عصب کشی دندان کودک به چه صورت است؟

عصب کشی دندان کودک

کودکان آستانه درد کمتری نسبت به بزرگسالان دارند و خصوصا وقتی دندان های کودک درد بگیرند درد طاقت فرسایی ایجاد می شود که فقط باید با عصب کشی درد را برطرف کرد. وقتی دندان دچار آسیب شدید شده باشد و آسیب به پالپ دندان رسیده باشد باید عصب کشی کرد. عصب کشی دندان کودک کمی سخت می باشد که به دلیل ناآرامی و همکاری نکردن کودک است اما باید حتما انجام شود‌. در این مقاله می خواهیم در مورد عصب کشی دندان کودک صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پوسیدگی دندان کودک

کودکان به دلیل بازیگوشی های زیاد و همچنین مصرف تنقلات و شیرینی جات زیاد و عدم مسواک زدن درست، دچار پوسیدگی، خرابی و شکستگی دندان می شوند. در گذشته بعد از خرابی دندان، کودکان باید دندان های خود را می کشیدند که عمل جویدن، تکلم کودک و همچنین رشد دندان های دائمی با مشکل مواجه می شد. اما امروزه با عصب کشی می توان تا زمانی مناسب از دندان شیری مراقبت کرد. برخی از والدین بر این باورند که دندان های شیری عصب ندارند که باور اشتباهی است و همه دندان چه شیری و چه دائمی دارای عصب هستند.

علل دندان درد در کودکان

دندان درد در کودکان علل مختلفی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

رویش دندان تازه

دندان های کودک کم کم رشد می کنند و رویش دندان جدید با درد همراه است که بعد از روئیدن کامل دندان از درد آن نیز کاسته می شود و اصلا نیازی به درمان وجود ندارد و فقط برای تسکین درد می توانید از یک سری روش های خانگی استفاده کنید.

پوسیدگی دندان ها

کودکان دوست دار شکلات، تنقلات و … هستند و بعد از خوردن چنین غذاهایی مسواک نمی زنند یا به درستی مسواک نمی زنند که در نتیجه باقی مانده غذاها در داخل دندان موجب تجمع باکتری و در نتیجه پوسیدگی دندان می شود. همچنین ممکن است آبسه دندان ایجاد کند که در صورتی که آسیب به ریشه رسیده باشد ابتدا باید عصب کشی دندان کودک صورت گیرد و سپس دندان ترمیم و روکش شود.

شکستگی دندان

دندان لق شده یا شکسته، درد زیادی ایجاد می کند و بهتر برای کاهش درد سریعاً به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید‌.

گیر کردن غذا بین دندان

بعد از غذا خوردن گیر کردن غذا در بین دندان ها امری عادی است که با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن به موقع غذاهای باقی مانده را می توان خارج کرد و از درد لثه و دندان جلوگیری نمود‌.

بیماری لثه

وقتی بهداشت دهان و دندان به درستی انجام نشود بیماری لثه ممکن  است رخ دهد. از جمله نشانه‌های این بیماری در کودکان می توان به التهاب، تورم و خونریزی لثه اشاره نمود‌.

تمامی این مشکلات با روش های خانگی و یا مراجعه به دندانپزشکی برطرف می شود. فقط این نکته را بدانید که هر چه دیرتر به دندانپزشک مراجعه کنید مشکل شما حادتر می شود و همچنین درمان طولانی و هزینه بالاتری باید پرداخت کنید.

چه نکاتی قبل از عصب کشی باید رعایت شود؟

قبل از عصب کشی مواردی مورد بررسی قرار می گیرند که عبارتند از:

  • سن کودک
  • موقعیت دندان آسیب دیده
  • حال عمومی کودک
  • میزان آسیب یا عفونت
  • زمان افتادن طبیعی دندان شیری
  • تحت تاثیر قرار گرفتن لثه یا استخوان
عصب کشی دندان کودک

چگونگی انجام عصب کشی دندان کودک

برای کاهش درد دندان کودک و بزرگسالان وقتی آسیب شدید باشد عصب کشی انجام می شود. برای عصب کشی دندان های شیری قسمت پوسیده دندان با ابزار مخصوص دندانپزشکی برداشته می شود و سپس بر روی سطح دندان مواد ضدعفونی کننده ریخته خواهد شد. به این درمان، درمان اندودنتیک گفته خواهد شد که از، از دست رفتن و کشیدن دندان جلوگیری می کند‌.

برای عصب کشی دندانپزشک ابتدا از دندان خراب عکس می گیرد که نمایانگر میزان خرابی و تعداد جلسات دندانپزشکی است و سپس با بررسی عکس و انجام بی حسی قسمت خراب و آسیب دیده برداشته می شود. در صورت خرابی تاج دندان، ابتدا عصب دندان خارج و پاکسازی می شود و سپس خمیرهای مخصوصی قرار داده می شود و نوبت به پر کردن دندان و انجام روکش دندان کودک می رسد.

اگر آسیب جدی تر باشد و به ریشه رسیده باشد باید ریشه را با ابزار مخصوص خارج کرد و با خمیر پر کرد و در آخر ترمیم و روکش انجام گیرد.

نکات مهم در مورد دندان های کودکان

کودکان دندان شیری دارند و پر کردن آنها خللی در رشد دندان دائمی ایجاد نمی کند.

وقتی دندان کشیده شود، دیگر دندان ها، به سمت فضای خالی کشیده می شوند و در نتیجه دندان ها نامرتب رشد خواهند نمود‌.

دندان دائمی در پشت دندان شیری می روید و کم کم دندان شیری خارج می گردد.

وقتی دندان کودکان خراب و آسیب دیده باشد نحوه غذا خوردن او با مشکل مواجه می شود و نمی تواند به درستی غذا بخورد و کمبود ویتامین خواهد داشت.

در صورتی که کودک بعد از عصب کشی درد داشت بهتر است آنتی بیوتیک و مسکن های سبک مصرف کند.

هزینه عصب کشی دندان

در صورتی که کودک دندان درد داشت و بنا به صلاحدید دندانپزشک نیاز به عصب کشی بود حتما باید این عمل انجام گیرد و هزینه آن نیز چندان بالا نیست و در مقابل دردی که کودک متحمل می شود رقم بالایی نخواهد بود‌.

جمع بندی نهایی

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خرابی و پوسیدگی دندان قرار دارند و این مشکلات در کودکان عمل جویدن غذا را با مشکل مواجه می کند و همچنین هر غذایی را نمی تواند بخورد و ویتامین کمتری به بدن کودک که در حال رشد می باشد می رسد. البته درد زیادی را نیز کودک باید متحمل شود که با عصب کشی دندان کودک این مشکل قابل برطرف شدن می باشد. دندانپزشک با تزریق بی حسی به راحتی می تواند عصب دندان را خارج کند و با ترمیم و روکش کردن به موقع از آسیب جدی تر جلوگیری نماید‌. دندان های شیری حتما باید عصب کشی شوند و به هیچ وجه این مهم را نباید به تعویق انداخت.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما