ترمیم دندان کودک با کامپوزیت

ترمیم دندان کودک با کامپوزیت

کودکان در ابتدای تولد هیچ دندانی ندارند و بعد از ۶ ماهگی دندان ها شروع می کنند و از همان زمان باید مراقبت های درستی انجام گیرد تا دندان ها دچار آسیب نشوند. به طور کلی پوسیدگی و خرابی دندان ها در کودکان امری طبیعی است و این به خاطر بهداشت نامناسب دهان و دندان، مصرف تنقلات خصوصا شکلات و … می باشد. در صورت خرابی دندان ها و درد شدید حاصله کودکی به درستی غذا نمی خورد و همچنین در ادای کلمات دچار مشکل می شود و دندان های دائمی به درستی رشد نخواهند نمود‌. پس باید در صورت ایجاد درد دندان به دندانپزشک کودکان مراجعه نمود و با انجام عصب کشی و همچنین ترمیم کردن دندان می توان  مشکل را برطرف نمود‌. پرکردن دندان ها با مواد امالگام و کامپوزیت قابل انجام می باشد و ما در این مقاله می خواهیم به ترمیم دندان کودک با کامپوزیت بپردازیم.

علل خرابی دندان کودک

اکثر خانواده ها بر این باورند که مصرف قطره آهن موجب پوسیدگی و خرابی دندان ها می شود که باور غلطی است و قطره آهن فقط رنگ دندان ها را تغییر می داد و در پوسیدگی نقشی ندارد و حال در ادامه می خواهیم به علل پوسیدگی دندان کودک بپردازیم.

عدم تمیز نمودن دندان

بعد از هر بار شیر خوردن باید لثه ها را با پارچه تمیز و نرم پاک نمود‌. همچنین بعد از روئیدن دندان نیز با مسواک های انگشتی دندان ها را تمیز کرد‌‌.

الگوی تغذیه ای نامناسب

در صورتی که کودک از الگوی تغذیه ای نامناسب استفاده کرد این اتفاق رخ می دهد. به طور مثال شیر خوردن شبانه کودک با شیشه شیر یکی از الگوهای نادرست می باشد.

استفاده از مواد قندی زیاد

مصرف قند و شکلات به دندان ها آسیب می رساند که کودکان مصرف بی رویه ای در ایم زمینه دارند‌.

ترمیم دندان کودک

دندان ها در صورت پوسیدگی و خرابی درد زیادی ایجاد می کنند که در چنین مواقعی باید کودک به دندانپزشک کودکان مراجعه کند تا از آسیب های جدی تری به پالپ دندان جلوگیری شود. برای ترمیم کردن دندان از دو مواد پر کننده آمالگام و کامپوزیت استفاده می شود. آمالگام مواد نقره ای رنگی است که از ترکیب فلزهای قلع، مس، نقره و عنصر جیوه تهیه می شود و برای دندان های عقب مناسب است و به دلیل داشتن جیوه برای کودکان اخیر ۶ سال اصلا مناسب نمی باشد امکان بروز مشکلاتی وجود دارد. همچنین کامپوزیت نیز مواد ترمیم کننده دندان می باشد که در ادامه می خواهیم به طور کامل در مورد آن صحبت کنیم.

ترمیم دندان کودک با کامپوزیت

ترمیم دندان کودک با کامپوزیت

کامپوزیت مواد سفید رنگی است که برای ترمیم دندان کودکان و همچنین دندان های جلویی در بزرگسالان استفاده می شود و استحکام و دوام خوبی برخوردار است. کامپوزیت همرنگ دندان می باشد و ظاهر زیبایی به دندان ها می دهد و همچنین برای قرار دادن در داخل دندان نیازی به تراش دادن دیواره دندان نیست. عمر کامپوزیت بین ۳ تا ۸ سال می باشد و با مراقبت درست تا سالها می توان از آن استفاده نمود.

ترمیم دندان کودک با کامپوزیت با توجه به مزایایی وه دارد معایبی نیز دارد که عبارتند از:

ایجاد شکاف و درز بین دندان وجود دارد که برای تجمع باکتری ها جای مناسبی است و در نتیجه دندان ها زودتر دچار پوسیدگی می شوند.

با انجام پولیش دندان نیز درزها و شکاف ها برطرف نمی شوند و امکان بروز التهاب لثه وجود دارد.

برلی دندان های قدامی بهتر است استفاده گردد و اصلا برای دندان های آسیا پیشنهاد نمی شود.

مراجعه به دندانپزشک برای بررسی دندان پر شده کودک الزامی است.

چگونگی ترمیم دندان کودک با کامپوزیت

برای ترمیم دندان کودکان ابتدا دندان ها کمی تراش داده می شوند و سپس با موادی که دارای خاصیت اسیدی هستند می توان گیر درست کرد و سپس با یک ماده حد واسط که ماده سیالی است کامپوزیت را می توان به دیواره دندان ها چسباند.

هزینه کامپوزیت دندان

هزینه دندانپزشکی بسیار بالا می باشد و همچنین پر کردن دندان به مواد استفاده شده و تعداد دندان های خراب و نیاز به ترمیم شما بستگی دارد. البته مواد کامپوزیتی هزینه نسبتا مناسبی دارند و نیاز به بودجه خیلی زیادی نیست و شما می توانید با هزینه ای مناسب دندان کودک خود را ترمیم کنید.

جمع بندی نهایی

کودک مستعد پوسیدگی دندان می باشد که این پوسیدگی ناشی از خوردن غذاهای قندی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و … می باشد و برای جلوگیری از آسیب دندانی در کودکان باید مراقبت های دندانی به درستی انجام شود. مراقبت های دندانپزشکی از دوران شیرخوارگی شروع می شود و باید بعد از هر بار شیر خوردن لثه ها را تمیز کرد و بعد از روئیدن دندان با مسواک انگشتی و در ادامه با مسواک هایی که برس نرم دارند دندان ها را تمیز کنید. در صورت خرابی و پوسیدگی دندان کودک تغذیه کودک با مشکل مواجه‌ می شود و همچنین در نحوه حرف زدن و رویس دندان ها مشکل رخ می دهد.

 ترمیم دندان کودک به دو روش صورت می گیرد و با مواد آمالگام و کامپوزیت انجام می شود. مواد آمالگام نقره ای رنگ است و برای دندان های آسیا مناسب است و از ترکیب قلع، مس، نقره و عنصر جیوه ساخته می شود که در ابتدا مواد نرمی است که بعد از۲۴ ساعت سفت می شود. ترمیم دندان کودک با مواد کامپوزیت بیشتر انجام می شود و خصوصا برای دندان های جلویی مناسب می باشد.

 مواد کامپوزیت سفید رنگ می باشد و به دندان ها زیبایی می بخشد. همچنین دوام ماندگاری خوبی دارد و بین ۳ تا ۸ سال عمر می کند‌. البته با مراقبت درست این ماندگاری طولانی تر خواهد بود. از جمله معایب مواد کامپوزیتی برای کودکان می توان به درز و شکاف ایجاد شده و در نتیجه تجمع باکتری ها و پوسیدگی دوباره اشاره کرد. همچنین برای دندان های قدامی مناسب می باشد.

برای ترمیم دندان کودک با کامپوزیت باید با کمک مواد اسیدی گیر درست کرد و سپس با مواد حد واسط به دیواره دندان چسباند.

پیام بگذارید

تماس با ما