آیا می توان دندان لق را سفت نمود؟

آیا می توان دندان لق را سفت نمود؟

اگر به بسیاری از فرهنگ های خاورمیانه و اروپایی توجه کرده باشید، وجود دندان‌ لق را نشانه ای از اتفاقات بد در آینده می دانند. خوشبختانه این خرافات فقط سنت های فرهنگی می باشند که مردم نسل به نسل با خود همراه داشته اند. ما به طور کلی فکر می کنیم که در خواب دیدن دندان های لق به معنی مشکل قریب الوقوع در مورد تغییراتی در زندگی ما می باشد و همین می تواند ذهن و فکر ما را درگیر سازد. اما اینگونه نبوده و دندان لق ممکن است به هر دلیلی اتفاق بی افتد. اگر مایل هستید با دلایل ایجاد دندان لق آشنا شوید و همچنین ببیند سفت کردن دندان لق به چه صورت انجام می پذیرد، این مقاله را از دست ندهید. 

دندان لق

به ندرت پیش خواهد آمد که فردی دندان لق را تجربه نماید. برای بزرگسالان، لق گردیدن دندان می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. بیایید ابتدا به علل لق شدن دندان بپردازیم و سپس به سراغ و اقداماتی که می توان برای سفت کردن دندان لق انجام داد توجه کنیم.

بهداشت و سلامت دهان و دندان مهم، خوب و ساده می باشد. فرد همیشه بایستی از آنچه در دهان او می گذرد آگاهی داشته باشد. در حالت ایده‌آل، همه بایستی چند ثانیه را صرف بررسی نمودن هر گونه مشکل در لثه و دندان های خود نمایند.

علت آن هم این می باشد که بررسی روزانه لثه های سالم ممکن است احتمال لق گردیدن دندان ها را بتواند از بین ببرد.

هم اکنون، دلایل متفاوتی به منظور لق شدن دندان در بزرگسالان وجود داشته و هر یک امکان دارد احتیاج به درمان مختلفی داشته باشند. با این اوصاف، تشخیص آن بر عهده متخصصان دندانپزشکی می باشد، پس بهتر است خود تشخیصی را کناری بگذارید. از عواملی که باعث لق شدن دندان می شود می توان به این موارد اشاره داشت:

بیماری لثه

به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات دندانی شناخته می شود، پریودنتیت (بیماری لثه) می باشد. این وضعیت التهاب و عفونت لثه را در پی داشته است. همچنین بهداشت نامناسب دهان و دندان و بی توجهی نمودن به سلامت دندان عامل اصلی بروز بیماری های لثه می باشد.

این بسیار بیشتر از یک شستشوی ساده می باشد. زمانی دندان های خود را به درستی مسواک نزنید، پلاک ایجاد می گردد. باکتری موجود در پلاک منجربه سفت گردیدن آن و همچنین چسبیدن مداوم آن به دندان می گردد. این پلاک سخت شده (تارتار) لثه ها را مجبور می نماید تا از دندان جدا گردند.

با عقب نشینی که لثه از دندان می کند، دیگر تکیه گاه کافی به منظور ثابت نگاه داشتن آن در جای خود وجود نخواهد داشت و به همین جهت است که دندان لق می گردد.

به غیر از فرورفتگی تارتار و لثه، امکان دارد لثه های حساس، متورم یا قرمز را هم تجربه نمایید. اگر بیماری لثه ادامه پیدا کند، حتی امکان دارد متوجه گردید که دندان های شما به طور متفاوتی بر روی هم قرار گرفته است. هر چه سریعتر به مطب پریودنتیست مراجعه نمایید تا این مشکل را بتوانید به راحتی برطرف نمایید و شانس بیشتری برای نجات آن داشته باشید.

جراحت

آسیب دیدگی هم از واضح ترین دلایل لق شدن دندان می باشد. هر چیزی از تصادف رانندگی گرفته تا آسیب ورزشی می تواند به بافت های اطراف دندان و خود دندان ها آسیب برساند. همچنین دندانپزشکان فشردن و ساییدن دندان ها را هم در این دسته قرار داده اند، چرا که آنها اشکالی از آسیب های طولانی مدت می باشند.

تشخیص دادن زود هنگام به عنوان یک کلید موفقیت در درمان شناخته می شود. هرچه سریعتر وضعیت را ارزیابی نماییم، سریعتر دندانپزشک می تواند بهترین راه حل را برای دندان ما پیدا نماید.

پوکی استخوان از علل لق شدن دندان

پوکی استخوان تضعیف استخوان ها می باشد که در آن توده استخوانی جامد متخلخل می گردد. این باعث می شود تا شکستگی آسان استخوان ها حتی با کوچکترین ضربه انجام پذیرد. اگرچه دندانپزشکان این بیماری را با افراد مسن تر مرتبط می دانند، پوکی استخوان می‌تواند طیف وسیعی از افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد.

با این همه، به طور کلی، زنان بالای 50 سال بیشتر در معرض این اتفاق قرار خواهند گرفت.

