فوبیای دندانپزشکی چیست و چگونه برطرف می شود؟

فوبیای دندانپزشکی

فوبیا نام دیگر ترس می باشد و ممکن است مردم از چیزهای زیادی بترسند. به طور مثال یک نفر از تاریکی می ترسد، نفر دیگر از تنهایی و همچنین افرادی نیز وجود دارند که فوبیای دندانپزشکی دارند و نمی توانند دندان های خراب، پوسیده و … خود را در دندانپزشکی درست کنند و از شر دردهای ایجاد شده خلاصی یابند و در نتیجه دچار مشکلات بیشتری چون عفونت، التهاب لثه، از دست دادن دندان و … می شوند.در این مقاله به فوبیای دندانپزشکی و همچنین انواع ترس از دندانپزشکی خواهیم پرداخت.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

فوبیای دندانپزشکی

فوبیای یا ترس از دندانپزشکی به این صورت است که فرد از رفتن به دندانپزشکی سر باز می زند و در نتیجه این سر باز زدن پوسیدگی و خرابی دندان ها، التهاب لثه، درد شدید و غیر قابل تحمل و … می باشد. شما با مراجعه به صورت مداوم به دندانپزشکی ابن ترس را می توانید از خود دور کنید و از ابتلا به مشکلات گفته شده تا حد امکان جلوگیری نمایید. 

هر چه این ترس را جدی بگیرید اختلالات ایجاد شده اعتماد به نفس شما را از بین می برد و در طرح لبخند شما تاثیر بسزایی خواهند گذاشت. افرادی که فوبیا دندانپزشکی دارند بعد از اینکه دندان های آن ها تحلیل رفت و درد شدیدی را تجربه کردند به دندانپزشک مراجعه می کنند که اصلا سودی ندارد و دندان سالم خود را از دست می دهند و عفونت های ایجاد شده ممکن است آسیب جدی وارد کند.

در ابتدا باید ترس از دندانپزشکی را بپذیرید و با پذیرفتن آن می توانید به برطرف کردن این ترس کمک کنید. 

دلایل فوبیا دندانپزشکی 

از جمله دلایلی که منجر به بروز این مشکل در افراد شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در کودکی تجربه تلخی از دندانپزشکی داشته اند که بسیار تاثیر گذار بوده است و در بزرگسالی نیز هنوز از خاطره پاک نشده است.

داشتن تجربه دندانپزشکی دردناک نیز یکی از دلایل دیگر است‌. در دهان عصب های زیادی وجود دارد و در صورت بروز هر گونه آسیب درد زیادی ایجاد می شود که فرد علاقه ای به تکرار دوباره آن ندارد.

خجالت کشیدن و اعتماد به نفس ضعیف نیز از دلایل مهم می باشد که فرد به دلیل مشکلات ظاهری دندان، پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و … از نشان دادن دندان های خود به دندانپزشک خجالت می کشد.

فوبیای دندانپزشکی
Not a checkup again. Cropped closeup of a scared young woman refusing to get dental examination

انواع فوبیای دندانپزشکی 

ترس از دندانپزشک

خود فرد دندانپزشک ممکن است در افراد ترش ایجاد کند و این به دلیل حالت غیر دوستانه و سرد او می باشد.

احساس درد

برخی افراد فوبیای درد دارند و با اینکه بی حسی تزریق می شود اما ممکن است در حین انجام کشیدن دندان عقل و … کمی درد داشته باشند که این امر برای همه صدق نمی کند و برخی افراد که دندان های حساسی دارند دچار این دردها می شوند.

بی حس شدن 

بعضی افراد از بی حسی می ترسند خصوصا افرادی که در هنگام نفس کشیدن با مشکل مواجه اند به دلیل تزریق بی حسی فک می کنند نمی توانند نفس بکشند.

فوبیای صدا یا بوی دندانپزشکی

در دندانپزشکی برای تراش دادن دندان و عصب کشی از دریل و مته های کوچک استفاده می شود که صدا تولید می کند و ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند.

سوزن و تزریق 

خیلی از افراد از سوزن می ترسند و یک ترس شایع می باشد. در دندانپزشکی نیز در لثه سوزن بی حسی تزریق می شود و این ترس از آمپول موجب عدم مراجعه به دندانپزشکی می شود.

علائم فوبیا در دندانپزشکی

در هر فردی نشانه های فوبیا متفاوت می باشد ولی به طور کلی می توان گفت که فشار خون بالا، تعریق بیش از حالت طبیعی، تنگی نفس، ضربان قلب بالا، احساس وحشت زدگی، حالت تهوع، خشک شدن دهان، استرس و اضطراب و حمله های عصبی از نشانه های فوبیای دندانپزشکی می باشد.

این ترس از رفتن به دندانپزشکی شما را باز می دارد و موجب بدتر شدن وضعیت دندان ها می شوند و در نتیجه بعد از تحمل درد شدید هزینه بالایی را نیز باید برای درمان پرداخت کنید. همچنین ممکن است مشکلات دیگری نیز رخ دهد و شما را درگیر کند. به طور کلی باید حداقل سالانه دو بار به دندانپزشکی مراجعه نمود و از سلامت دندانها اطمینان حاصل کرد.

راه های برطرف نمودن فوبیای دندانپزشکی

با کاهش استرس مس توان تا حدودی بر این ترس غلبه کرد. از جمله راه هایی که کمک می کنند تا فوبیای دندانپزشکی را کنترل و برطرف کنید عبارتند از: 

  • تنفس عمیق
  • گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش در حین درمان 
  • مدیتیشن 

و …

همچنین روش درمانی دیگری نیز وجود دارد که به روش درمان دندانپزشکی در خواب یا سدیشن معروف است که زیر نظر دندانپزشک باید صورت گیرد.

جمع بندی نهایی

ترس، خوشحالی، غم و .. از احساسات نهادینه شده در هر آدمی می باشد که بسیار طبیعی می باشد. هر فرد ممکن است دچار ترس شود و فوبیای دندانپزشکی تیز یکی از ترس هایی است که ممکن است هر فردی دچار آن شود. به اینصورت که ترسیدن از دندان پزشکی از مراجعه به دندانپزشکی جلوگیری می کند و در نتیجه دندان ها دچار آسیب های زیادی می شوند و ممکن است به طور کل دندان سالم خود را از دست بدهند. از جمله دلایلی که منجر به بروز این مشکل شده اند ممکن است ریشه در کودکی آنها داشته باشد و از  یک تجربه تلخ نشات گرفته باشد و حتی یک درد وحشتناک دندانپزشکی را تجربه کرده باشند. همچنین برخی افراد آدم های خجالتی هستند و از نشان دادن ظاهر دندان های خود، بوی بد دهان و … خجالت می کشند.

از انواع فوبیا دندانپزشکی می توان به ترس از سوزن، ترس از بی حسی، ترس از صدا و بوی دندانپزشکی، ترس از احساس درد اشاره کرد.

همچنین از علائم این اختلال می توان به فشار خون بالا، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، حالت وحشت زدگی و … اشاره نمود.  از راه های غلبه بر ترس می توان به تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی ملایم در حین درمان، مدیتیشن و … اشاره کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما