ارتودنسی با براکت سرامیکی چه مزایایی دارد؟

ارتودنسی با براکت سرامیکی

ارتودنسی از روش های صاف و یکدست کردن دندان ها می باشد و در صورتی که دندان ها مرتب نباشند می توان از این روش استفاده کرد. در ارتودنسی از براکت فلزی و سرامیکی استفاده می شود که نمونه سرامیکی چند وقتی است مورد استفاده قرار می گیرد و طرفداران زیادی دارد. در این مقاله می خواهیم به ارتودنسی با براکت سرامیکی بپردازیم با ما همراه باشید.

ارتودنسی

در برخی افراد دندان به صورت یکدست در کنار یکدیگر قرار نمی گیرند و می توان گفت دندان ها نامرتب هستند. با کمک درمان ارتودنسی می توان این نامرتبی را درست کرد.به طور کلی ارتودنسی با براکت سرامیکی و فلزی انجام می شود که براکت سرامیکی طرفداران زیادی دارد و به جای فلز براکت ها از جنس سرامیک می باشند که نوعی ارتودنسی نامرئی است و کاملا شفاف می باشد و به دلیل همرنگ بودن با دندان ها زیاد مشخص نمی شود. در ادامه به ارتودنسی سرامیکی می پردازیم.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی یعنی دندانپزشک از براکت های سرامیکی در هنگام نصب ارتودنسی کمک می گیرد و این براکت ها شفاف هستند که به دلیل جنس سرامیکی آنها می باشد. به طور کلی رنگ براکت و حتی سیم ها شفاف و سفید است. زمان تاثیر ارتودنسی به میزان نامرتبی دندان ها بستگی دارد و بین ۶ تا ۱۲ ماه و حتی تا ۳۶ ماه نیز زمان احتیاج است تا تاثیر درستی بر روی دندان مشاهده شود. البته بیشتر برای مشکلات جزئی تا متوسط دندانی این نوع ارتودنسی مناسب است.

 این نوع ارتودنسی برای بزرگسالان مناسب است و خصوصا افراد شاغل برای جلب توجه نکردن در محیط کار از آن استفاده می نمایند. به طور کلی می توان گفت افراد زیر بیشتر طرفدار ارتودنسی با براکت سرامیکی هستند.

  • بازیگران
  • افرادی که زیاد در جمع هستند.
  • گویندگان و خوانندگان
  • دانشجویان و…

این جنس ارتودنسی برای کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا دندان ها در حال روییدن می باشد و فشار وارده موجب شکستن براکت سرامیکی می شود و در نتیجه هیچگونه تاثیری در مرتبی دندان ها ندارد.

مزایای ارتودنسی با براکت سرامیکی

براکت سرامیکی مزایایی دارد که در نمونه فلزی آن نیست. در ادامه به چند نمونه از مزایای مهم براکت های سرامیکی می پردازیم.

همانطور که گفته شد این نوع براکت ها از جنس سرامیک هستند و شفاف می باشند و به دلیل همرنگ بودن براکت و سیم ها با دندان در معرض دید کمتری قرار دارد.

در هنگام انجام عکس های رادیولوژی هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد نمود.

دندان ها را به نسبت پلاک شفاف ارتودنسی صاف و منظم می کند. همچنین می توان به آنها رنگ داد که با کمک الاستیک ها و اورینگ و … امکان پذیر است.

به دلیل نامرئی بودن سیم ها زیبایی دندان ها بیشتر می شود.

ارتودنسی با براکت سرامیکی

معایب ارتودنسی سرامیکی

قیمت بالاتری نسبت به براکت های فلزی دارد.

امکان بروز حساسیت لثه وجود دارد.

به دلیل بزرگتر بودن براکت های سرامیکی در هنگام مسواک زدن با مشکل مواجه می شوید.

ماندگاری کمی دارند و نمی توان به مدت زیاد از آن استفاده کرد.

عملکرد آن ها کند تر از نمونه فلزی می باشد.

رنگ پذیر هستند و ممکن است رنگ قهوه و … به خود بگیرند. همچنین شکننده نیز می باشند که طول درمان را بیشتر می کنند.

مراقبت های بعد از انجام ارتودنسی سرامیکی

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در الویت قرار دارد و با انجام آن از گیر کردن غذا در لایه دندان ها و همچنین تغییر رنگ براکت ها جلوگیری خواهید نمود.

غذاهایی که موجب تغییر رنگ براکت ها می شوند شامل گوجه فرنگی، قهوه، نوشابه، سس خردل و … را مصرف نکنید یا کمتر مصرف کنید.

بریس ها در هنگام سیگار کشیدن دچار لکه می شوند.

خمیر دندان های سفید کننده با سفید کردن دندان ها بین براکت ها و دندان تغییر رنگ ایجاد می کنند.

در صورت تغییر رنگ به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا براکت و سیم رنگی را تعویض کند.

 براکت سرامیکی و فلزی کدام بهترند؟

براکت فلزی از معمولی ترین و قدیمی ترین نوع براکت می باشد که  قابل مشاهده است و در صورت بروز هر گونه مشکل در سیم و بریس ها می توان آن را مشاهده نمود. افرادی که دوست ندارند دیگران متوجه ارتودنسی دندان آنها شوند می توانند از نمونه سرامیکی استفاده کنند.

براکت موجب تغییر رنگ دندان ها می شود؟

خود براکت های سرامیکی بر روی تعییر رنگ دندان نقشی ندارند و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تغییر رنگ در دندان ها رخ می دهد. پس با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از رنگ پذیری دندان و همچنین براکت های سرامیکی جلوگیری نمود.

هزینه انجام ارتودنسی با براکت سرامیکی

به طور کلی هزینه های دندانپزشکی بسیار بالا می باشد و همچنین این نوع ارتودنسی نسبت به ارتودنسی فلزی از هزینه بالاتری برخوردار است و با مراجعه به مراکز دندانپزشکی می توانید با کمک مشاور از قیمت و چگونگی انحام ارتودنسی آگاه شوید و سپس اقدام به این کتر نمایید. همچنین باید این را نیز در نطر داشته باشید که داشتن طرح لبخند زیبا اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و این هزینه ها نباید مسئله ای باشد.

جمع بندی نهایی

افرادی که دندان های صاف و یکدست ندارند برلی مرتب کردن دندان های خود می توانند از روش ارتودنسی بهره ببرند. حال آنکه ارتودنسی به دو صورت فلزی و سرامیکی انجام می شود. ارتودنسی با براکت سرامیکی برای برخی افراد که نمی خواهند ارتودنسی آنها معلوم شود مناسب است و اکثرا بازیگران، خوانندگان و … از ان استفاده می کنند. همچنین باید بدانید برای کودکان به دلیل تمام نشدن رویش و شکل گیری دندان ها اصلا مناسب نیست و با فشار وارده توسط دندان شکسته می شوند.

از جمله مزایای برمت های سرامیکی می توان به شفاف و نامرئی بودن آنها، عدم مشکل در رادیولوژی، رنگ پذیر بودن و … اشاره کرد. همچنین از معایب آن نیز می توان به شکننده بودن، قیمت بالاتر، دوام و ماندگاری کم و … اشاره نمود. همانطور که گفته شد هزینه ارتودنسی با براکت سرامیکی نسبت به نوع فلزی آن بیشتر است.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما