درمان پوسیدگی دندان و نشانه ها و علائم آن

درمان پوسیدگی دندان

مسواک نزدن و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بستری مناسب برای رشد باکتری ها می باشد که منجر به پوسیدگی دندان می شود. البته از اصلی ترین دلیل پوسیده و حراب شدن دندان ها اسید معده می باشد که با برخورد با مینای دندان و مسواک نزدن همیشگی موجب آسیب به دندان ها می شود. این مشکل در تمامی سنین ممکن است رخ دهد و به افزایش سن و … هیچ ربطی ندارد و حتی در کودکان نیز پوسیدگی دندان ها رخ می دهد. در این مقاله به دلایل پوسیدگی و خرابی دندان ها و راه های درمان پوسیدگی دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

علل پوسیدگی دندان

پوسیدگی در دندان ها در هر فردی ممکن است رخ دهد و کوچک و بزرگ، میانسال و پیر ندارد و هی در معرض این آسیب هستند. پوسیدگی و خرابی دندان در اثر ورود باکتری ها درون دهان و همچنین برخورد اسید معده به مینای دندان و استفاده زیاد از مواد قندی و کربوهیدرات ها منجر به خرابی و آسیب دندان می شوند. البته تمامی این ها به بهداشت دهان و دندان بستگی دارد و با استفاده از دهانشویه و مسواک زدن متناوب می توانید تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

به طور کلی با مسواک نزدن و خوردن غذاهای قندی و همچنین وجود اسید معده در دهان بر روی دندان ها پلاک ایجاد می شود و محل مناسبی برای تجمع باکتری هاست که به مرور به دندان ها آسیب وارد می کند و پوسیدگی رخ می دهد و سوراخ های کوچکی بر روی دندان ایجاد می شود که امکان آسیب به عاج دندان نیز وجود دارد و در نتیجه موجب حساس شدن عصب دندان می شود و با تحریک پالپ دندان التهاب ایجاد می کند. التهاب به وجود آمده در پالپ دندان (اعصاب و عروق خونی) درد شدیدی را ایجاد می کند که باید سریعا اقدام به درمان پوسیدگی دندان کرد.

علائم دندان پوسیده

دندان های در ابتدا که دچار پوسیدگی می شوند هیچ گونه دردی ندارند و بعد از مدتی و رسیدن به عصب درد آن آغاز می شود. از جمله علائم پوسیدگی دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد شدید دندان
  • دندان ها به مواد غذایی شیرین، گرم و یا سرد واکنش نشان دهند.
  • به وجود آمدن لکه های سفید یا قهوه ای بر روی سطح دندان
  • ایجاد سوراخ و حفره در دندان
  • عفونت دندان که در صورت شدید بودن موجب بروز آبسه می شود که با درد، تورم و تب بالا همراه است.
  • بوی بد دهان که در اثر باقی ماندن غذا می باشد.

پوسیدگی در کدام قسمت دندان رخ می دهد؟

دندان ها بسیار در معرض پوسیدگی هستند و ممکن است در هر نقطه از دندان رخ دهد. در ادامه به محل هایی که بیشتر در معرض پوسیدگی هستند خواهیم پرداخت.

شیارهای سطح جونده

بر ردی سطح جونده دندان های آسیایی شیارهایی وجود دارد که در اثر مسواک نزدن درست میکروب درون آن پنهان می شوند و به همین دلیل است که دندان‌های آسیا بیشتر در معرض پوسیدگی می باشد. 

سطوح بین دندانی

در سطوح بین دندانی نیز پوسیدگی بسیار رخ می دهد که به دلیل تمیز نشدن بین دندان ها توسط مسواک می باشد.

طوق دندان

در طوق دندان یا محل اتصال لثه و دندان امکان تجمع باکتری ها وجود دارد و باکتری ها به مرور به دندان آسیب وارد می کنند و ممکن است موجب بروز بیماری لثه نیز شوند.

