ارتودنسی دندان کودکان

ارتودنسی دندان کودکان

ارتودنسی یک مرحله مهم در بحث دندانپزشکی است. انسان ها در مراحله مختلف زندگی خود  از ارتودنسی برای رفع مشکلات دندان‌های خود بهره می گیرند. خصوصا ارتودنسی دندان در کودکی بسیار مهم می باشد و از مشکلات جدی تر جلوگیری می کند‌. مشکلات دندان و به دنبال آن ارتودنسی دندان کودکان، یکی از دل مشغولی های والدین است و همیشه تمایل دارند که در این باره اطلاعات کافی داشته باشند و سوال های زیادی در این مورد دارند ما برای بر طرف کردن این سوالات مطالب مربوط به ارتودنسی دندان کودکان را در این صفحه برای شما عزیزان قرار داده ایم‌. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

ارتودنسی دندان کودکان چیست؟

نامرتبی و ناهماهنگی دندانها، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی رویش دندان‌های دائمی، نحوه تکلم و… در کودکان داشته باشد، به همین دلیل والدین باید برای رفع این مشکلات به دکتر متخصص ارتودنسی دندان کودکان مراجعه کنند.به طور کلی ارتودنسی کودکان به مجموعه کارهای  گفته می‌شود که باعث درمان ناهنجاری ها و نامنظمی موقعیت دندان‌ها و فک می‌شود. همچنین برای پیشگیری از بوجود آمدن این نامنظمی‌ها و رفع به موقع مشکلات می‌باشد. اگر این کارها در کودکی انجام گیرید بسیاری از مشکلات دندان‌ها در بزرگ سالی بر طرف می شود.

شما می‌توانید ارتودنسی را در کودکی و بزرگسالی انجام دهید، اما انجام و درمان به موقع آن در سنین پایین، طول دوره درمان را به شدت کاهش می‌دهد، انجام آن را راحت‌تر می‌کند و از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌ نماید.

 اگر مشکلات خاصی مثل کج بودن دندان یا عدم هماهنگی در تراز دندان‌ها و فک‌های کودک شما وجود داشته باشد، دندانپزشک به احتمال زیاد کودک شما را به یک دکتر ارتودنسی کودکان ارجاع می‌دهد، زیرا متخصصین ارتودنسی کودک، بعد از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، چندین سال درباره ناهنجاری های فک و دندان دوره می بینند به همین دلیل هنگام معاینه و در طول دوره درمان به دقت، تمام نکات ارتودنسی دندان در خصوص کودک شما را در نظر می‌گیرد. دکتر ارتودنسی دندان کودک از وسایل مخصوص این کار بهره می گیرد و بد شکل بودن دندان و فک را بر طرف می کنند. از جمله ابزارهای ارتودنسی دندان کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بندها
  • براکت ها
  • سیم ها
  • هدگیر
  • رابر باند
  • رتینرها یا نگهدارنده ها
  • تراز کننده ها و الاینر های شفاف 

سن انجام ارتودنسی دندان کودکان

ارتودنسی برای کسانی است که دندان های نامرتب و نا منظمی دارند پس کودکان نیز از این مساله مستثنا نیستند پس باید  کودک را بطور مرتب و منظم نزد دندانپزشک برد. اگر مشکل خاصی متوجه دندان‌های کودکتان بود که فراتر از دانش دندانپزشک عمومی باشد، دندانپزشک کودک شما را به متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع دهد. طبق مشاوره های انجام شده دندان کودکان باید از سن 7 سالگی توسط متخصصان ارتودنسی مورد ارزیابی قرار بگیرند، تا مشکلات احتمالی دندان‌ها، مشخص و درمانهای لازم انجام شود.

دلایل مهم مراجعه به دندانپزشک

از جمله دلایل مهمی که باید کودک را به دندانپزشک کودکان ارجاع داد عبارتند از:

جلو بودن یکی از فک‌ها :بطور عادی اگر یکی از دو فک کودک جلوتر باشد باید به دندانپزشک ارتودنسی مراجعه و از وی کمک گرفت.

از دست دادن زود هنگام و دیرهنگام دندانهای شیری: اگر کودک شما به  هر دلیل دندان شیری خود را زود از دست داده باشد یا برعکس دندان شیری خود را  دیر از دست داده باشد.

زمانی که کودک عادت به مکیدن انگشت دارد: بعضی از کودکان در کودکی دست خود را می‌مکند یا از پستونک استفاده می کنند این کار باعث رویش ناصحیح دندان ها می شود.

کج بودن یا تراز نبودن فک، به خصوص هنگام خوردن غذا: وقتی غذا می خورند فک و دندان ها کج و ناتراز باشند و عمل جویدن به درستی صورت نمی گیرد.

زمانی که کودک به جای تنفس از بینی از دهان نفس می‌کشد: بعضی از کودکان موقع نفس کشید با دهان نفس می کشند این نیز به ساختار دندان ها آسیب می رساند.

همچنین فاصله بین دندان ها وقتی زیاد باشد شکل نازیبایی ایجاد می کند و کودک طرح لبخند زیبایی نخواهد داشت.

دندانهای دائمی آنها نامنظم و شلوغ هستند و به صورت نافرم و ناهماهنگی روییده اند.

هنگامی که موقع بستن دهان، بین دندانهای فک بالا و پایین فاصله می‌افتد باید به دندانپزشک مراجعه نمود‌.

همچنین از دلایل دیگر مراجعه به دندانپزشک مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن می باشد.

در صورت مشاهده مشکلات بالا در فک و دندان های کودکتان حتما به متخصص ارتودنسی دندان کودکان مراجعه کنید تا قبل از حاد شدن، مشکل برطرف شود.

چرا باید ارتودنسی کودکان در سنین پایین انجام گیرد؟

علت اینکه شروع ارزیابی و درمان ارتودنسی کودکان از سن 7 سالگی انجام می‌شود این است که بیشتر مشکلات جزئی و ظریف مربوط به رشد فک و یا دندان ها حدودا از این سنین آغاز می‌شود. در بیشتر بچه‌ها درمان فعال ارتودنسی در سنین 9 تا 14 سالگی انجام می شود. ارتودنتیست ها توصیه می‌کنند در حالی که فرزند شما هنوز در حال رشد است، مشکلات دندانی آن ها را برطرف کنید. زیرا پس از به اتمام رسیدن سن رشد و بالغ شدن آن ها، مراحل درمانی ارتودنسی ممکن است طولانی تر و پرهزینه تر باشد.

زمانی که کودکی واقعا نیاز به مراحل ارتودنسی داشته باشد، سن و سال مراجعه، ملاک و معیار قرار نمی‌گیرد. جلسه های درمانی بستگی به نیازهای کودک دارد و پس هر کودک به درمان مخصوص به خود نیاز دارد. به عنوان مثال، بچه‌هایی که شکاف کام و لب دارند باید قبل از رویش اولین دندان‌های دائمی‌شان با کمک تجهیزات ارتودنسی مخصوص تحت درمان قرار بگیرند.

بچه‌های دیگر ممکن است از ابتدای سن 6 یا 7 سالگی درحالی که تمام دندان‌های شیری خود را از دست نداده اند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند. هدف از درمان زودرس در این سنین پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر در آینده است. کلیه درمان‌های مربوط به ارتودنسی کودکان، شرایط بهتری را برای بیرون آمدن و رشد دندان‌های دائمی ایجاد می‌کند. به طور کلی ارتودنسی در سنین پایین در دو فاز انجام می‌شود:

دوره اول ارتودنسی در کودک

بهترین زمان برای دوره اول درمان سن 6 تا 7 سالگی است که با بررسی وضعیت فک و دندان توسط متخصص شروع می‌شود؛ در این دوره بیشتر از فضانگهدارها و وسیع کننده‌ها استفاده می‌شود و کمتر نیاز به سیم‌های ارتودنسی است.

دوره دوم درمان ارتودنسی

بیشتر کودکانی که به درمان ارتودنسی اولیه احتیاج دارند، بعدها برای تکمیل روند تراز دندان‌ها و فک خود، به بریس یا اقدامات اضافی دیگری نیز نیاز دارند، که به آن دوره دوم می‌گویند، اما اگر درمان در مراحل اولیه و به موقع انجام شود، ممکن است اقدامات اضافی در آینده به میزان قابل توجهی کمتر باشد. بهترین زمان شروع دوره دوم، سن 10 تا 14 سالگی است که دندانهای دائمی کامل در آمده‌اند.

ارتودنسی دندان کودکان

فواید انجام ارتودنسی کودکان

مطمئنا ارتودنسی کودک در سنین پایین مزایای زیادی دارد، در ادامه به مهمترین مزایا و نتایج ارتودنسی کودک می پردازیم.

 بهبود سلامت دهان و دندان کودک

در صورتی که دندان ها سلامت باشند و به صور یکدست در کنار هم قرار گرفته باشند بین دندان ها فاصله ای وجود ندارد و باکتری ها در جای خالی تجمع نمی کنند و در نتیجه پوسیدگی دندان رخ نمی دهد.

زیبایی دندان ها

با یکدست شدن دندان و در کنار هم قرار گرفتن و عدم نامنظمی دندان ها زیبایی دندان ها زیادتر می شود و  اعتماد به نفس کودک نیز افزایش پیدا می کند.

کاهش هزینه ارتودنسی

در سنین کودکی شکل پذیری استخوان فک و دندان ها به راحتی امکان پذیر می باشد و در نتیجه هزینه انجام ارتودنسی دندان کودکان نیز کاهش پیدا می کند.

طول درمان کمتر

همانطور که گفته شکل پذیری و صاف شدن دندان ها به راحتی امکان پذیر است و درمان مدت زیادی به طول نمی انجامد.

فضای مناسب برای دندان های دائمی

قبل از اینکه دندان های دائمی برویند با انجام ارتودنسی فضای مناسب برای رشد دندان ها وجود دارد و دندان کودک در کنار هم قرار می گیرند.

بهبود عمل خوردن و تکلم

جلو و عقب بودن فک کودک و عدم تقارن موجب تکلم نادرست کودک می شود و همچنین غذا خوردن و عمل جویدن نیز به درستی صورت نخواهد گرفت.

طول دوره درمان ارتودنسی کودکان چقدر است؟

طول مدت درمان ارتودنسی کودکان متفاوت است و می‌توان گفت که بستگی به فاکتورهای زیر دارد:

  • نوع و میزان مشکل موجود در دندان کودک
  • میزان همکاری فرزند شما با ارتودنتیست
  • رشد فرزند شما
  • شدت مشکل دهان و فک کودک
  • میزان رعایت بهداشت دهان و دندان پیش از ارتودنسی و در طول دوره درمان.

همچنین باید در نظر داشت که نوع ارتودنسی در دوره اول و اقدامات لازم در دوره دوم چیست، که تمامی این موارد و طول دوره درمان، بعد از بررسی وضعیت فک و دندان فرزند شما، بعد از معاینه توسط دکتر ارتودنسی کودک تعیین می‌شود.

هزینه ارتودنسی کودکان چقدر است؟

قیمت ارتودنسی دندان کودکان بسیار متفاوت از هزینه در بزرگسالان است و در کل برآورد هزینه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به عبارتی ما نمیتوانیم دقیقا یک مبلغ را تعیین کنیم و بگوییم این عدد هزینه ارتودنسی دندان کودکان است. اما بهتر است بدانید که هزینه درمان های ارتودنسی در کودکان به مراتب پایین تر از بزرگسالان است.

جمع بندی نهایی

برای انجام ارتودنسی دندان کودکان بهتر است از زمان کودکی به فور درمان باشید و در صورت عدم تکلم درست، مشکل در جویدن غدا، جلو و عقب بودن فک (متقارن نمودن فکها) و … حتما باید ارتودنتیست حاذق مراجعه کنید تا مشکل کودک برطرف شود. به طور کلی باید از سنین کودکی نامنظمی دندان ها را برطرف کرد تا در سنین بزرگسالی مشکلی وجود نداشته باشد. بهتر است دندان  کودکان قبل از روئیدن دندان دائمی درمان شود.

از جمله مزایای ارتودنسی دندان کودکان می توان به بهبود سلامت دهان و دندان کودک، زیبایی و افزایش اعتماد به نفس کودک، کاهش هزینه ارتودنسی، کاهش دوره درمان، فضای لازم برای دندان های دائمی و رفع مشکلات جویدن و حرف زدن اشاره کرد. به طور کلی هزینه ارتودنسی دندان کودکان کمتر از بزرگسالان می باشد و همچنین دفعات مراجعه به دندانپزشک نیز کمتر است.

پیام بگذارید

تماس با ما