کشیدن بخیه دندان

کشیدن بخیه دندان

جراحی دندان و گاهی کشیدن دندان موجب میشود تا سطح دندان که خالی شده است نیاز به بخیه زدن دارد. این یک امر طبیعی است که انجام آن بر روی دندان جراحی شده، خصوصا در درمان ریشه دندان بسیار دیده میشود. بعد چند روز نیاز است که فرد اقدام به کشیدن بخیه دندان خود کند. البته برخی از نخ های بخیه جذبی هستند و نیاز به کشیدن بعد از بهبودی ندارند و خودبخود جذب پوست می شوند.

در این مقاله در مورد چگونگی کشیدن بخیه و زمان و چگونگی بهبود آن صحبت خواهیم کرد. بخیه کشیدن دندان درد ندارد و بسیار سریع و آسان انجام میشود.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

کشیدن بخیه دندان

همانطور که اشاره کردیم دو نوع نخ بخیه داریم که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و هر دو برای تمام افراد قابل استفاده هستند. در ادامه به انواع بخیه برای دندان خواهیم پرداخت.

بخیه جذبی

این نوع بخیه از مواد جذب شونده تهیه میشود و قابلیت جذب توسط پوست را دارد و به همین علت نیاز نیست که بعد از بهبود اقدام به کشیدن نخ ها کرد. این نخ های جذبی از روده گوسفند تهیه می شدند ولی امروزه با ترکیبات شیمیایی این نوع بخیه تهیه میشود.  زمان از بین رفتن بخیه ها موجب شده تا این بخیه ها به انواع مختلفی تقسیم شوند که هر کدام بین ۷ تا یک ماه زمان لازم دارند تا جذب شوند. که این موضوع به علت ساختار شیمایی متفاوت هر کدام از آنها است.

بخیه غیر جذب

نوع دوم بخیه های غیر جذبی هستند و ممکن است از جنس هایی همچون نایلون، ابریشم و یل پلی استر و… باشند که این جنس ها به هیچ عنوان قابل جذب توسط ساختار بدن نیستند و حتما باید کشیده شوند. پزشک بعد از زدن بخیه، زمان تعیین می کند تا بخیه بیمار را در زمان مناسب انجام دهد.

این زمان بین سه تا ۱۰ روز است و با توجه به شدت باز بودن منطقه مورد نظر زمان آن، بین ۳ تا ۱۰ روز متغیر خواهد بود. 

بخیه جذبی بهتر است یا پلاستیکی؟

هر دو نوع بخیه ها مزایای خود را دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از خونریزی بیش از حد محل جراحی یا کشیدن دندان
  • روی هم آمدن قسمت های باز شده لثه و جوش خوردن صحیح
  • محافظت از استخوان زیری لثه
  • بهبودی سریعتر زخم به واسطه بخیه

موارد فوق در هر دو مورد صدق می کنند. اما نوع بخیه جذبی به علت جذب در بدن و عدم مراجعه مجدد به دندانپزشک پرطرفدارتر است. همچنین این روش برای افرادی که دچار فوبیای دندانپزشکی هستند بسیار مناسب است و همانطور که گفتیم مراجعه مجدد به دندانپزشک در آن وجود ندارد.

در روش بخیه جذبی ممکن است که به علت جذبی بودن نخ ها، مواد غذایی نیز با نخ ها جذب شوند و موجب عفونت در دهان شود. یا حتی موجب تورم قسمت بخیه شده شود.

از همین رو باید حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید و چیزی که به نفع شما است را به شما توصیه کند. البته مشکلات بخیه نخی همیشگی نیست و به ندرت اتفاق می افتند.

کشیدن بخیه دندان

برای چه مشکلاتی نیاز به بخیه دندان است؟

در طول درمان دندان ها ممکن است نیاز باشد تا دندان بخیه داشته باشد. چه در حوزه دندانپزشکی زیبایی و چه در حوزه دندانپزشکی درمانی ممکن است بخیه لازم باشد.

مواردی که ممکن است نیاز به بخیه داشته باشند شامل:

که در مواردی که از دستگاه لیزر استفاده شود تعداد بخیه ها به میزان چشم گیری کاهش پیدا می کند.

چگونگی کشیدن بخیه دندان

بخیه دندان باید حتما توسط دندانپزشک و با رعایت اصول بهداشتی انجام شود. پزشک ابتدا وضعیت لثه ها رو بررسی می کند و سپس اقدام به کشیدن بخیه ها خواهد کرد.

ابتدا دندانپزشک از شما می خواهد تا دهان خود را شستشو دهید تا محل بخیه پاک شود. استفاده از دهان شویه های ضد باکتریال توصیه میشود.

مرحله بعدی بریدن سر گره نخ است. ممکن است در این مرحله کمی احساس کشیدگی کنید چون گره در نزدیکترین مکان به لثه بریده میشود‌.

در مرحله بعد سر بخیه با پنس جراحی گرفته میشود و به آرامی نخ کشیده میشود. که البته در این مرحله فرد دردی را احساس نخواهد کرد.

و در آخر برای تمام بخیه های مانده این مراحل تکرار میشود تا بخیه ها به طور کامل خارج شوند‌.

در صورت باز شدن بخیه ها قبل از زمان کشیدن بخیه دندان چه کنیم؟

ممکن است به واسطه عدم رعایت اصول مراقبتی بعد از بخیه خوردن لثه، بخیه ها باز شوند. در این صورت از دستکاری خودسرانه آن پرهیز کنید و گمان نکنید که باز بودن آن مهم نیست و نیاز به دندانپزشک ندارد. این موضوع مهم است و باید حتما به آن توجه شود و تنها کسی که قادر به گرفتن تصمیم درست در رابطه با باز شدن بخیه دندان است، دکتر دندانپزشک معالج شما است.

 آیا کشیدن بخیه دندان درد دارد؟

بعد از بهبود زخم پوست از تورم خارج میشود و حساسیت کمی از خود نشان می دهد و به همین جهت همچون سایر بخیه کشیدن ها، تنها یک مور مور کوچک حس میشود و احساس کشیده شدن نخ حس میشود. فرد دردی احساس نمی کند مگر در موارد بسیار نادر که ممکن است به علت بهبود نیافتن زخم لثه اتفاق بیافتد.

کلام آخر

بخیه ها در دو نوع موجود هستند که خود شما هم می توانید انتخاب کنید کدام را استفاده کنید. نوع جذبی بعد از چندین روز جذب ساختار بدن میشود و نیازی به کشیده شدن ندارد. اما نوع غیر جذبی حتما باید بعد چند روز کشیده شود. کشیدن بخیه دندان حتما باید توسط دندانپزشک انجام شود. اگر جراحی کرده اید و بخیه دارید حتما باید نکاتی را  رعایت کنید تا سلامت دهان و دندان خود را در طول بهبودی زخم حفظ کنید. خصوصا در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است بخیه دچار عفونت شود و دچار تورم شود و توام با اینها درد زیادی نصیب شما شود.

پس از مراقبت بعد از جراحی ‌و یا کشیدن دندان خود غافل نشوید و حتما در دوره بهبودی به غذاهای خود دقت کنید و غذاهایی که حساسیت زا و یا سفت هستند و حتی غذاهای چرب و خیلی داغ مصرف نکنید.

پیام بگذارید

تماس با ما