درمان پوسیدگی دندان

چه کسانی بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند؟

هر فردی با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ممکن است در معرض این مشکل قرار گیرد. اما پوسیدگی در برخی افراد به دلایل دیگر رخ می دهد که این افراد عبارتند از:

کسانی که بزاق دهان کمی دارند و به طور همیشگی دهان آنها خشک می باشد.

افرادی که فلوراید کافی به دندان ها نمی رسانند.

کودکان، نوزادان که با شیشه، شیر می خورند و در هنگام خواب نیز شیشه شیر یا پستونک می خورند.

افراد مسن که لثه های آنها به سمت عقب کشیده شده است. همچنین افراد مسن به دلیل خوردن دارو در دهان احساس خشکی می کنند و بزاق کمی دارند.

تشخیص پوسیده شدن دندان

پوسیدگی در دندان ها باید توسط دندانپزشک با کمک ابزارهای و دستگاه های دندانپزشکی مورد بررسی قرار گیرد و همچنین برای تشخیص بهتر عکسبرداری صورت می گیرد.

چگونگی درمان پوسیدگی دندان ها 

وضعیت دندان و شرایط بیمار در شیوه درمان نقش مهمی دارد و باید طبق این شرایط ها روش درمانی را انتخاب کرد‌.

درمان پوسیدگی دندان با فلوراید

برای رفع و از بین بردن حفره های به وجود آمده در مینای دندان یا جلوگیری از تشکیل حفره از فلوراید استفاده می شود. فلوراید به صورت مایع، ژل، کف یا لاک با کمک مسواک بر روی دندان گذاشته می شود. همچنین مواد فلوراید با سینی های کوچک اختصاصی نیز بر روی دندان قرار می گیرند.

پر کردن دندان

وقتی پوسیدگی دندان زیاد باشد باید حتما دندان ها را پر کرد. در دندانپزشکی برای پر کردن دندان ها از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان ها استفاده می شود. همچنین مواد سرامیکی پرسلن یا آمالگام (ترکیب چند ماده) نیز ممکن است استفاده شود.

درمان پوسیدگی دندان با عصب کشی

اگر دندان ها به صورت عمقی پوسیده شده باشند و به عصب رسیده باشد باید عصب کشی انجام شود. برای عصب کشی باید پالپ دندان را خارج کرد و با پاکسازی ریشه های دندان و تزریق دارو از عفونت جلوگیری شود. برای اتمام عصب کشی باید با مواد پر کننده دندان را پر کرد.

کشیدن دندان

برای برطرف نمودن پوسیدگی دندان ها در مرحله آخر می توان دندان را خارج کرد. البته نباید نگران از دست دادن دندان خود باشید، چون می توانید با کمک روش های دندانپزشکی چون ایمپلنت، بریج دندانی دیگر را جایگزین کنید. این عمل از حرکت دندان های کناری و بر هم خوردن نظم دندان ها جلوگیری می کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان ها باید به طور مکرر مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. همچنین دهانشویه مورد استفاده نیز بهتر است دارای فلوراید باشد‌.

مصرف غذاهای قندی و کربوهیدرات ها را به حداقل برسانید.

دخانیات استفاده نکنید.

از درز گیر دندان استفاده کنید تا از دندان های عقب محافظت نمایید. 

سالانه دو بار به دندانپزشک مراجعه نمایید.

جمع بندی درمان پوسیدگی دندان

برای سلامت دندان ها و جلوگیری از پوسیده شدن باید حتما مکرر مسواک بزنید و بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. در غیر اینصورت باکتری ها و پلاک های ایجاد شده منجر به بروز پوسیدگی دندان ها می شود که با درد شدیدی همراه است و بر روی دندان ها سوراخ ایجاد می کند. برای درمان پوسیدگی دندان می توانید از روش هایی چون مواد فلوراید، عصب کشی، کشیدن دندان یا پر کردن دندان ها استفاده نمایید‌.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما