بلیچینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

بلیچینگ دندان

زردی دندان معضل بزرگی است که در اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی و … رخ می دهد. زردی دندان از زیبایی دندان ها می کاهد و موجب کاهش اعتماد به نفس در آدمی می شود‌. برای رفع این مشکل می توانید از روش بلیچینگ دندان در دندانپزشکی استفاده کنید که زیبایی را به دندان های شما باز می گرداند. این روش در مطب دندانپزشکی و در خانه قابل اجرا می باشد. در این مقاله به بلیچینگ دندان و نحوه انجام دادن آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

بلیچینگ دندان چیست؟

برای از بین بردن زردی دندان از این روش استفاده می شود که هم در مطب و هم در منزل می توان انجام داد. دندان از دو قسمت اصلی عاج و مینا دندان تشکیل شده است که قسمت مینا دندان بر روی عاج قرار دارد و بسیار آسیب پذیر و رنگ پذیر می باشد و در صورت مصرف زیاد قهوه، چای و … بر روی آن تغییر رنگ ایجاد می شود. در مطب دندانپزشکی برای انجام بلیچینگ از ماده شیمیایی به نان پراکسید هیدروژن استفاده می شود و در روش خانگی از پراکسید کرباسند استفاده خواهد شد. این مواد می توانند به رنگدانه های تیره شده دندان نفوذ کرده و رنگ آنها را تغییر دهند و همچنین به عاج دندان نیز نفوذ می کنند و می توانند موجب تغییر رنگ این قسمت دندان نیز شوند.

علل زردی دندان

زردی دندان در اثر عوامل مختلفی چون سیگار کشیدن زیاد، رژیم غذایی نامناسب، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و مصرف نوشیدنی های حاوی قند می شود‌. با  انجام بلیچینگ دندان می توانید ظاهر زیبایی به دندان های خود بدهید و همچنین این روش بر عکس روش هایی چون کامپوزیت دندان و لمینت دندان آسیبی به مینای دندان وارد نمی کند. 

چگونگی انجام بلیچینگ دندان

بلیچینگ در روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

بلیچینگ در دندانپزشکی 

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی انجام می شود که دندانپزشکی برای انجام آن نیازمند مواد شیمیایی با غلظت بالا می باشد و به زمان کمی احتیاج است. در دندانپزشکی ابتدا محلول اسیدی را به دندان ها می زنند و سپس ماده اکسید کننده را به دندان ها میمالند. سپس با استفاده از نور شدید یا لیزر آن را تثبیت می کنند. برای انجام بلیچینگ دندان در دندانپزشکی باید چند جلسه به دندانپزشک مراجعه نمود که حدود نیم ساعت تا یک ساعت به طول می انجامد. 

لازم به ذکر است که برای انجام اینکار به دندانپزشکی های معتبر مراجعه نمایید تا از مواد شیمیایی با کیفیت استفاده شود و دچار حساسیت و درد در دندان ها نشوید. همچنین باید بدانید که دندانپزشک در حین انجام عمل بلیچینگ لثه ها را با ژل محافظت کننده می پوشاند و با نور آبی آن را تثبیت می کند تا دچار مشکلات لثه نشوید. قیمت انجام بلیچینگ در دندانپزشکی بالا است و این به دلیل مواد استفاده شده و ماندگاری بیشتر آن بر روی دندان ها می باشد.

بلیچینگ فوری(پاور بلیچینگ_سفید کننده فوری)

این روش فوری است و در یک جلسه انجام می شود‌. مواد استفاده شده در این نوع بلیچینگ هیدروژن پراکسید غلیظ می باشد که ماندگاری زیادی ندارد و بین یک تا سه سال متغیر است. بعد از تیره شدن رنگ دندان ها باید دوباره بلیچینگ دندان انجام دهید.

بلیچینگ دندان در خانه

در خانه نیز این عمل قابل انجام می شود و بهتر است زیر نظر دندانپزشک انجام شود. این روش بت روش های دیگر کاملا متفاوت است و از موادی با غلظت کم صورت می گیرد. با استفاده نایت گارد که توسط دندانپزشک ساخته شده است صورت می گیرد. ژل بلیچینگ را در نایت گارد می ریزند و بر روی دندان قرار می دهند و یک تا شش ساعت بسته به وضعیت دندانها باید بر روی دندان ثابت بماند. این فرآیند باید یک تا دو هفته به صورت روزانه انجام گیرد و فقط یک فک در هر بار را می توان درست کرد. 

شایان به ذکر می باشد که در ابتدا دندان های خراب، شکسته و پوسیده خود را باید درست کنید و بعد بلیچینگ دندان انجام دهید.

بلیچینگ دندان

مزایا و معایب بلیچینگ دندان

از جمله مزیت های این روش می توان به سفید کننده بودن آن اشاره کرد. همچنین ساده ترین روش است و هیچ گونه مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد نمود. 

از معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دائمی نیست و بعد از چند سال باید دوباره آن را ترمیم نمود.

ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند. البته حساسیت ایجاد شده همیشگی نیست و به زودی برطرف خواهد شد.

سفید شدن کامل دندان شاید انجام نشود و این امر به لک دندانها، سن و وراثت بستگی دارد.

مراقبت های بعد از انجام بلیچینگ دندان

لثه ها را در چند ساعت اول با آب گرم شستشو دهید و بعد شروع به ماساژ دندان ها کنید تا دچار درد لثه نشوید.

سیگار و قلیان را کنار بگذارید.

در ۲۴ ساعت اول انجام بلیچینگ از خوردن غذاهایی که موجب ایجاد لک بر روی دندان ها می شوند خودداری کنید.

از خوردن غذاهای سرد پرهیز نمایید.

خمیر دندان های ضد حساسیت در روزهای ابتدایی استفاده نمایید.

بعد از دو هفته از انجام بلیچینگ به مطب دندانپزشک خود برای بررسی دندان ها مراجعه کنید.

از شیر و آب می توانید بعد از انجام این روش استفاده کنید.

از موز و سیب نیز می توانید استفاده کنید.

برنج، نان، ماکارونی و سیب زمینی از غذاهای قابل استفاده در روزهای ابتدایی است. همچنین تمامی لبنیات در این زمان قابل استفاده هستند.

نکات مهم

مواد استفاده شده در بلیچینگ حساسیت ایجاد می کند.

مواد بلیچینگ دندان هیج تماسی نباید با لثه ها داشته باشند.

جمع بندی نهایی

دندان های سفید جلوه زیبای دارند و ظاهر زیبایی برای شما می سازند. از جمله راه های سفید کردن و رفع جرم های دندان می توان به روش بلیچینگ دندان اشاره کرد. در انجام این روش از مواد اسیدی استفاده می شود و در دندانپزشکی و خانه می توان انجام داد. هزینه انجام بلیچینگ در مطب بالاتر از انجام آن در خانه می باشد اما در روش خانگی زمان زیادی برای سفید کردن دندان ها باید صرف کرد. دندان‌های بلیچینگ شده به مراقبت زیادی احتیاج دارند.

پیام بگذارید

تماس با ما