چه عواملی منجر به خونریزی لثه می شوند؟

خونریزی لثه

خونریزی در لثه در برخی مواقع رخ می دهد و ممکن است شما در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن کمی خون مشاهده کنید. این خونریزی ها در اثر عوامل مختلفی رخ می دهند که ناشی از کمبود ویتامین C، التهاب لثه، مصرف داروهای رقیق کننده و … باشد. در این مقاله می خواهیم به طور کامل در مورد عوامل خونریزی لثه بپردازیم. با ما همراه باشید.

خونریزی در لثه

این مشکل از جمله مشکلات رایجی است که نشان دهنده بیماری لثه است. بیماری لثه خود یک التهاب و عفونت در لثه می باشد که از جمله علائم و نشانه های آن می توان به ورم لثه ، قرمزی، درد لثه،خونریزی در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، بوی بد دهان و حساسیت دندان اشاره کرد.

عوامل شایع خونریزی لثه

خونریزی در لثه به دلیل دلایل زیادی رخ می دهد و ممکن است برخی از این عوامل خونریزی شدید و برخی بسیار کم ایجاد کنند. البته این مشکل قابل برطرف شدن می باشد و تا حدودی می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان و چکاب های دوره ای آن را کاهش داد. از جمله علت های خونریزی در لثه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

التهاب لثه

وقتی در لثه شما التهاب ایجاد شده باشد با مسواک زدن منجر به حساسیت لثه و خونریزی خواهید شد. این التهاب به دلیل باقی ماندن پلاک دندان می باشد که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاکسازی نشده اند. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز در این مسئله نقش دارد و در صورت تشخیص التهاب لثه سریعا باید درمان صورت گیرد. لازم است بدانید که برخی بیماری ها همچون دیابت منجر به بروز التهاب در لثه می شود و خطر آفرین می باشد و بلافاصله باید درمان شود.

استفاده از داروهای رقیق کننده خون

خونریزی در لثه ممکن است در اثر استفاده از داروهای رقیق کننده خون باشد. این داروها از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و در نتیجه خونریزی در لثه و دیگر اعضای بدن رخ می دهد. از جمله داروهای رقیق کننده می توان به وارفارین، آسپرین و هارین اشاره نمود. اگر از این نوع داروها استفاده می کنید و دچار خونریزی در لثه شده اید حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

تغییر در مراقبت از دندان ها

برخی افراد برای مراقبت از دندان ها از مسواک استفاده می کردند و حال می خواهند تغییری در سبک مراقبتی خود ایجاد کنند و از نخ دندان نیز استفاده نمایند. این تغییر در ابتدا ممکن است موجب خونریزی لثه شود که زیاد ماندگار نیست و بعد از یک هفته استفاده نمودن از نخ دندان برطرف خواهد شد. در صورت برطرف نشدن خونریزی مراجعه به دندانپزشک پیشنهاد می شود.

بیش از اندازه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

وقتی شما در طول روز دفعات زیادی دندان ها را مسواک کنید و نخ دندان بکشید در لثه خونریزی رخ می دهد. این وسواس به سلامت لثه آسیب می زند و بهتر است از مسواک هایی با برس نرم استفاده کنید تا کمتر دچار خونریزی شود.

بارداری

در بارداری امکان خونریزی لثه وجود دارد که ناشی از التهاب لثه می باشد. این التهاب با نام ژنژویت بارداری نیز شناخته شده است و در اثر تغییر در هورمون های بدن و واکنش بدن به باکتری ها رخ می دهد. برای جلوگیری از زیاد شدن خونریزی و التهاب بهتر است در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه نمایید و همچنین بهداشت دهان و دندان را به طور کامل در روز انجام دهید.

خونریزی لثه

کمبود ویتامین های C و K در بدن

کمبود ویتامین نیز موجب بروز این مشکل می شود. ویتامین C و K دو ویتامین انعقاد خون هستند که در اثر کمبود آن ها در بدن خونریزی در لثه اتفاق می افتد. از جمله مشکلاتی که موجی کمبود این ویتامین ها در بدن می شود سرطان خون می باشد. مصرف غذاها و سبزیجات حاوی این ویتامین ها به برطرف شدن این مشکل کمک می کند.

از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین C می توان به مرکبات، آب میوه ها، کلم بروکلی، توت فرنگی، گوجه، سیب زمینی، فلفل دلمه ای و ‌… اشاره کرد.

همچنین سبزی شاهی، کلم پیچ، اسفناج، کاهو، سویا، روغن کانولا و روغن زیتون نیز سرشار از ویتامین K هستند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

وقتی رعایت بهداشت دهان و دندان به درستی صورت نگیرد بر روی لثه و دندان ها پلاک ایجاد می شود و در صورت تازه بودن با مسواک زدن از بین می روند و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان این پلاک ها بر روی دندان ها تثبیت می شوند و سخت خواهند شد و با مسواک و نخ دندان نمی توان آنها را از بیت برد و فقط لثه دچار خونریزی می شود.

چگونگی درمان خونریزی لثه

برای درمان خونریزی در لثه می توانید با انجام چند راهکار ساده این مشکل را برطرف کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

با مسواک زدن به موقع و نخ دندان کشیدن از تثبیت پلاک ها جلوگیری می شود و التهاب در لثه ایجاد نخواهد شد و در نتيجه خونریزی رخ نمی دهد. به طور کلی باید روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و یک بار نیز نخ دندان بکشید.

سیگار کشیدن

عدم مصرف دخانیات به شما در این مورد کمک خواهد کرد. سیگار در کنار ابتلا به سرطان ریه، بیماری قلبی و سکته موجب بروز خونریزی و التهاب در لثه نیز می شود و بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و بدن ضعیف شده و باکتری به راحتی بافت های بدن را تخریب می کنند.

استرس

استرس داشتن برای بدن بسیار مضر است و توان دفاعی بدن را به مخاطره می اندازد. همچنین استرس موجب عفونت لثه نیز می شود و در صورتی که مراقب دندان های خود نباشید در لثه خون مشاهده خواهید نمود.

افزایش مصرف ویتامین C و K

ویتامین C خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای افزایش تقویت سیستم دفاعی بدن توصیه می شود. هر فرد باید بین ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم ویتامین C در روز استفاده کند.

کمبود ویتامین K نیز در بدن خونریزی ایجاد می کند و با مصرف مواد دارای این ویتامین یخ جلوگیری از خونریزی در بدن خصوصا لثه ها کمک خواهید نمود. خانم ها روزانه ۹۰ میلی گرم و آقایان ۱۲۰ میلی گرم از این ویتامین احتیاج دارند.

استفاده از کمپرس سرد

وارد شدن ضربه به دندان ها و آسیب که منجر به خونریزی شده است را می توان با کمپرس سرد برطرف کرد. این عمل موجب کاهش تورم لثه و خونریزی می شود.

نوشیدن چای سبز

برای کاهش بیماری های دهان و دندان چای سبز بنوشید. به دلیل داشتن آنتی اکسیدان التهابات را برطرف می کند و از خونریزی لثه جلوگیری می کند.

شستشو با آب و نمک

آب و نمک از بین برنده باکتری ها هستند و از عفونت در دهان جلوگیری می کنند. همچنین در صورت بروز زخم و آسیب در لثه با شستشو با آب و نمک باکتری ها را از بین می برید.

کاهش مصرف کربوهیدرات

مصرف کربوهیدرات و غذاهای شیرین را به حداقل برسانید. کربوهیدرات ها بر روی لثه و دندان ها پلاک ایجاد می کنند و در نتیجه منجر به التهاب لثه شده و خونریزی لثه را افزایش می دهند.

جمع بندی نهایی

حتما برای شما اتفاق افتاده است که در هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و … خونریزی داشته باشید. این خونریزی ها در اثر عواملی چون عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بارداری، استفاده از داروهای رقیق کننده، کمبود ویتامینC و ویتامینK و … می باشد. برای درمان خونریزی لثه و التهاب لثه کافیست سیگار را ترک کنید، مسواک زدن روزانه را فراموش نکنید، از مصرف کربوهیدرات بپرهیزید و ….

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما