اشعه ایکس دندان چیست؟

اشعه ایکس دندان چیست؟

آیا اشعه ایکس دندان خطرناک است؟ چگونه خود را آماده سازیم؟ برای آنکه بتوانیم با این دستگاه مدرن و جدید آشنا شویم و یا خطرات و مزایای آن آشنا گردیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

اشعه ایکس دندان

تصاویری از دندان های ما می باشند که دندانپزشک از آنها به منظور ارزیابی سلامت دهان و دندان ما استفاده می نماید. این اشعه ایکس با سطح کم تشعشع به منظور گرفتن تصاویر از داخل دندان ها و لثه ها استفاده می گردد. این دستگاه می تواند به دندانپزشک کمک نماید تا مشکلاتی همچون دندان های پوسیده، حفره ها و دندان های نهفته را شناسایی نماید.

چرا عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می گیرد؟

اشعه غالباً سالیانه توسط دندانپزشک برای بیمار انجام می گیرد. در صورتی که دندانپزشک یک مشکل یا درمان دندان را دنبال نماید، امکان دارد بیشتر از این دستگاه برای تصویر برداری از دهان و دندان استفاده نماید.

عواملی که می تواند بر تعداد دفعات دریافت اشعه ایکس دندان بی افزاید به این شرح می باشد:

  • سن بیمار
  • سلامت دهان و دندان فعلی بیمار
  • هر گونه علائم بیماری دهان
  • بیماری لثه (ژنژیویت) یا پوسیدگی دندان

اگر تا کنون به دندانپزشکی مراجعه نکرده آید و برای اولین بار است که به دندانپزشکی مراجعه می نمایید، احتمالاً تحت اشعه ایکس ممکن است قرار بگیرید تا دندانپزشک بتواند با تصویر واضحی از سلامت دندان شما مواجه گردد و داشته باشد.

دندان کودکان هم امکان دارد بیشتر از دندان های بزرگسالان احتیاج به عکس برداری با اشعه داشته باشند.  چرا که می تواند به دندانپزشک کمک نماید که آیا دندان های شیری بایستی کشیده گردند تا از عوارضی همچون رشد دندان های بزرگ در پشت دندان های شیری پیگیری نمایند.

خطرات اشعه ایکس دندان

حال که یک شناخت کافی در رابطه با این موضوع پیدا نمودیم بهتر است ببینیم خطرات اشعه ایکس دندان چیست و آیا انجام آن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد؟ 

در حالی که دندان ایکس شامل تشعشع می گردد، سطح در معرض آن به قدری پایین می باشد که برای کودکان و بزرگان ایمن در نظر گرفته خواهد شد. در صورتی که دندانپزشک شما از اشعه دیجیتال استفاده نماید، خطرات احتمالی که از قرار گرفتن در معرض تابش وجود دارد کمتر می گردد.

دندانپزشک همچنین به منظور پیشگیری از قرار گرفتن در معرض تشعشعات غیرضروری به اندام های حیاتی بیمار، یک «بیب» سربی بر روی شکم، قفسه سینه و ناحیه لگن بیمار خود قرار خواهد داد. زنان در سنین باروری و کودکان امکان دارد از این روش استفاده نمایند و به همین جهت از پیشبند سربی برای آنها استفاده می گردد تا احتمال عوارض تا حد ممکن کاهش و جلوگیری گردد.

اما خوب بهتر است خانم های باردار و خانم هایی که فکر می‌کنند امکان دارد باردار باشند، بایستی از انجام همه نوع اشعه ایکس پرهیز نمایند. اگر که فکر می نمایید باردار می باشید، به دندانپزشک خود اطلاع بدهید، چرا که اشعه برای رشد جنین می تواند خطرناک باشد.

آماده شدن برای عکسبرداری با اشعه ایکس دندان

در ادامه خطرات اشعه ایکس دندان باید بگوییم انجام این روش احتیاجی به آمادگی خاصی نخواهد داشت.

در دندانپزشکی، روی یک صندلی خواهید نشست و جلیقه سربی بر روی سینه و پاها قرار داده می شود. دستگاه اشعه ایکس در کنار سر بیمار قرار خواهد گرفت تا تصاویر از دهان بیمار ضبط گردد. بعضی از مطب های دندانپزشکی اتاق های ویژه به منظور عکسبرداری با اشعه ایکس دارند.

انواع اشعه ایکس

اشعه ایکس دارای انواع مختلفی بوده که برای گرفتن نماهای مختلف از دهان قابل استفاده می باشند. از رایج ترین اشعه ایکس داخل دهانی می توان به این موارد اشاره داشت؛

اشعه ایکس اکلوزال: این اشعه ایکس هنگامی انجام می پذیرد که فک بیمار بسته است تا دندان های پایین و بالا را ببیند چگونه است. همچنین این توانایی را دارد تا ناهنجاری های آناتومیک را در کام یا کف دهان تشخیص دهد.

اشعه ایکس پانوراما: برای انجام این نوع اشعه ایکس، دستگاه را به دور سر چرخاندن می شود. دندانپزشک امکان دارد از این تکنیک به منظور بررسی نمودن دندان عقل بیمار خود، برنامه ریزی برای دستگاه های دندانی کاشته شده و یا بررسی نمودن مشکلات فک استفاده نماید.

اشعه ایکس دندان چیست؟اشعه ایکس دندان چیست؟

اشعه ایکس پری آپیکال: این تکنیک بر روی ۲ دندان کامل از تاج تا ریشه انجام می پذیرد.

از دیگر اشعه ایکس می توان به این موارد هم اشاره داشت: 

  • اشعه ایکس بایت وینگ
  • توموگرافی کامپیوتری
  • اشعه ایکس ارتودنسی

یک متخصص بهداشت دندان می تواند بیمار را در هر مرحله ای از انجام اشعه راهنمایی نماید. امکان دارد در زمان گرفتن تصاویر، برای مدت کوتاهی از اتاق خارج گردند. به شما دستور داده خواهد شد که در زمان ضبط تصاویر ثابت بمانید اسپیسرها (هولدرهای فیلم)، در صورت استفاده، به منظور دست آوری تصاویر مناسب در دهان حرکت داده و تنظیم می گردند.

پس از اشعه ایکس دندان

زمانی تصاویر آماده گردید، دندانپزشک اقدام به بررسی عکس مورد نظر می نماید و موارد غیر طبیعی را بررسی می نماید. در صورتی که یک متخصص بهداشت دندان در حال تمیز نمودن دندان های شما بودند، دندانپزشک امکان دارد پس از انجام آزمایش، نتایج رادیوگرافی را با شما بررسی خواهند کرد. در صورتی که متخصص بهداشت در فرایند عکسبرداری با اشعه ایکس مشکل مهمی را کشف نماید اقدام به درمان و برطرف نمودن آن خواهد نمود.

در صورتی که دندانپزشک مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان را یافت نماید، در مورد گزینه های درمانی صحبت خواهد نمود. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، احتیاجی به درمان وجود نخواهد داشت.

امنیت اشعه ایکس دندان

اشعه ایکس به هیچ عنوان هیچ اثر مخربی برای بدن انسان به هم آه نداشته و در مقابل اشعه ایکس پزشکی، اشعه ایکس دندان کمترین واحد تابش را از آن خود نموده است. 

به همین جهت بایستی هزاران عکس دندانپزشکی انجام پذیرد تا واحد‌های تشعشع به اسکن بدن برسند.

در آخر 

همچون مسواک کردن و نخ دندان کشیدن، انجام منظم اشعه ایکس دندان مهم بوده و بخشی جدایی ناپذیر از سلامت کلی دهان ما به شمار خواهد آمد.

انجام یک چکاپ به موقع می تواند تسکین دهنده و بهترین عملکرد برای شناسایی و بهبود سلامت دهان و دندان می باشد.

بسته به سلامتی و سن خود، اشعه ایکس امکان دارد هر یک تا ۲ سال یکبار انجام گیرد. حتماً به قرارهای خود متعهد باشید و در صورتی که احساس درد یا تغییر دیگری در دهان خود می نمایید، سریع به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما