عمل پیوند لثه و چگونگی انجام آن

پیوند لثه

برخی افراد دچار عقب رفتگی لثه می شوند که در این صورت لازم است پیوند لثه انجام دهند و این مشکل را برطرف نمایند. این پیوند نوعی عمل جراحی دندان می باشد که توسط جراح دندانپزشک انجام می شود و طی زمان عمل زیاد طول نمی کشد. در این مقاله می خواهیم به پیوند لثه و چگونگی انجام آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

تحلیل لثه

لثه بافت نرم درون دندان است که ریشه دندان در آن قرار دارد و دور دهان متشکل از لثه می باشد. بین دندان و لثه خط لثه قرار دارد و در صورتی که خط لثه بسیار بالا باشد گفته می شود که لثه تحلیل رفته یا عقب نشینی کرده است. این عمل به صورت یکدفعه ای انجام نمی شود و کم کم رخ می دهد که در صورت تحلیل رفتن زیاد ریشه دندان ها قابل رویت هستند و همچنین موجب لق شدن دندان و افتادن آن خواهند شد.

این پیوند در اصلاح طرح لبخند تاثیر زیادی دارد ولی به طور کل این پیوند برای رفع پسروی لثه بیشتر استفاده می شود.

عمل پیوند لثه

حتما دیده اید افرادی را که لثه های آن ها به عقب رفته اند و شکل نازیبایی در دندان ها ایجاد کرده اند. این افراد برای اصلاح پسروی دندان ها باید عمل برای لثه ها انجام دهند که این کار بر عهده متخصص لثه یا پریودنتیست می باشد. در این پیوند از سقف دهان پیوند برداشته می شود و در لثه ای که عقب رفته است با بخیه متصل می شود. پیوند به روش های مختلفی انجام می شود و با توجه به میزان عقب رفتن لثه یکی از انواع عمل است که در ادامه به آن می پردازیم صورت می گیرد.

در حین عمل به دلیل تزریق بی حسی هیچگونه دردی احساس نمی شود و نگران درد کشیدن در حین عمل نباشید.

انواع پیوند لثه

اسن جراحی به سه روش انجام می شود که متناسب با وضعیت لثه شما صورت می گیرد. از جمله انواع پیوند لثه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جراحی لثه تحلیل رفته با گرافت و پیوند بافت همبند

جراح در ابتدا بافتی از سقف دهان را برش می دهد که به آن فلپ می گویند و سپس بافت زیر فلپ را برداشته و در قسمتی که لثه دچار عقب رفتگی شده است پیوند می زند. این پیوند زدن با کمک بخیه انجام می شود و بعد از عمل تا مدتی باید مراقب بخیه ها باشید تا بافت پیوند داده شده جوش بخورد.

جراحی لثه تحلیل رفته با پیوند لثه آزاد

افرادی که لثه های نازکی دارند از این روش برای ضخیم شدن لثه خود استفاده می کنند. در این نوع پیوند جراح بافت را از سقف بالایی دهان به صورت مستقیم جدا می کند. سپس بافت جدا شده را به قسمت هایی که لثه نازک شده است پیوند می زند.

جراحی لثه تحلیل رفته با پیوند پدیکل (پیوند لترال)

در این نوع عمل پیوند از سقف دهان گرافت برداشته نمی شود و از نزدیکی لثه ای که عقب رفته است یک برش بر روی لثه ایجاد می شود و به سمت دندانی که لثه ای به سما بالا رفته است بخیه می کنند‌. در صورتی که بافت زیادی در اطراف دندان هاب کناری وجود داشته باشد می توان این نوع عمل را انجام داد.

دوران نقاهت عمل پیوند لثه

در حین عمل به دلیل تزریق بی حسی دردی احساس نخواهید کرد و بعد از، از بین رفتن بی حسی مختصر دردی را تجربه خواهید نمود  که بیشتر به دلیل برداشتن بافت از سقف دهان است. البته اگر بافت پیوند خورده شده از شخص دیگری گرفته شده باشد شما دردی جزئی خواهید داشت. این دردها فقط چند روز طول می کشند و در صورت ادامه دار بودن باید به پزشک خود مراجعه نمایید.

به طور کلی بین یک تا دو هفته بهبودی کامل اتفاق می افتد و بعد از یک روز استراحت می توانید کارهای روزمره خود را انجام دهید و مانعی وجود ندارد. در صورت داشتن درد از مسکن استفاده کنید. حساسیت به غذاهای گرم و سرد عادی می باشد و مشکلی نیست. بعد از عمل باید به پریودنتیست مراجعه کنید تا روند جوش خوردن پیوند را بررسی نماید.

مراقبت های بعد از عمل پیوند لثه

حال آنکه بعد از انجام پیوند باید مراقبت هایی صورت گیرد که در ادامه به آن می پردازیم.

  • از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن محل پیوند خودداری کنید.
  • از دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده کنید تا دور ناحیه عمل پلاک ایجاد نشود.
  • مصرف آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت ناحیه عمل فراموش نکنید.
  • تا مدتی ورزش شدید انجام ندهید.
  • خوردن غذاهایی که جویدن زیاد می خواهند و سفت هستند بپرهیزید.
  • از دخانیات استفاده نکنید.

عوارض و مشکلات بعد از انجام عمل

این جراحی در برخی افراد مشکلاتی ایجاد می کند که عبارتند از:

  • خونریزی از بافت لثه
  • تورم لثه
  • لق شدن دندان
  • افزایش حساسیت دندان
  • ایجاد فاصله بین دندان ها
  • عفونت

در صورتی که متوجه هر گونه از مشکلات گفته شدید حتما به پزشک خود مراجعه نمایید. در صورتی که عفونت لثه اتفاق بیفتد شاهد علائم زیر خواهید بود.

خونریزی لثه که بعد از دو دقیقه هنوز ادامه داشته باشد.

  • درد زیاد
  • تورم و کبودی
  • تب و لرز
  • خروج چرک و ترشح از لثه
پیوند لثه

هزینه انجام پیوند لثه

با توجه به میزان پسروی لثه ها و روشی که برای پیوند انتخاب می شود هزینه متفاوت است. البته می توانید از بیمه نیز برای کاهش هزینه ها استفاده کنید. فقط باید بدانید که بیمه هزینه درمان را پوشش می دهد و در صورتی که جهت زیبایی لثه این عمل انجام شده باشد بیمه هزینه ای پرداخت نخواهد کرد.

به طور کلی در صورتی که تحلیل لثه شما زیاد باشد و درمان نکنید دچار بیماری شدید لثه و همچنین افتادن دندان خواهید شد. بیماری لثه به مرور ممکن است به قلب شما آسیب برساند.

جمع بندی نهایی

برای افراد در اثر بهداشت نامناسب و … ممکن است دچار تحلیل لثه شوند. یعنی لثه های آنها به سمت عقب حرکت می کنند که این عمل کم کم اتفاق می افتد و در صورت بروز مشکل بهتر است سریعا برای درمان اقدام نمود. برای درمان باید عمل پیوند انجام شود که از سقف دهان بافتی برداشته می شود و بر روی لثه تحلیل رفته بخیه می خورد. البته سه نوع روش پیوند وجود دارد که شامل جراحی لثه تحلیل رفته با گرافت و بافت همبند، جراحی لثه تحلیل رفته با پیوند لثه آزاد، جراحی لثه تحلیل رفته با پیوند پدیکل می باشد که هر سه روش با تفاوت هایی جزئی توسط پریودنتیست صورت می گیرد.

انجام این عمل ممکن است در برخی افراد عوارضی داشته باشد که شامل خونریزی از بافت لثه، تورم لثه، لق شدن دندان، افزایش حساسیت دندان، ایجاد فاصله بین دندان و عفونت می شود و در صورت بروز عفونت بعد از عمل در صورت مشاهده علائمی چون درد زیاد، تب و لرز، تورم و کبودی و ..‌. حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا عفونت برطرف شود. هزینه این عمل نیز متفاوت است‌ و به پیوند انجام شده بستگی دارد.

پیام بگذارید

تماس با ما