بریج دندان یا تاج ، کدام ترمیم برای شما مناسب می باشد؟

بریج دندان یا تاج

در صورت دست رفتن یک یا چند دندان، انجام روکش و بریج دندان می تواند بهترین گزینه برای دندان های از دست رفته باشد. از دستگاه های پروتز هم در روکش های دندانی و هم بریج های دندانی به منظور بازگرداندن لبخند می توان استفاده و بهره برد. هنگامی که دندان شکسته می شود از روکش دندان یک انتخاب ایده آل برای ترمیم دندان آسیب دیده به حساب می آید. اما خوب هنگامی که یک یا چند دندان از دست رفته باشد بریج دندان می تواند گزینه مناسبی به حساب می آید. اگر نمی دانید کدام یک از روش های دندانپزشکی بریج دندان یا تاج برای ایجاد طرح لبخند شما مناسب است با ما در این مقاله هنراه شوید تا یک انتخاب کناسب برای طرح لبخند زیبای خود داشته باشید.

دندان های جلویی پل دندانی

بهترین روش ترمیم کننده که زیبایی بهینه را در زمان جایگزینی دندان در منطقه خندان قابل مشاهده به دست می آورد بسیار مهم می باشد. اگر احتیاج به تعویض نمودن دندان در این ناحیه دارید، امکان دارد چند گزینه برای شما وجود داشته باشد. چرا که دندان های جلو به اندازه دندان های عقب زیر فشار قرار نخواهند گرفت.

 بریج های دندانی

پل های سنتی

به عنوان رایج ترین نوع بریج دندانی می باشد، بریج دندان سنتی می باشد. بریج های سنتی ۲ تاج دندانی در هر طرف و پونتیک دندان های مصنوعی در وسط می باشند. دندانهای پروتز فاصله بین تاج هایی را که دندان های ۲ طرف شکاف حمایت می گردند، می پوشاند.

پل های کنسولی: بریج دندان یا تاج

این شکل با پل سنتی قابل مقایسه می باشد. تفاوت اصلی که در این روش وجود دارد این است که به جای ۲ تاج، فقط یک تاج وجود خواهد داشت. یک دندان طبیعی تاج را در یک طرف ناحیه نگاه می دارد و پونتیک آویزان شکاف پوزخند شما را پر می نماید. پل های قانون به طور معمول توصیه نمی گردد. با این همه، آنها امکان دارد بهترین گزینه برای بعضی از افراد باشند.

پل های مرتبط به مریلند

در صورتی که فقط یک دندان جلویی از دست رفته دارید، امکان دارد بریج بسته گردد و مریلند توصیه گردد. بریج مریلند به جای چسباندن بریج به دندان های کناری، با بال های رزینی خاص به پشت دندان های کناری متصل می گردد. در نتیجه احتیاجی که به سوهان کشیدن دندان های طبیعی به منظور ایجاد فضا برای ترمیم وجود نداشته است. بریج های مریلند برای کسانی که بیش از یک دندان را از دست داده اند، پیشنهاد می گردد، چرا که آنها فاقد ثبات و مساحت سطح استاندارد بریج می باشند.

روش تاج دندان

تاج دندان می تواند در کنار حفظ نمودن ساختار دندانی در برابر شکستگی می تواند به حفظ سلامتی و همچنین به بهبود زیبایی دندان کمک بسزایی نماید. این روش بدون درد بوده و سریع قابل انجام می باشد.

در صورتی که دندانپزشک شما تصمیم گرفته باشد که بهتر می باشد یک روش چند روزه یا یک روز را انجام نمایید، روند را تعیین می نماید.

در صورتی که روکش استاندارد انتخاب شود، به طور معمول باید ۲ بار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

در ویزیت اولیه دندانپزشکی، دندانپزشک از دندان های بالا و پایین بیمار عکس خواهد گرفت تا یک رکورد دائمی از نحوه تناسب و ظاهر آنها در زمانی که فک های بیمار بسته گردیده است (به عنوان “اکلوژن”) ایجاد نماید.

یک سینی به صورت فکی با یک ماده نرم همچون ژل پر می گردد، روی دندان های شما فشار داده شده و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در موقعیت قرار خواهد گرفت تا یک کپی کامل از دندان های بالا و پایین بیمار ایجاد گردد.

بریج دندان یا تاج

آماده نمودن برای تاج

پس از بی حس نمودن ناحیه با بی حسی موضعی، دندان به وسیله مته تراشیده می گردد تا یک تا دو میلی متر کوچکتر گردد. قالب ها به تکنسین دندانپزشکی ارسال می گردد که طبق سفارش پروتز یا دندانپزشک، روکش را می سازد.

یک روکش موقت بر روی دندان تغییر شکل داده با سیمان موقت به منظور محافظت از دندان های آماده شده اعمال می گردد. از آنجایی که روکش موقت به اندازه تاج دائمی محکم نبوده، از طرف دیگر دهان خود را بجوید و از مصرف غذاهای چسبناک یا سفت خودداری نمایید.

در ویزیت دوم تاج موقت بیمار برداشته می شود. روکش جدید بر روی دندان تغییر یافته نصب می گردد تا از مطابقت رنگ و فرم اطمینان حاصل گردد. در صورتی که این کار را انجام گیرد، از سیمان به منظور محکم نمودن تاج بر روی دندان می گردد. سیمان دندان به طور معمول کمتر از یک ساعت به طول می انجامد تا ثابت گردد و 24 ساعت زمان لازم است تا به استحکام کامل برسد.

تاج بایستی پس از نصب نمودن در دهان شما راحت و طبیعی خواهد بود. متخصص پروتز دندان و دندانپزشک زمان آزمایش اکلوژن بیمار به آنچه شما در مورد احساس گاز گرفتن بیمار می گوید تکیه خواهد کرد. پس هر گونه احساس عجیب یا ناراحت کننده وجود داشت باید ذکر گردد. به منظور دستیابی به راحتی، تغییرات جزئی مورد احتیاج خواهد بود.

هزینه بریج دندان یا تاج چقدر می باشد؟

هزینه بریج دندانی یا تاج می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. مثلا همانطور که گفتیم بریج دندانی انواع مختلفی دارد و به همین جهت می تواند قیمت های متفاوتی را به همراه داشته باشد. همچنین انجام هزینه تاج دندان هم می تواند بسته به نوع روکشی که می توانید انتخاب نمایید متفاوت می باشد.

طول عمر بریج دندان و تاج چقدر است؟

بریج ها و روکش های دندانی در صورتی که به صورت مناسب مراقبت و محافظت شود می تواند بیشتر از ۱۰ سال دوام داشته باشد.

با این همه، امکان دارد شل گردند یا حتی ممکن است که بی افتند. رعایت نمودن بهداشت دهان و دندان می توان به افزایش طول عمر بریج دندان و تاج کمک شایانی نماید.

برای آنکه بدانید چگونه باعث افزایش طول عمر بریج دندانی یا تاج خود شوید می توانید از دندانپزشک خود در این باره مشورت های لازم را داشته باشید.

جمع بندی بریج دندان یا تاج دندان

روش بریج دندان یا تاج می تواند گزینه مناسب و عالی برای دندان های شکسته یا ازدست رفته باشد. با گفته های ما در مطالب بالا شما اکنون می توانید برای دندان های خود بریج دندان یا تاج دندان را انتخاب و برای زیبایی، سلامت و بالا بردن اعتماد به نفس خود طرح لبخند زیبایی را ایجاد نمایید.

شما اگر مایل به انجام روش ترمیمی و بازیابی دندان از دست رفته خود هستید می توانید با مشورت با دندانپزشک خود یک انتخاب ایده آل و مناسب را برای خود به همراه داشته باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما