مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

دندان ها در اثر عوامل مختلفی دچار پوسیدگی، شکستگی و … می شوند و مجبور به کشیدن آنها می شوید. حال برای جایگزین نمودن دندان جدید بهتر است از علم نوین دندانپزشکی کمک بگیرید و با انجام ایمپلنت دندان، دندان از دست رفته خود را بازگردانید. این روش کاشت دندان امروزه بسیار پرطرفدار می باشد و نسبت به دیگر روش های دندانپزشکی کارآمدتر است. در این مقاله به ایمپلنت دندان و مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

تعریف ایمپلنت دندان

ایمپلنت نوعی کاشت دندان می باشد که امروزه بسیار پرطرفدار شده است و برای جایگزین نمودن دندان از دست رفته از این روش دندان پزشکی بیشتر استفاده می شود. دندان خراب و پوسیده وقتی برداشته می شود عمل جویدن بسیار سخت خواهد شد و همچنین زیبایی دندان ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این روش در دندانپزشکی از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار است و با رعایت بهداشت دهان و دندان مادام العمر می توانید بدون هیچ مشکلی از آن استفاده نمایید‌. البته باید توجه داشته باشید که مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان بسیار مهم هستند و با جدی انگاشتن آنها هیچ مشکلی رخ نمی دهد.

ایمپلنت در بزرگسالی باید انجام شود تا استخوان فک رشد خود را کرده باشد و بعد در اثر رشد استخوان فک مشکلی رخ ندهد. جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم خالص می باشد و سازش بالایی با بدن دارد و برای پر کردن چند دندان کنار هم این روش بهترین راه است.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دو نوع اندوستیال و ساب پریوستیال دارد که نوع اندوستیال آن درون استخوان فک قرار خواهد گرفت و نوع ساب پریوستیال آن بر روی آرواره و زیر بافت لثه کاشته می شود. اما باید بدانید که ایمپلنت ساب پریوستیال ماندگاری کمی دارد و بیشتر از نوع اندوستیال استفاده می شود.

مزایای انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت

روش های کاشت متفاوت هستند و بریج و دندان مصنوعی نیز روش های دیگر کاشت دندان می باشند که عملکردی متفاوت تر دارند و از معایبی برخوردار هستند. در این مقاله می خواهیم به مزایای انجام ایمپلنت اشاره کنیم.

راحتی بیشتر

این روش همانند دندان مصنوعی نیست که نگران افتادن دندان های خود باشید. به طور کلی ایمپلنت به دندان ها متصل شده اند و با جوش خوردن با استخوان فک جزئی از بدن هستند.

راحت غذا خوردن

با کم شدن دندانها جویدن غذا سخت و غذای آور است و از غذا خوردن لذت نمی برید. اما با انجام ایمپلنت هر گونه غذایی را می توانید بخورید.

سلامت دهان

در این روش دندانپزشکی نیازی به تراشیدن وجود ندارد و در صورت کاشت جداگانه برای هر دندان به راحتی می توان بین دندان ها را تمیز کرد.

ماندگاری بالا دندان

به دلیل جنس خوب و مقاومی که ایمپلنت دارد از عمری زیاد برخوردار می باشد و با رعایت مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت سالیان زیادی می توانید از آن استفاده کنید.

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

چگونگی کاشت ایمپلنت دندان

مدت زمان این نوع کاشت به تعداد دندان ها و شرایط شما بستگی دارد و هر چه دندان های بیشتری بخواهید بکارید پس عمل جراحی شما زمان زیادی به طول می انجامد. در ابتدا با تزریق مواد بی حسی محل مورد نظر را بی حس خواهند نمود. سپس بر روی لثه شما برش کوچکی ایجاد می شود و استخوان فک را سوراخ می کنند و پایه ایمپلنت که میله نازکی است درون فک قرار می گیرد.

انجام ایمپلنت برای فک بالا حدود ۳ تا ۶ ماه طول می کشد و همچنین برای فک پایین به ۲ تا ۴ ماه زمان احتیاج است که پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد‌.

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت در واقع یک عمل جراحی است که بر روی استخوان فک انجام شده است و با بیهوش نمودن فرد به صورت موضعی جراحی آغاز می شود. اثر بی حسی بعد از چندین ساعت از بین می رود و نیازی به بستری در بیمارستان نیست. از جمله مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در روزهای ابتدایی بعد از جراحی غذاهای نرم بخورید تا برای پایه های ایمپلنت مشکلی رخ ندهد.

تا قبل از رفع اثر بی حسی غذاهای داغ نخورید و همچنین ممکن است در هنگام خوردن غذا به دلیل بی حس بودن زبان خود را گاز بگیرید.

برای کاهش درد از مسکن استفاده کنید. پاراستامون و ایبوپروفن برای کاهش دردهای ایمپلنت دندان مناسب هستند.

چکاب و معاینه سالانه دو بار باید صورت گیرد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را همواره انجام دهید و از آن دست نکشید.

هزینه انجام ایمپلنت 

دندان دندان ها در قیمت ایمپلنت نقش مهمی دارند. همچنین در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد نیز هزینه این روش بیشتر خواهد شد. ولی می توان گفت که این روش در کنار قیمت بالایی که دارد از دیگر روش های کاشت دندان مزایای بیشتری دارد و مهم ترین آن ماندگاری بالای آن می باشد.

جمع بندی نهایی

امروزه همه چیز دچار پیشرفت شده است و علم دندانپزشکی نیز از این روند بی نصیب نمانده و روش جدیدی را به عنوان ایمپلنت دندان به مردم معرفی کرده است که دندان از دست رفته خود را بتوانید بازیابید. ایمپلنت دارای ماندگاری بالایی است و همچنین در کنار زیبایی که به دندان ها می دهد جویدن غذا را نیز آسان می کند. ایمپلنت دو نوع اندوستیال و ساب پریوستیال دارد که نوع اندوستیال آن بیشتر استفاده می شود. این عمر جراحی با بی حسی صورت می گیرد و بعد از برش در لثه و ایجاد سوراخ در استخوان فک پایه ایمپلنت گذاشته خواهد شد. حال آنکه بعد از انجام این عمل باید مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان را جدی بگیرید و از خوردن و جویدن غذاهای سفت، مسواک و نخ دندان بکشید و …

پیام بگذارید

تماس با ما