انواع روکش دندان سرامیکی و مزایای آن

روکش دندان سرامیکی

دندان ها در معرض خرابی و آسیب قرار دارند و برای پوشاندن نقص ها و مشکلات دندانی می توان از روکش های دندان استفاده کرد. انواع روکش دندان وجود دارد که یکی از آنها روکش دندان تمام سرامیک می باشد که از مواد کامپوزیتی که شباهت به شیشه دارند (پرسلاین) استفاده می شود و انواع مختلفی دارد. در این مقاله می خواهیم به انواع روکش دندان سرامیکی و مزایای آن برای هر فرد بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

روکش دندان سرامیکی

دندان های جلو بیشتر در معرض دید هستند و در هنگام خندیدن، حرف زدن و … نمایان خواهند شد و در صورتی که دندان ها مشکلی داشته باشند ظاهر نازیبایی را به وجود می آورند. 

روکش های تمام سرامیکی از جنس سرامیک هستند و اصلا هیچ شباهتی به انواع دیگر روکش سرامیک متصل به فلز و روکش های طلایی ندارد. این روکش ها نیمه شفاف هستند و به دلیل طبیعی بودن به دندان های دیگر شبیه هستند. دوام روکش دندان سرامیکی بالا است و تا سالها با رعایت بهداشت دهان و دندان مشکلی نخواهید داشت. به طور کلی ونیرها دندان های جلویی را درخشان می کنند و دندان ها را سفید و زیبا خواهند نمود و طرح لبخندی زیبا خواهید داشت. 

روکش تمام سرامیکی برای دندان هایی که مشکلات زیر را دارند مناسب می باشد.

  • دندان هایی که لکه دار شدن یا دچار تغییر رنگ شده اند‌
  • فرسایش شدید دندان
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • شکستگی یا ترک دندان 
  • لب پر شدن دندان 
  • بد شکل بودن دندان 
  • پوسیدگی دندان

انواع روکش دندان سرامیکی 

پوشش پرسلاین

پوشش پرسلاین یکی از انواع روکش های سرامیکی قدیمی می باشد که اغلب برای درست کردن دندان های جلو استفاده می شود و زیبایی طبیعی به دندان ها می دهد و تفاوتی با دندان اصلی شما نخواهد داشت.

سرامیک های مدرن

سرامیک های مدرن با مواد اولیه جدید تهیه می شوند و برای درست کردن طرح لبخند مناسب هستند. روکش های سرامیکی مدرن برای مخفی کردن خال های سیاهی که بر روی دندان نقش می بندند مناسب می باشند.  

مزایای روکش دندان سرامیکی

روکش های سرامیکی یک سری مزیت ها دارند که هر فردی متناسب با نیاز خود می تواند از آن استفاده کند. این مزایا عبارتند از:

زیبایی بیشتر دندان ها

به دلیل اینکه این روکش ها از مواد پرسلاین نیمه شفاف هستند بسیار جلوه طبیعی دارند و به زیبایی دندان ها می افزایند. این براکت های سرامیکی رنگی شبیه به رنگ دندان ها دارند و در هنگام خندیدن روکش اصلا معلوم نیست. همچنین فاقد بریس های فلزی هستند و هیچگونه فلزی لثه ها را اذیت نخواهد کرد.

فضای اندکی می گیرند

افرادی که در دهان آنها فضای کمی وجود دارد می توانند از این نوع روکش دندان استفاده کنند. همچنین بسیار نازک هستند و بر بافت طبیعی لثه هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند. 

فاقد لبه فلزی 

روکش های تهیه شده با مواد پرسلاین فاقد لبه های فلزی هستند و این در صورتی است که روکش هایی که از ترکیب پرسلاین و فلز درست می شود پایه های فلزی دارند.

انطباق پذیری بیشتر با ساختار طبیعی بدن

انطباق پذیری این روکش ها با ساختار بدن بسیار بالا می باشد و بر روی مینای دندان ساییدگی ایجاد نمی کند و همچنین روکش های ساخته شده با طلا نیز دارای این ویژگی هستند و ساییدگی ایجاد نمی کنند.

همچنین هیچگونه حس آلرژیک بعد از انجام روکش دندان سرامیکی ایحاد نخواهد شد. این در صورتی است که نمونه های فلز و پرسلاین در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد می کند و در هنگام خورون غذاهای گرم و سرد حساسیت ایجاد می شود‌.

در یک جلسه انجام می شود

روکش تمام سرامیک را در یک جلسه و در مطب دندانپزشکی می توان انجام داد. به این صورت که بعد از آماده کردن دندان ها ساخت روکش انجام می شود و با کمک چسب مخصوص بر روی دندان ثابت شود. به صورت عادی روکش کردن دندان به دو جلسه مراجعه به دندانپزشکی احتیاج دارد و دو هفته بین جلسات فاصله می افتد.

روکش دندان سرامیکی

زمان استفاده از روکش های تمام سرامیک

زمانی که می خواهید دندان های جلویی خود را برای زیبایی درست کنید بهتر است از روکش دندان سرامیکی استفاده کنید. البته برای دندانها عقب مناسب نیست زیرا استحکام مناسب را ندارد و بیشتر برای زیبایی دندان های جلویی قابل استفاده می باشد. 

مراقبت های بعد از انجام روکش دندان سرامیکی

بعد از انجام روکش بهتر است یک سری مراقبت ها انجام شود که شامل 

  • عدم انجام دندان قروچه
  • فشار اضافه به روکش وارد نشود.
  • از خوردن مواد غذایی چسبناک یا جویدنی(آدامس، کارامل)خودداری کنند.
  • از جویدن و خوردن غذاهای سخت همانند سبزیجات خام جلوگیری نمایند تا روکش خارج نشود و همچنین دچار شکستگی نیز نگردد.

قیمت روکش دندان سرامیکی

روکش دندان سرامیک قیمت متفاوتی دارد و باید متناسب با بودجه خود شروع به انجام روکش کنید. به همین علت باید حتما به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید و در رابطه با روکش مناسب با او مشورت کنید و در انتها قیمت نهایی آن را بدست آورید.

جمع بندی نهایی

دندان ها در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی و شکستگی می شوند. همچنین ممکن است جرم گرفته باشد و رنگ دندان ها تغییر کند. برای داشتن دندان هایی زیبا و طرح لبخند زیبا و برای افزایش اعتماد به نفس می توانید از روکش دندان سرامیکی استفاده کنید. این روکش ها از مواد پرسلاین درست می شود و یک روکش نیمه شفاف است و دارای دو نوع دارد که شامل پوشش پرسلاین و سرامیک های مدرن می باشد که مزایای زیادی دارند. این روکش ها زیبایی بیشتری دارند، فاقد لبه فلزی هستند، با ساختار طبیعی بدن انطباق بالایی دارد و هیچگونه حس آل رژیمی ایجاد نخواهد کرد. همچنین در یک جلسه می توان دندان ها را روکش سرامیکی کرد. هزینه این روکش ها نیز متغیر می باشد و برای دندان های عقبی اصلا مناسب نیست. این روکش های دندان دوام زیادی ندارد.

پیام بگذارید

تماس با ما