این بیماری بر باسن، ستون فقرات و مچ دست تأثیر خواهد گذاشت، اما می تواند منجر به زوال استخوان های فک هم گردد. خوشبختانه بیماران پوکی استخوان می توانند با کمک داروهای خاص درمان شوند. اگرچه نادر می باشد، بعضی از این داروهای تجویز گردیده امکان دارد خطر بیشتری برای بیماری لثه به همراه داشته باشند.

اگر از پوکی استخوان در حال رنج بردن هستید زمان مراجعه نمودن به مطب دندانپزشک با لق شدن دندان، داروهای مصرفی خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

 آیا می توان دندان لق را سفت نمود؟

بارداری

از شادترین اتفاقات زندگی هر خانمی می توان به بارداری او اشاره نمود. 

این اتفاق شیرین هم می تواند از علل لق شدن دندان ها باشد و خانم های باردار این تجربه را ممکن است در دوران بارداری خود کسب نمایند.

افزایش سطح استروژن و پروژسترون در دوران بارداری ممکن است بافت دهان خانم باردار را به اندازه ای تحت تاثیر قرار دهد که منجر به لق شدن دندان گردد. افزایش سطح این هورمون ها ممکن است منجر به تغییراتی در استخوان ها و رباط هایی گردد که از دندان ها حمایت می نمایند. این بافت ها و استخوان ها در مجموع پریودنتیوم نامیده شده و مسئول نگهداری دندان های ما در جای خود می باشند.

خوشبختانه، این تغییرات در پریودنتوم بعد از زایمان خود به خود برطرف می گردد. با این اوصاف، در هر صورت، بایستی بررسی نماییم تا دلایل دیگری را که امکان دارد منجر به لق شدن دندان شود، رد نماییم.

درمان های خانگی سفت کردن دندان لق

در صورتی که بیماری لثه آسیب قابل توجهی به دندان وارد نموده است، بایستی به دنبال درمان های دندانپزشکی باشید.

چند درمان خانگی وجود داشته که می توانند افراد به منظور تقویت ارتباط دندان با لثه از آنها استفاده نمایند. این درمان های خانگی سفت کردن دندان لق شامل غرغره های آب نمک می باشد که تا حدودی در مقابله با لثه های عفونی موثر عمل می کند. 

غرغره آب نمک به سادگی مخلوط نمودن یک قاشق غذاخوری نمک در حدود شش اونس آب گرم می باشد. پس از آن آب نمک را برای چند دقیقه در دهان خود قرار داده و بچرخانید، سپس تف نموده و چندین بار این عمل را تکرار نمایید. در صورتی که آسیب به ناحیه به حداقل خود رسیده باشد، لثه ها می توانند برای محکم تر نگاه داشتن دندان در جای خود تقویت گردند.

در این مرحله، لازم می باشد اشاره کنیم که شستشوها و سایر درمان های خانگی وضعیتی را که برای مدت طولانی وجود داشته را نمی توانند بازگردانند.

در صورتی که بیماری لثه، آسیب قابل توجهی به دندان وارد نموده باشد، بایستی به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا به خرابی طولانی مدت رسیدگی گردد.

سفت کردن دندان لق

بسته به علت زمینه ای، برای سفت کردن دندان لق چندین راه کار وجود خواهد داشت که می توانیم برای درمان لق شدن دندان انجام دهیم. پس از اینکه تشخیص دادیم، یکی از موارد زیر را می توان اعمال نمود:

دارو یا دهانشویه

هدف از این کار کمک به درمان لثه های عفونی با مبارزه با باکتری هایی می باشد که به آنها آسیب رسیده باشد.

مقیاس بندی و برنامه ریزی ریشه

پلنینگ ریشه و جرم گیری روشی به متظور تمیز نمودن عمیق می باشد که می تواند با معکوس نمودن بیماری لثه را درمان نموده و حتی زمان را به عقب بازگرداند.

پیوندهای بافت نرم

پیوند بافت نرم هم در جلوگیری از آسیب بیشتر ناشی از بیماری لثه مفید بوده و مناسب می باشد.

پیوند استخوان

از دیگر راه های سفت کردن دندان لق پیوند استخوان می باشد. با کمک پیوند استخوان می توان به بازسازی هر استخوانی که در اثر بیماری لثه از دست رفته است، کمک نمود.

به غیر از درمان هایی که دندانپزشکان به بیماران خود ارائه می دهند، بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه به منظور سلامت دهان و دندان شما هم تاکید خواهند داشت. به منظور استفاده از این بهترین روش ها، لازم نیوده منتظر بمانید تا هنگامی که متوجه دندان لق خود شوید.

اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید بمنظور جلوگیری از دست رفتن دندان انجام دهید عبارتند از:

مسواک کردن

ترک سیگار

انجام معاینات منظم دندانپزشکی

دریافت کلسیم و ویتامین D کافی

استفاده نمودن از محافظ دهان در زمان ورزش کردن

آتل زدن دندان برای جلوگیری از ساییدن دندان در شب

اطلاع دادن به دندانپزشک در مورد دارویی که مصرف می نمایید و امکان دارد روی دندان شما هم تأثیر داشته باشد.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما