با دندانپزشک صحبت کنید و از چگونگی انجام آن باخبر شوید. بعد از معاینه دندان ها و عکسبردار و …‌ دندانپزشک این کار را آغاز می نماید.

برای زیبایی دندان ها نیز با توجه به دندان هایتان روش مناسب‌تر را به شما پیشنهاد می دهند.

مدت زمان انجام باندینگ دندان

ترمیم دندان با این روش زمان زیادی نمی خواهد و حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان احتیاج است. در صورتی که چند دندان با هم را بخواهید ترمیم کنید به مدت زمان بیشتری احتیاج دارید.

مراقبت های بعد از انجام درمان

این دندان ها به مراقبت بسیار احتیاج دارند و باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان کشیدن را فراموش ننمایید. 

از مصرف خوراکی های سفت همانند تنقلات تا حدالامکان خودداری نمایید تا باندینگ دچار خوردگی و لب پر شدن نشود.

هزینه انجام باندینگ

نرخ انجام باندینگ دندان به شرایط دندان ها، تعداد دندان ترمیمی و … متفاوت می باشد ولی نسبت به کامپوزیت قیمت پایین تری دارد و می توانید از این روش استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

باندینگ برای ترمیم دندان های شکسته، ترک خورده و …ناسب می باشد. مواد به کار رفته در این روش مواد رزینی است که برای کامپوزیت نیز استفاده می شود. مستحکم و بادوام می باشد و بین ۵ تا ۱۰ سال ماندگاری دارد. به این دلیل در یک جلسه انجام می شود از هزینه کمی برخوردار است. باندینگ دو نوع دارد که شامل باندینگ کامپوزیت مستقیم و باندینگ کامپوزیت چسبنده می باشد. در صورت لب پر شدن یا … می توان باندینگ دندان را ترمیم کرد. بعد از انجام این روش از مراقبت و محافظت دندان های خود غافل نشوید‌.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما