مسواک ارتودنسی چست و چند نوع دارد؟

مسواک ارتودنسی چست و چند نوع دارد؟

مسواک زدن امری مهم می باشد و همه افراد برای سلامت دندان ها باید از آن استفاده کنند. همچنین دهانشویه و نخ دندان کشیدن نیز در کنار مسواک زدن به سلامت دندان ها کمک می کند. حال آنکه از روش ارتودنسی برای صاف کردن دندان های خود استفاده می کنند باید از مسواک ارتودنسی استفاده نمایند تا به خوبی بین و اطراف براکت ها را تمیز کند و پاکسازی کامل صورت گیرد‌. در این مقاله می خواهیم در مورد مسواک مناسب ارتودنسی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

مسواک ارتودنسی

ارتودنسی روشی برای صاف کردن و در یک راستا قرار دادن دندان ها می باشد که در انواع مختلفی انجام می شود. در این روش (بریس فلزی)از بریس چسب و سیم فلزی استفاده می شود و با کمک چسب براکت ها چسبانده می شوند و با استفاده از سیم براکت ها به هم وصل می گردند. این عمل کمک می کند تا دندان ها حرکت کنند و در یک راستا قرار گیرند. برای تمیز نگه داشتن دندان ها و همچنین جا نماندن باقی مانده غذا در بین براکت های ارتودنسی باید از مسواک ارتودنسی مخصوص استفاده نمود تا دندان ها را کاملا پاکسازی کند و محلی برای تجمع باکتری ها ایجاد نشود. مسواک ارتودنسی به خوبی فاصله بین دندان ها و براکت ها را تمیز می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری خواهند کرد.

به طور کلی به دلیل دسترسی نداشتن درست به زیر بریس ها امکان پوسیدگی دندان زیاد است و با کمک مسواک های ارتودنسی از بروز این عمل جلوگیری می شود‌. بیشتر مسواک های ارتودنسی نازک و ظریف همانند عدد 7 هستند و پرزهای بلندی در دو طرف و پرزهای کوتاه‌تری در وسط دارند و زیر بریس ها را به راحتی تمیز می کنند.

انواع مسواک ارتودنسی

مسواک ارتودنسی با توجه به کاربرد و اندازه شکاف بین دندانی انواع مختلفی دارد که شامل:

مسواک ارتودنسی منحنی

این مسواک ها برای دندان های آخری که دسترسی به آن کمی سخت است مناسب می باشد. شکل این مسواک ها به صورت منحنی است و در روی آنها پرزهایی وجود دارند تا بتوانند به خوبی دندان ها را تمیز نمایند.

مسواک گرد

این مسواک نیز برای دندان های غیر قابل دسترس مناسب است و فاصله بین دندانی را به خوبی تمیز خواهد نمود. شکل آن بیضی است و قابلیت چرخش در دهان به راحتی را دارد. همچنین مناسب برای تمیز کردن سیم ها و براکت هاست.

مسواک برسی

کاربردی همچنین نخ دندان دارد و برای پاکسازی فاصله بیت دندان ها و دستگاه ارتودنسی بیشتر استفاده می شود.

نوع مسواک نیز باید متناسب با ارتودنسی دندان شما توسط دندانپزشک مشخص شود و خود فرد نمی تواند هر مسواکی استفاده کند.

کاربرد مسواک ارتودنسی

از جمله کاربردهای این مسواک می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • تمیز کردن فاصله بین دندان ها(فاصله طبیعی بین دندان ها و فاصله های بیشتر که برخی افراد بین دندان ها دارند).
  • تمیز کردن دندان هایی که سیم بر روی آنها قرار گرفته است.
  • تمیز کردن سیم و براکت های روی دندان
  • ماساژ و تمیز کردن لثه ها برای کاهش التهاب
  • تمیز نمودن پیچ های ایمپلنت و پروتز

برای کاهش التهاب لثه افرادی که ارتودنسی انجام نداده اند نیز می توانند از این مسواک ها استفاده نمایند.

ویژگی های مسواک مخصوص دندان  ارتودنسی

ارتودنسی یکی از خدمات زیبایی دندانپزشکی است که در دندانپزشکی های زیبایی انجام میشود. مراقبت بعد از ارتودنسی بسیار مهم است و به بهبود سریع و صحیح بسیار کمک می نماید. در این بین مسواک های مناسب ارتودنسی هم از اهمیت بالایی برخوردارند که در ادامه به برخی از ویژگی های یک مسواک ارتودنسی خوب اشاره می کنیم:

طراحی مناسب برای خارج کردن غذا

برای انجام ارتودنسی بیشتر از بریس های فلزی استفاده می شود که سه جزء دارد و شامل براکت، چسب و سیم فلزی است و در صورت خوردن غذا امکان گیر کردن غذا در بین سیم ها وجود دارد. مسواکی مناسب است که طراحی درستی داشته باشد و غذا را بتواند از بین سیم و براکت ها خارج سازد.

سر باریک و کوچک

باید سر باریک و کوچکی داشته باشد تا به راحتی فاصله بین دندان های عقبی را تمیز کند.

پرزهای نرم داشته باشد.

پرز مسواک باید نرم باشد تا به لثه و دندان ها آسیب وارد نکند و همچنین احساس بدی به فرد ندهد.

چگونگی استفاده از مسواک ارتودنسی

در ابتدا باید از مسواکی که سر کوچکی دارد استفاده کنید تا تمام دندان ها را به خوبی تمیز کند.

برای مسواک کردن دندان ها مسواک را با زاویه ۴۵ درجه بین لثه و براکت قرار داده و با انجام حرکات چرخشی  اطراف لثه را تمیز نمایید و تا تمیزی کانل این کار ادامه پیدا کند‌. برای پشت دندان نیز مسواک دوباره در زاویه ۴۵ درجه قرار بگیرد و به صورت چرخشی مسواک بزنید. با حرکت چندباره رفت و برگشتی مسواک به خوبی زیر بریس ها تمیز می شوند‌. قسمت پایین و بالای براکت ها را نیز در لحظه آخر مسواک کنید و زبان را نیز تمیز نمایید.

مسواک کردن دندان های ارتودنسی شده با دندان های معمولی نیز امکان پذیر است. اما بهتر لست در مواقع لزوم که به مسواک ارتودنسی دسترسی ندارید از آن استفاده کنید‌.

نکات مهم

باید حداقل زمان مسواک زدن شما سه تا پنج دقیق طول بکشد.

مسواک هایی که پرز زبر دارند بهتر دندان ها را تمیز می کنند. البته زبری زیاد نیز موجب آسیب به لثه می شود و از بین برنده مینای دندان است. اما باید بدانید که تا حدودی دندان ها را سفید می کند‌.

جمع بندی نهایی

ارتودنسی یکی از روش های دندانپزشکی برای صاف و یکدست نمودن دندان هاست و بیشتر دندانپزشکان برای انجام این کار از بریس های فلزی استفاده می شود که سه بخش اصلی دارد که شامل براکت، چسب و سیم می شود و امکان جا ماندن غذا در بین سیم ها و براکت ها وجود دارد و ممکن است در فاصله بین دندانی نیز غذا باقی بماند و موجب پوسیده شدن دندان ها شود. با همین منظور باید دندان ها را با مسواک ارتودنسی مخصوص تمیز کرد.

این مسواک ها انواع مختلفی دارد که می توان با مسواک ارتودنسی منحنی، مسواک گرد و مسواک برسی اشاره کرد. از جمله کاربردهای این مسواک می توان به تمیز کردن فاصله بین دندان ها، تمیز کردن دندان های اجرای سیم، ماساژ و تمیز کردن لثه و کاهش التهاب و … اشاره نمود. دندان ارتودنسی باید سه ویژگی مهم داشته باشد که شامل طراحی مناسب برای خارج نمودن غذا، سر باریک و کوچک و داشتن پرزهای نرم می باشد.

دندان های ارتودنسی شده با مسواک معمولی نیز امکان پذیر است اما ممکن است به دندان ها آسیب وارد کند پس بهتر است از مسواک های مخصوص استفاده کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما