دندان درد بعد از عصب کشی

دندان درد بعد از عصب کشی

برای کم شدن درد دندان های آسیب دیده می توان با مراجعه به دندانپزشکی دندان ها را عصب کشی کرد. در عصب کشی کانال دندان از ریشه پاکسازی می شود. البته بعد از این عمل دچار درد بعد از انجام عصب کشی خواهید شد که در اثر تحریک شدن اعصاب و لثه اطراف دندان عصب کشی شده می باشد. البته این درد زودگذر است و بعد از چند روز دیگر هیچ دردی نخواهید داشت. در این مقاله به دندان درد بعد از عصب کشی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عصب کشی دندان

دردهایی در دندان ها پوسیده و سوراخ ایجاد می شود که با انجام عصب کشی و پر کردن دندان آسیب دیده می توان درد را کاهش داد. در عصب کشی کانال دندان و ریشه دندان به طور کامل پاکسازی می شود و ممکن است با این کار دچار دندان درد می شوید. این دردها در اثر تحریک اعصاب و لثه های اطراف دندان شده می باشد که دوام چندانی ندارد و بعد از چند روز برطرف می شود. مصرف برخی آنتی بیوتیک ها و مسکن ها به کاهش درد کمک می کنند.

عصب کشی و درد بعد از آن

همانطور که گفته شد دندان درد فقط چند روز به طول می انجامد و در صورتی که درد ایجاد شده ادامه دار بود و بت مصرف داروهایی چون استامینوفن یا ایبوپروفن برطرف نشد حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین بعد از عصب کشی باید توجه داشته باشید که غذاهای سفت مصرف نکنید و مصرف دخانیات را به بعد از برطرف نمودن درد موکول کنید. 

اگر شدت درد شما زیاد می باشد می توانید از ورزش هایی چون مدیتیشن، یوگا و تای چی برای کاهش درد بهره ببرید.

علل غیر طبیعی دندان درد بعد از عصب کشی

درد دندان عقل کسی شده به دلیل تزریق بی حسی بسیار کم می باشد و در صورتی که درد ایجاد شده بیش از سه روز به طول بیانجامد ممکن است ناشی از موارد زیر باشد.

بافت اطراف لثه دچار تورم و التهاب زیادی است. 

احتمال اینکه در هنگام تمیز کردن کانال ریشه عصب کوچکی هنوز باقی مانده باشد وجود دارد که موجب درد می شود.

در هنگام استفاده از ابزار دندانپزشکی ممکن است آسیب به بافت های حساس ایجاد شده باشد.

وقتی از مواد پر کننده زیادی برای پر کردن دندان ها استفاده می شود و اطراف دندان را پوشش می دهد ممکن است موجب گزش شدید دهان شود و قسمتی را زخم نماید.

دندان درد بعد از عصب کشی

عصب کشی ناموفق

عصب کشی ناموفق نیز یکی از علل درد غیر طبیعی دندان ها می باشد. این مشکل در اثر وجود کانال اضافی یا انسداد ریشه است و به دلایل زیر رخ می دهد.

ترمیم دچار نشتی شده است.

بهداشت دهان و دندان به درستی انجام نمی شود.

خرابی دندان و مواد آب بندی شده در گذر زمان

وجود کانال اضافی داخل دندان که در هنگام عصب کشی قابل دیدن نبوده است.

ترک های عمودی دندان

خطای دندانپزشک یا اندودنتیست

در صورتی که دندان درد بعد از عصب کشی به خاطر خالی نشدن کانال باشد باید دندانی که پر کرده اید را خالی کنید و بعد از خالی کردن کانال دوباره پر شود. اگر شکستگی عمودی ایجاد شده باشد باید به طور کامل دندان برداشته شود. التهاب و عفونت لثه و دندان نیز باید با جراحی درمان شود.

چگونگی انجام عصب کشی دندان

عصب کشی در مطب دندانپزشکی توسط دندانپزشک انجام می گیرد و در ابتدا با اشعه ایکس از دندانی که باید عصب کشی شود عکس گرفته می شود و سپس با تزریق بی حسی موضعی با محافظ دندان خراب از دندان‌های دیگر جدا می شود.

بعد از انجام این کارها با ابزار کوچکی در بالایی دندان شکاف ایجاد می نمایند و شروع به خالی کردن پالپ دندان از کانال ریشه می شود. بعد از پاکسازی ریشه فضای مناسبی برای پر کردن دندان و حتی گذاشتن پایه فراهم می شود. در ادامه موادی لاستیکی بر روی کانال ریشه قرار می دهند و بر روی شکاف ایجاد شده چسب می زنند تا باز نماند. پر کننده دندان نیز استفاده می شود تا مشکلی برای داخل دندان ایجاد نشود. بعد از چند روز در مرحله بعدی دندانپزشک پر کننده موقتی را بر می دارد و تاج دائمی را بر روی دندان می گذارد. دندان درد بعد از عصب کشی چندان زیاد نیست و فقط تا سه روز ممکن است ادامه داشته باشد.

مراقبت های بعد از انجام عصب کشی برای کاهش درد

بعد از انجام عصب کشی بهتر است کارهایی انجام دهید تا درد و تورم ناشی از عصب کشی برطرف شود.

کمپرس سرد(کیسه یخ)

کیسه یخ به التهابات لثه کمک می کند و درد ایجاد شده را تسکین می دهد. برای کاهش درد و تورم بهتر است کیسه یخ را روی گونه و فک بگذارید.

ورزش کردن

ورزش کردن درد شما را بیشتر می کند و در روند بهبود خلل ایجاد می کند. پس تا چند روز ورزش کردن را کنار بگذارید.

عدم استفاده از سیگار

سیگار کشیدن نیز موجب بیشتر شدن درد می شود و درمان را به تعویق می اندازد.

استراحت کنید

استراحت گردن در روند درمان تاثیر بسزایی دارد و فقط چند روز از انجام کارها سنگین خودداری کنید.

احتیاط در غذا خوردن

در هنگام غذا خوردن مراقبت دندان پر شده باشید و از خوردن غذاهای سفت،تنقلات و … تا چند روز بپرهیزید. 

جمع بندی

عصب کشی برای رفع درد، دندان آسیب دیده انجام می شود و البته بعد از عصب کشی نیز ممکن است تا چند روز دچار درد شوید. این درد فقط تا سه روز ادامه دارد و بعد از این زمان حتما مشکل جدی وجود دارد که شما هنوز درد دارید و باید به دندانپزشک خود دوباره مراجعه نمایید. بعد از عصب کشی برای کاهش درد بهتر است از کیسه یخ استفاده کنید، تا چند روز ورزش نکنید، دخانیات مصرف نکنید و استراحت داشته باشید تا زودتر بهبود پیدا کنید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما