جراحی ریشه دندان چیست و چرا انجام میشود؟

جراحی ریشه دندان

دندان ها دارای ریشه هستند که در داخل لثه ها پنهان شده اند و به دلیل متصل بودن رشته های عصبی در صورت خرابی، دندان درد زیادی را باید تحمل کرد. در صورت درد شدید در ابتدا با عصب کشی درد را کاهش می دهند و وقتی در هنگام غدا خوردن و ‌‌‌… دوباره دچار درد شدید باید جراحی ریشه دندان انجام دهید. به طور کلی می توان گفت جراحی ریشه دندان برای رفع پوسیدگی پالپ و ریشه دندان انجام می گیرد و درد را کاملا از بین می برد. در این مقاله می خواهیم به تعریف جراحی ریشه دندان و چگونگی انجام آن توسط دندانپزشک بپردازیم.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

درد ریشه دندان

دندان درد بسیار درد سخت و زجر آوری است که کمتر کسی وجود دارد که دچار آن نشده باشد. در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و درمان به موقع دندان آسیب جدی می بیند و وقتی به ریشه دندان برسد درد طاقت فرسایی به سراغ فرد می آید. برای کاهش درد، دندانپزشکان در ابتدا عصب کشی می کنند و عصب دندان را خارج می سازند و در صورتی که درد همچنان ادامه دار باشد باید جراحی ریشه دندان انجام شود‌.

جراحی ریشه دندان

همانطور که گفته شد وقتی بعد از عصبکشی، در هنگام خوردن و جویدن غذا هنوز احساس درد دارید باید جراحی اپیکو(ریشه دندان) انجام دهید. این جراحی در انتهای ریشه دندان انجام می شود و با نام های جراحی پری اپتیکال یا اپیکواکتومی  شناخته شده است. به طور کلی برای موارد زیر دندانپزشک این روش را بر می گزیند.

برای درمان آسیب دیدگی ریشه دندان و استخوان اطراف آن مورد استفاده قرار می گیرد.

بعد از عصب کشی اگر دچار درد شوید، امکان عفونت وجود دارد که با جراحی درمان می شود.

به دلیل وجود رسوبات کلسیم دور مجرای ریشه دندانپزشک با ابزار عصب کشی نمی تواند ریشه دندان را خارج سازد که نیاز به جراحی اپیکو لازم است.

همچنین ممکن است مشکلات دندان شما در عکس برداری مشخص نباشد و نیاز به باز کردن دندان وجود داشته باشد.

به طور کلی در صورت مشاهده علائمی چون دندان درد مداوم، حساسیت دندان به گرما و سرما، تغییر رنگ دندان، لثه متورم، درد در هنگام خوردن غذا، داشتن دندان پوسیده یا ترک خورده، تحرک دندان نیاز به جراحی وجود دارد.

مزایای جراحی ریشه

در صورتی که عفونت ریشه زیاد باشد باید به طور کامل دندان کشیده شود یا با انجام جراحی عفونت خارج گردد. این روش مزایایی دارد که عبارتند از:

درد و ناراحتی را بهبود می بخشد.

با این روش دیگر نیازی به کشیدن دندان نیست.

با انجام این روش دندان شما درد نخواهد داشت اما در دهان باقی می ماند و در هنگام حرف زدن و خندیدن جای خالی دندان دیده نخواهد شد.

معایب جراحی ریشه دندان

از جمله معایب این جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد‌.

به دلیل حیات نداشتن دندان امکان شکستگی دندان بدون ریشه وجود دارد.

این روش هزینه بالایی را نسبت به کشیدن دندان در بر می گیرد.

روشی پیچیده می باشد و چند ساعت برای انجام جراحی باید صرف شود.

چگونگی انجام جراحی ریشه دندان

این روش در دندانپزشکی برای رفع پوسیدگی و آلودگی دندان صورت می گیرد و دندانپزشک با خارج نمودن باکتری ها و از بین بردن میکروب ها با ابزار مخصوص، به بهبود ریشه دندان کمک می کنند‌. پاکسازی مسیر کانال ها به دقت زیادی احتیاج دارد و بعد از انجام این عمل با تزریق آنتی بیوتیک ضدعفونی صورت می گیرد و نوبت پر کردن ریشه خالی می رسد و با مهر و موم کردن کامل از پوسیدگی جدید جلوگیری می نمایند‌.

جراحی ریشه دندان آسیبی به دندان طبیعی وارد نمی کند ولی امکان شکستگی دندان وجود دارد که باید در صورت لزوم با تاج پوشانده شود‌.

قبل از جراحی بی حسی تزریق می شود اما بعد از برطرف شدن اثر بی حسی ممکن است جای بخیه ها کمی درد داشته باشد که با مسکن ها برطرف می شود.

جراحی ریشه دندان

چه افرادی نمی توانند از این جراحی  بهره ببرند؟

افرادی که بیماری های زمینه ای دارند‌.

افرادی که طول تاج دندان آنها به ریشه کم است و باعث ضعیف شدن دندان می شود.

کسانی که عروق و اعصاب در ساختار استخوانی خود دارند یا کسانی که ممکن است سینوس فک بالا آنها باز شود.

آیا جراحی اپیکو درد دارد؟

در حین عمل که داروی بی حسی تزریق می شود و شما هیچگونه دردی احساس نخواهید کرد. اما بعد از اتمام جراحی و رفع اثر بی حسی به دلیل بخیه ها و تورم های به وجود آمده درد اندکی خواهید داشت که می توانید با تجویز دندانپزشک از مسکن های سبک استفاده کنید‌.

هزینه انجام جراحی ریشه دندان

این جراحی چند ساعت طول می کشد و به دقت زیادی احتیاج دارد پس هزینه آن نیز نسبت به عصب کشی و کشیدن دندان بالاتر است.

جمع بندی نهایی

دندان ها در اثر عدم بهداشت صحیح دچار خرابی و پوسیدگی می شوند و در صورتی که این پوسیدگی به ریشه برسد درد طاقت فرسایی را باید تحمل نمود که می توان با انجام عصب کشی آن را برطرف کرد. در صورتی که بعد از عصب کشی هنوز درد داشتید، کانال ریشه به خوبی پاکسازی نشده است و باید جراحی ریشه دندان انجام گیرد. از جمله علائمی که نشانه می دهد باید جراحی اپیکو انجام گیرد می توان به حساسیت به گرما و سرما، درد دندان زیاد و مداوم، تورم لثه، درد درهنگام غذا خوردن، تحرک دندان و … اشاره کرد.

از مزایای این جراحی می توان به کاهش درد، عدم کشیدن دندان، وجود دندان در جای خود، طرح لبخند زیبا و … اشاره نمود. همچنین این نوه جراحی معایبی دارد که شامل هزینه بالا، امکان شکستگی و ترک خوردگی دندان، زمان زیاد برای انجام جراحی و … می باشد.

در هنگام جراحی ریشه ابتدا بی حسی تزریق می شود و سپس مسیر کانال پاکسازی می گردد که نیازمند دقت زیادی است. بعد از خالی کردن ریشه دندان مواد صدعفونی برای جلوگیری از عفونت استفاده می شود و نوبت مهر و موم کردن دندان می رسد تا دوباری پوسیدگی جدید رخ ندهد. امکان شکستن دندان در این روش وجود دارد که به دلیل حیات نداشتن دندان است و بهتر است از تاج دندان استفاده گردد. هزینه انجام این جراحی توسط دندانپزشک حاذق کمی بالاست و این هزینه بالا ناشی از زمان زیاد جراحی  و دقت بالا برای پاکسازی عفونت و … از کانال می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما