روکش دندان چیست و چند نوع دارد؟

روکش دندان

دندان عضو آسیب پذیری هستند که در اثر عوامل مختلفی دچار پوسیدگی و خرابی می شوند که این مشکلات همگی در اثر بهداشت نادرست دهان و دندان یا افزایش سن می باشد و اسید معده و باکتری های داخل دهان به دندان ها آسیب وارد می کنند. حال در دندانپزشکی روش های زیادی وجود دارد که دندان های شما را باز می گرداند و ظاهری زیبا ایجاد می کنند. روکشهای دندان یکی از روش های دندانپزشکی می باشند که برای زیبایی و مخفی نمودن تاج آسیب دیده دندان صورت می گیرد و ظاهر و استحکام بالایی به دندان ها می بخشد. در این مقاله به تعریف روکش دندان و همچنین انواع آن می پردازیم.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

روکش دندان چیست؟

دندان های آسیب دیده را با پر نمودن و ترمیم کردن می توان درست کرد اما این دندان ها برای زیبایی و همچنین استحکام بیشتر به روکش احتیاج دارند. روکشها بر روی تاج دندان قرار داده می شوند و همانند یک قاب عمل می کنند و ظاهر طبیعی به دندان ها می دهند. این روکشها انواع مختلفی دارند و با توجه به شرایط دندان های فرد دندانپزشکی بهترین را به او پیشنهاد می دهد.

انواع روکش دندان 

آسیب های زیادی بر دندان ها ممکن است وارد شود که با انجام روکش می توان این آسیب ها را در ظاهر برطرف نمود. در ادامه به انواع روکش خواهیم پرداخت. 

روکش استیل ضد زنگ

همانطور که از نام آن پیداست این روکش ها از استیل ضد زنگ ساخته شده است و به صورت موقتی بر روی دندان ها قرار داده می شوند. محافظت کننده خوبی برای دندان ها خصوصا دندان های پر شده می باشد که بیشتر برای آسیب کمتر به دندان های کودکان استفاده می شود. بابد بدانید که دندان های کودکان شیری هستند و بعد از لق شدن به سمت بیرون حرکت می نمایند ودر نتیجه روکش ها نیز ممکن است خارج شوند و دیگر به مراجعه به دندانپزشکی احتیاجی نیست. انجام این نوع روکش ها هزینه کمتری را در بر می‌گیرد و برای کودکان که تحمل ویزیت های همیشگی را ندارند مناسب می باشد.

روکش دندان پایه فلزی یا تمام فلز

این روکش های فلزی از آلیاژهای مختلفی چون آلیاژهای با محتوای بالای طلا یا پلاتین، آلیاژهای فلز پایه مانند آلیاژهای کبالت-کروم و نیکل-کروم ساخته می شود. روکش های فلزی بسیار مقاوم و مستحکم هستند و در اثر جویدن یا گاز گرفتن مشکلی رخ نمی دهد. همچنین در اثر سایش بسیار مقاوم می باشد و دچار شکستگی و ترک نخواهد شد و می توان گفت روکش همیشگی و سخت می باشد.

برای دندان های آسیاب به دلیل رنگ فلزی ای که دارند بیشتر این روکش ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به دلیل وجود آلیاژهای که دارد از قیمت بالایی برخوردار است. 

روکش دندان فلز-سرامیک (PFM)

در این روکشها از مواد سرامیکی پرسلن و همچنین فلز استفاده شده است که بدنه اصلی روکش از جنس فلز می باشد و بر روی آن لایه از پرسلن انجام شده است. از جمله نقاط ضعف این روکش ها می توان به برخورد سرامیک با دندان های بالایی و ساییدگی آن اشاره کرد. همچنین ترک خوردگی و شکستگی نیز در این روکش ها زیاد مشاهده شده است. 

روکش دندان

روکش تمام رزین

روکش های رزینی نیز بسیار کاربردی و پرمصرف هستند و به دلیل قیمت کمتری که دارند بیشتر مراجعه کنندگان آن را انتخاب می نمایند. البته این روکش ها آسیب پذیر هستند و ممکن است دچار شکستگی شوند و همچنین ماندگاری کمی دارند و احتمال فرسوده شدن آن‌ها زیاد می باشد.

روکش تمام سرامیک

روکشهای تمام سرامیک بسیار طبیعی هستند و هیچ تفاوتی با دندان های اصلی نخواهند داشت. این روکش ها برای افرادی که بودجه انجام روکش فلز-سرامیکی را ندارند مناسب است و برای دندان های جلویی و عقب مورد استفاده قرار می گیرد.

روکش دندان زیرکونیا

 این روکش ها با فریم های زیرکونیوم و روکش سرامیکی ساخته می شود و شباهت زیادی به نوع فلز-سرامیک دارد و آلیاژ استفاده شده در آن سفید رنگ است که موجب استحکام بالای ایم روکش ها شده است. برای روکش نمودن دندان های جلویی استفاده می شود.

روکش های موقت

نوع موقتی را دندانپزشک در مطب خود ساخته و بر روی دندان ها قرار می دهد و این در صورتی است که روکش های دائمی در لابراتور توسط دندانساز ساخته می شود. این روکش ها را قبل از ساخت روکش های دائمی بر روی دندان قرار می دهند و از جنس اکریلیک یا استیل ضد زنگ می باشد.

روکش فوری

برای زیبا کردن دندان ها مناسب است و جنبه درمانی چندانی ندارد و باید به طور کامل برای یک فک ساخته شود‌. این نوع لمینت های متحرک قدرت چسبندگی به دندان ها را ندارند و نازک هستند‌ که این نازک بودن برای اشغال نمودن فضای کمتری در دهان می باشد. همچنین جنس مواد روکشهای فوری رزین دندانپزشکی می باشد که از قیمت کمی برخوردار است.

چگونگی انجام روکش دندان

برای انجام در ابتدا باید با مشورت با دندانپزشک یک نمونه متناسب با دندان های خود انتخاب کنید. انجام روکش در دو مرحله صورت می گیرد که در مرحله اول معاینه و قالب گیری دندان ها انجام خواهد شد و بعد از آماده شدن و مراجعه بعدی روکش ساخته شده بر روی دندان های تراش خورده چسبانده می شود. 

البته لازم است بدانید که در ابتدا پزشک باید مواردی چون پوسیدگی دندان، عفونت یا آسیب پالپ را بررسی کند و سپس در صورت نداشتن مشکل کارهای اولیه روکش کردن را انجام دهد.

مراقبت هایی که بعد از انجام روکش باید انجام داد.

بعد از انجام روکش باید مراقبت هایی صورت یزد که عبارتند از:

خوردن آجیل های سفت و غذاهای سفت را کنار بگذارید.

بعد از هر بار خوردن غذاهای رنگ دار مانند چای، قهوه، غذاهای رب دار دندانهایتان را مسواک کنید.

با مسواک هایی با برس نرم دندان ها را مسواک کنید.

نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

مراجعات دوره ای به دندانپزشکی را حتما انجام دهید.

هزینه روکش کردن دندان

روکش کردن دندان متناسب با دندان ها و همچنین جنس و کیفیت مواد استفاده شده متفاوت می باشد و به زور کلی می توان گفت که روکشهای زیرکونیا هزینه بالاتری را در بر می گیرند و بعد از آن روکشهای تمام سرامیک با بودجه بالایی انجام می شوند. 

جمع بندی نهایی

دندانها در اثر مشکلات زیادی دچار پوسیدگی، شکستی و … می شوند که برای سلامت دندان ها و آسیب نرسیدن به دندان های دیگر باید آن را درست کرد و همچنین ظاهر دندان ها نیز خیلی مهم است و شما با انجام روکش می توانید ظاهر و استحکام بالایی به دندان های خود بدهید. ابن امر در دندانپزشکی توسط دنداپزشک در دو مرحله انجام می شود و در ابتدا قالب گیری صورت می گیرد و سپس بعد از چند هفته روکش آماده شده در لابراتوار بعد از تراش دندان ها نصب می گردد.

روکش دندان انواع مختلفی دارد که شامل تمام سرامیک، استیل ضد زنگ، رزین، فوری، زیرکونیا و … میباشد که هر کدام را می توانید متناسب با دندان های خود و مشورت با دندانپزشک انتخاب کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما