مزایای ایمپلنت دندان و نحوه انجام آن در مطب دندانپزشکی

مزایای ایمپلنت دندان و نحوه انجام آن در مطب دندانپزشکی

ایمپلنت دندان روش نوینی در دندانپزشکی می باشد که دندان های از دست شما را بر می گرداند. این روش در دندانپزشکی طرفداران زیادی دارد و می توانید دندان های از دست رفته خود که خالی هستند را با با این روش درست کنید. ایمپلنت مزایای زیادی دارد و به شما کمک می کند تا در جویدن غذا دیگر مشکلی نداشته باشید و همچنین وجود دندان خالی در طرح لبخند شما مشکلاتی ایجاد می کند که با انجام ایمپلنت زیبایی دندان ها دو چندان خواهد شد. در این مقاله به ایمپلنت دندان و مزایای آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

تعریف ایمپلنت دندان

دندان ها بسیار آسیب پذیر هستند و  در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باکتری ها به دندان نفوذ می کنند و موجب پوسیده شدت و خراب شدن دندان ها می شوند. همچنین ضربه به دندان ها نیز موجب شکستگی دندان می شود. برای جایگزین نمودن دندان از دست رفته ای که در اثر پوسیدگی و شکستگی دندان ها از دست داده اید می توانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید. این نوع کاشت دندان مزایای زیادی برای شما دارد و دندانی سالم را به شما هدیه خواهد داد. جنس پایه از تیتانیوم است که در استخوان فک قرار داده می شود.

ایمپلنت دوام بالایی دارد و با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به کاهش ماندگاری آن می شود.

بزرگسالان می توانند از این روش جایگزینی دندان استفاده کنند و برای کودکان و نوجوانان که هنوز امکان رشد فک وجود دارد این روش  جوابگو نمی باشد. 

کاشت دندان از طریق ایمپلنت به افراد زیر توصیه نمی شود.

افرادی که شیمی درمانی انجام می دهند یا در حال انجام رادیو تراپی هستند.

کسانی که دچار پوکی استخوان شده اند.

افرادی که دخانیات مصرف می کنند.

کسانی که داروهایی از مشتقات بیس فسفونات مصرف می کنند.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دو نوع اندوستیال و ساب پریوستیال دارد. در ایمپلنت اندوستیال پایه درون استخوان فک قرار می گیرد و در نوع ساب پریوستیال پایه در استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار خواهد گرفت. البته این نوع به دلیل ماندگاری کم استفاده چندانی ندارد.

مزایای کاشت دندان از طریق ایمپلنت 

ایمپلنت جای خالی دندان ها را پر می کند و به غیر از آن مزیت های دیگری نیز دارد که عبارتند از:

همانند دندان طبیعی

هیچگونه تفاوتی با دندان طبیعی ندارد و به راحتی به استخوان فک جوش می خورد و دائمی است.

بهبود گفتار

دندان های ایمپلنت ها شده با کاشت دندان مصنوعی متفاوت است و نگرانی در رابطه با افتادن آن در هنگام گفتگو و صحبت نخواهید داشت.

راحتی 

همانطور که گفته شد به استخوان فک متصل می شود و در هنگام خواب همانند دندان مصنوعی دیگر نگرانی نخواهد داشت. 

جویدن غذا 

وقتی دندان پوسیده خود را کشیده اید نمی توانید همانند افراد معمولی غذاها را خوب بجوید. شما با انجام ایمپلنت دندان این مشکل را برطرف می کنید.

بهبود سلامت دندان

در انجام این روش نیازی به تراشیدن دندان ها نیست و در نتیجه هیچ خللی در سلامت دندان ها ایجاد نمی شود. اگر ایمپلنت به طور جداگانه برای هر دندان استفاده شود تمییز نمودن بین دندان ها نیز راحت تر خواهد بود.

دوام و استحکام

از استحکام و دوام بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نمودن اصول بهداشتی تا چندین سال هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.

مزایای ایمپلنت دندان و نحوه انجام آن در مطب دندانپزشکی

عوارض  ایمپلنت دندان

ممکن است بعد  از انجام عمل ایمپلنت دچار تورم لثه و … شوید.

به دلیل بی حس شدن لثه در انجام ایمپلنت سوزن سوزن شدن و بی حسی موقتی لثه صورت می گیرد.

اگر پایه ایمپلنت به استخوان فک به درسای جوش نخورد ایمپلنت شل شده و نیار به عمل جراحی وجود دارد. 

ممکن است در اثر ایجاد حفره در فک به عصب آسیب وارد شود.

چگونگی انجام ایمپلنت

ایمپلنت یک دندان در زمان کوتاه تری انجام می شود و در صورتی که چند دندان به همراه هم نیاز به ایمپلنت داشته باشد زمان زیادی احتیاج است. در انجام این جراحی بی حسی موضعی زده می شود و بعد از اطمینان از بی حس کامل بر ردی لثه برش کوچکی ایجاد می شود و سپس بر روی استخوان فک نیز حفره ایجاد می نمایند. سپس پایه ایمپلنت را دورن حفره قرار می دهند. 

ایمپلنت فوری در یک جلسه انجام می شود و در صورت عادی برای انجام ایمپلنت فک بالا به ۳ تا ۶ ماه زمان احتیاج است و برای فک پایین ۲ تا ۴ ماه به طول می انجامد.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

بعد از جراحی تا چند ساعت اثر بی حسی تزریق شده وجود دارد و با کمک یک می‌کن می توانید این حس را برطرف کنید.

در صورت بیهوشی موضعی نیاز به بستری کردن نیست.

 غذاهای نرم تا چندین روز بعد از جراحی بخورید.

غذا و نوشیدنی های داغ را وقتی بی حسی دندان به پایان نرسیده نخورید.

مسواک بزنید و نخ دندان بکشید‌

در صورت درد شدید پاراستامون یا ایبوپروفن مصرف نمایید.

به طور دوره ای به پزشک مراجعه کنید.

هزینه انجام ایمپلنت دندان

هزینه متغیر است و به نوع و تعداد دندان هایی که می خواهید درست کنید بستگی دارد. همچنین در صورت تحلیل استخوان فک قیمت ایمپلنت بیشتر نیز خواهد بود. البته به دلیل ماندگاری بالایی که دارد هزینه آن چندان زیاد نیست.

جمع بندی نهایی

ایمپلنت دندان به جایگذاری دندان از دست رفته گفته می شود که از جنس تیتانیوم است و دو نوع ایمپلنت اندوستیال و ساب پریوستیال دارد و نمونه اول به دلیل ماندگاری بالا کاربرد بیشتری دارد. در هنگام جراحی از بی حسی موضعی استفاده می شود و با ایجاد سوراخ در استخوان فک میله نازکی را درون آن جای می دهند و با انجام روکش دندانی سالم و مستحکم خواهید داشت‌.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما