مراقبت های بعد از انجام پیوند استخوان در ایمپلنت

پیوند استخوان در ایمپلنت

ایمپلنت روش کاشت دندان می باشد که بیش از ۵۰ سال است در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش پایه ایمپلنت به استخوان فک متصل می شود و در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد نیاز است که پیوند استخوان قبل از انجام ایمپلنت انجام گیرد. بعد از انجام پیوند استخوان باید یک سری مراقبت هایی انجام شود تا برای شخص مشکلی رخ ندهد. در این مقاله می خواهیم به مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. به این صورت که جراح با ایجاد حفره در لثه پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم می باشد را به استخوان فک می رساند و بعد از مدتی پایه و استخوان فک با فک جوش می خورند و سپس پرواز دائمی و تاج دندان نصب می شود. این روش ماندگاری بالایی دارد و به همین دلیل بسیار از آن استفاده می شود. همچنین نمی توان از طبیعی بودن آن ها نیز به آسانی گذر کرد‌.

پیوند استخوان برای انجام ایمپلنت دندان

با انجام ایمپلنت دندان ها صاف و یکدست خواهند بود و در صورتی که دندان خود را از دست داده باشید می توانید یک، دو یا تمامی دندان ها را با کمک این روش یک دست و زیبا نمایید. البته برای کاشت دندان با روش ایمپلنت باید استخوان کافی در فک وجود داشته باشد و فرد دچار تحلیل استخوان نشده باشد. در صورت بررسی ها توسط دندانپزشک اگر استخوان فک تحلیل رفته باشد و استخوان فک قادر به نگهداری پایه ایمپلنت نباشد باید پیوند استخوان انجام گیرد. در پیوند استخوان از استخوان های که در مفصل ران، درشت نی و یا پشت فک قرار دارند استفاده می گردد. البته باید توجه داشته باشید که مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان بسیار مهم می باشد و باید به درستی رعایت شود.

انواع پیوند استخوان برای انجام ایمپلنت

از جمله انواع پیوند استخوان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اتوگرافت ها که متخصص استخوان لازم برای پیوند را از استخوان های موجود در بدن فرد می گیرد.
  • آلوگرافت ها که برای انجام پیوند استخوان های جسد را استفاده می کنند.
  • زنوگرافت ها که برای این پیوند استخوان حیواناتی چون گاو، خوک و … استفاده می گردد.
  • آلوپلاست نیز به پیوند استخوان با مواد مصنوعی گفته می شود که این مواد مصنوعی عبارتند از: فسفات کلسیم و فسفوسیلیکات سدیم کلسیم .

پیوند استخوان برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند و دارای بیماری های خود ایمنی می باشند.
  • افرادی که به سرطان مبتلا هستند.
  • کسانی که شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام داده اند‌.
  • کسانی که مبتلا به دیابت و قند خون هستند.
  • افرادی که دخانیات مصرف می کنند و همچنین افراد معتاد نیز در این دسته قرار دارند.
پیوند استخوان در ایمپلنت

مراقبت های بعد از انجام پیوند استخوان در ایمپلنت

بعد از انجام پیوند استخوان درد خفیف ممکن است بروز پیدا کند و با مصرف داروهای التهابی و کمپرس یخ تا حدودی درد تسکین میابد. اما باید یک سری مراقبت هایی انجام شود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

تورم بعد از پیوند استخوان

تورم صورت بعد از انجام این عمل اتفاق می افتد که با کمپرس یخ تا دو روز می توان آن را کاهش داد. به طور کلی یخ را برای توقف خونریزی به بافت لثه استفاده نی کنند تا بافت آسیب دیده به راحتی ترمیم شود.

رژیم غذایی

باید تا چند روز از رژیم غذایی خاصی استفاده کنید. البته رژیم غذایی هر فرد به روند انجام جراحی  بستگی دارد. در روزهای ابتدایی باید مایعات خنک استفاده شود و همچنین برای تامین مواد مغذی بدن سوپ سرد و اسموتی بخورند.

برخی از افراد حتی می توانند غذاهای جامدی چون تخم مرغ، سیب زمینی، میوه های نرم بخورند.

همچنین غذاهای جویدنی در هفته ابتدایی بعد از پیوند استخوان اصلا توصیه نمی شود.

خوابیدن بعد از پیوند استخوان

به پشت خوابیدن مهم ترین کاری است که فرد بعد از انجام پیوند باید انجام دهد. بهتر است یک یا دو بالش زیر سر بگذارید تا خون وارد ناحیه پیوند نشود و در نتیحه التهاب زیادی در آن قسمت رخ ندهد.

همچنین می توان به پهلویی که جراحی در آن انجام نشده است نیز بخوابد تا محل جراحی آسیب نبیند.

محدودیت در کارها و فعالیت ها

در روزهای اول و دوم بهتر است کارهای سنگین(ورزش سنگین، بلند کردن وسایل سنگین) انجام ندهید. بعد از طی دوره نقاهت دیکر می توان به روند عادی زندگی بازگشت و فعالیت های خود را از سر گرفت.

هزینه انجام پیوند استخوان

هزینه انجام پیوند استخوان متفاوت می باشد و به میزان و نوع استخوان پیوندی بستگی دارد. با تشخیص پزشک شما می توانید یکی از انواع پیوند استخوان را برای خود برگزینید.

جمع بندی نهایی

ایمپلنت دندان از روش های کاشت دندان می باشد که از ماندگاری بالایی برخوردار است و برای نصب آن باید استخوان فکی محکم داشت. در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد ابتدا باید پیوند استخوان انجام شود و سپس ایمپلنت کار گذاشته شود. البته پیوند استخوان برای برخی افراد انجام نمی شود که می توان به افراد مبتلا به سرطان، افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی، افراد دیابتی و کسانی که دخانیات مصرف می کنند اشاره کرد.

 پیوند استخوان انواع مختلفی دارد که عبارتند از زنوگرافت، آلو پلاست، اتوگرافت و آلوگرافت. مراقبت های بعد از انجام پیوند استخوان در ایمپلنت بسیار مهم می باشد و باید از رژیم غذایی  درست پیروی کرد. با کمک کیسه یخ التهابات را کاهش داد و در هنگام خوابیدن به پشت بخوابند تا آسیبی به ناحیه جراحی وارد نشود. هزینه انجام این پیوند به نوع پیوندی که پزشکتان تشخیص داده است بستگی دارد و همچنین میزان تحلیل استخوان نیز در قیمت تاثیر دارد.

پیام بگذارید

تماس با ما