راه های درمان فوبیای دندانپزشکی

درمان فوبیای دندانپزشکی

فوبیا یا همان ترس در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد و در اثر تجربیات قبلی و احساسات بد در وجود آدمی ایجاد می شود. برخی افراد برای رفتن به دندانپزشکی دچار این مشکل هستند و به دلیل ترس از بی حسی، درد، سوزن و … رفتن به دندان پزشکی را به تعویق می اندازند و در نتیجه آسیب های جدی به دندان ها می زنند و در نتیجه دندان خود را از دست می دهند. در این مقاله به چگونگی درمان فوبیای دندانپزشکی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

فوبیا دندانپزشکی چیست؟

فوبیای دندانپزشکی به ترس از دندانپزشکی گفته می شود. برخی از مردم از صداها و بوی دندانپزشکی می ترسند یا حتی در هنگام تراش دادن و سوراخ کردن دندان برای پاکسازی عصب دندان احساس حالت تهوع به سراغ فرد می آید و همه اینها با هم ترس ایجاد می کند. این ترس ها منجر به عدم مراجعه به دندانپزشکی می شود و با پیشرفت آسیب های ایجاد شده چون پوسیدگی، خرابی التهاب و … دندان به کلی خراب و از بین می رود و با هزینه بالایی باید آن را درست کرد. همچنین دندان خراب درد طاقت فرسایی نیز ایجاد می کند که بالاخره موجب مراجعه به دندانپزشکی می شود.

علائم و نشانه های فوبیا دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی با علائم و نشانه هایی همراه است که عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • تعریق بیش از حالت طبیعی
  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس وحشت زدگی
  • حالت تهوع
  • خشک شدن دهات
  • استرس و اضطراب 
  • حمله عصبی 

انواع ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی به دلایل مختلفی از جمله تجربه تلخ از دندانپزشکی، خجالت کشیدن فرد از دندانپزشک و همچنین تجربه درد زیاد رخ می دهد و دارای انواع مختلفی است. 

ترس از دندانپزشک

برخی از افراد از رفتار غیر دوستانه و سرد دندانپزشک ها ناراضی هستند  و ترس بر دل بیمار ایجاد می کنند.

ترس از درد

کشیدن برخی از دندان های حساس خصوصا دندان های عقل درد زیاد دارند. اما با تزریق بی حسی شاید درد کمی احساس شود.

ترس از بی حسی موضعی

افرادی که مشکلات تنفسی دارد از تزریق بی حسی می ترسند و فکر می کنند نمی توانند نفس بکشند.

فوبیا صدا و بوی دندانپزشکی

از جمله ابزار دندانپزشکی دریل و مته می باشد که برای تراشکاری دندان ها استفاده می شود و یح حس بدی را به فرد بیمار منتقل می کند.

ترس از سوزن 

خیلی از آدمها از آمپول و سوزن می ترسند. دندانپزشک برای انجام بی حسی باید به لثه مواد بی حسی را تزریق کند.

درمان فوبیای دندانپزشکی

راه های کنترل و درمان فوبیای دندانپزشکی

برای رفع این مشکل دو راه درمانی وجود دارد و می توان با کمک روش های روانی و همچنین روش های فیزیولوژیکی این ترس را برطرف کرد.

درمان فوبیای دندانپزشکی با روش های روانی

ترسهای شدید را می توان به روش های روانی توسط متخصص بهداشت روان برطرف نمود. روش های درمان روانی عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری

استفاده از دارو 

هیپنوتیزم

با کمک این روش ها می توانید ترس خود را مدیریت نمایید و با ایجاد احساس آرامش ترس را برطرف کنید.

درمان ترس با کمک روش های فیزیولوژیکی

وقتی ترس ایجاد شده را نتوان کنترل نمود باید با استفاده از داروهای آرام بخش آن را کاهش داد.  روش های بیهوشی بسیار در این زمینه کارآمد هستند.

به طور کلی برای کنترل فوبیای دندانپزشکی باید تکنیک هایی چون تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه در حین درمان، مدیتیشن و … را انجام دهید. همچنین برای کاهش این ترس در کودکان و بزرگسالان می توان از روش درمان دندانپزشکی در خواب یا سدیشن اشاره نمود. این روش آرامش عمیقی را ایجاد می کند و ناراحتی های ایجاد شده را دور می سازد‌.

نکات مهمی که باید بدانید.

  • در هنگام انجام مراحل دندانپزشکی در زمانی که احساس بدی به سراغ شما آمد به خود استراحت دهید.
  • به خودتان جایزه بدهید تا از تشدید ترس جلوگیری شود.
  • زودتر به مطب دندانپزشکی بروید تا بتوانید بر خود تسلط داشته باشید.
  • به تنهایی به مطب نروید و بهتر است یک همراه داشته باشید.
  • در انتخاب دندانپزشک سختگیر باشید و فردی که اخلاق خوبی دارد را انتخاب کنید تا ترس شما را تشدید نکند.

جمع بندی نهایی

فوبیای دندانپزشکی در برخی افراد به وجود می آید که ممکن است ریه در کودکی فرد داشته باشد و یک تجربه دردناک را پشت سر گذاشته باشد. همچنین شنیدن تجربیات دیگران نیز موجب ترس خواهد شد و ترس از آمپول بی حسی نیز در خیلی افراد دیده می شود. این ترس ها منجر به عدم مراجعه به دندانپزشکی می شود و در نتیجه آسیب ایجاد شده ممکن است به دندان های کنار صدمه وارد کند و درد بیشتر و همچنین هزینه بیشتری را برای درست کردن دندان پرداخت کنید‌. از جمله علائم این نوع فوبیا می توان به فشار خون بالا، تعریق بیش از حالت طبیعی، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، احساس وحشت زدگی، حالت تهوع، خشک شدن دهان، استرس و اضطراب و حمله عصبی اشاره نمود.

برای درمان این مشکل باید از یک روانشناس کمک گرفت و با انجام روش های روانی و همچنین روش های فیزیولوژیکی آن را درمان نمود‌. برای مقابله با فوبیای دندانپزشکی بهتر است نفس عمیق بکشید، در حین انجام عمل دندانپزشکی موسیقی آرام بخش گوش دهید، مدیتیشن کنید و سدیشن انجام دهید. 

به طور کلی با انجام یک سری نکات همانند استراحت دادن به خود، با همراه به مطب دندانپزشکی رفتن، استفاده از گوشگیر هایی برای کاهش صدا، زودتر حاضر شدن در مطب، جایزه دادن به خود و … به کاهش اضطراب ایجاد شاه کمک می کند.

پیام بگذارید

تماس با ما