جراحی دندان شکسته چگونه انجام میشود؟

جراحی دندان شکسته چگونه انجام میشود؟

دندان ها در اثر عوامل مختلفی چون پوسیدگی، ضربه و … دچار شکستگی می شوند و به ترمیم احتیاج دارند. شکستگی به صورت های مختلف انجام می شود و درمان آنها نیز متفاوت است‌. در این مقاله می خواهیم در مورد جراحی دندان شکسته با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید‌.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

عوامل شکستگی دندان

دندان بر اثر عوامل مختلفی ممکن است شکسته شود که عبارتند از:

پوسیدگی

وقتی پوسیدگی دندان شدید باشد امکان شکستگی قسمتی از دندان وجود دارد. پوسیدگی در ابتدا دردی ندارند و مشخص نخواهد بود. بعد از پیشرفت حفره در وسط دندان ایجاد می کند و تاج دندان به دلیل نداشتن تکیه گاه، در اثر خوردن غذا و ضربه شکسته خواهد شد‌.

ضربه

در تصادفات امکان ضربه دیدن دندان وجود دارد. همچنین در برخی از ورزش ها باید از محافظ دهان استفاده کرد و در غیر این صورت امکان شکستگی دندان وجود دارد. حال آنکه بهتر است بدانید دندان قروچه نیز موجب شکستگی تاج خواهد شد‌.

عصب کشی

وقتی عصب کشی دندان انجام می گیرد، آبرسانی و تغذیه دندان بسیار کم می شود و در نتیجه خشک و شکننده خواهد شد و با جویدن غذاهای سفت و … ممکن است شکستگی رخ دهد که می توان با انجام روش هایی چون کامپوزیت، لمینت و … مشکل را برطرف نمود‌.

انواع شکستگی دندان

همانطور وه گفته شد وجدان در اثر عوامل مختلفی دچار شکستگی خواهند شد و با توجه به محل شکستگی انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

شکستگی بخشی از تاج دندان

در صورتی که در اثر ضربه یا پوسیدگی بخشی از تاج دندان شکسته شده باشد نیاز به جراحی دندان شکسته وجود دارد. گاهی دندان از زیر پوسیده شده است و قابل مشاهده نیست. این نوع مشکل در دندان وقتی به عصب می رسد احساس درد ایجاد می کند و بهتر است با معاینات دوره ای از حاد شدن آن جلوگیری نمود. پوسیدگی در صورت حاد شدن باعث شکستن دندان در هنگام خوردن و جویدن غذا می شود‌.

همچنین در اثر ضربه نیز شکستگی دندان رخ می دهد و دندان های جلویی بیشتر در تصادفات و حرکات ورزشی شکسته می شوند و همچنین دندان های عقب در اثر دندان قروچه و فشار زیاد آسیب می بینند.

 شکستگی کل تاج دندان

کل تاج دندان در این نوع از دست رفته و فقط ریشه دندان در لثه وجود دارد. اگر در اثر پوسیدگی شکستگی کل تاج دندان رخ داده باشد، پوسیدگی به عصب رسیده و با مصرف مسکن ها درد را کاهش دهید و پوسیدگی را برطرف نمایید.

همچنین اگر در اثر ضربه این نوع شکستگی اتفاق افتاده باشد باید بدانید که برای دندان های جلویی سالم چنین اتفاقی می افتد و دندان های عقب با شکستگی فک همراه هستند‌.

البته این نکته نیز وجود دارد که اغلب موارد شکستگی در صورت عدم تغذیه درون دندان و رطوبت آن می باشد که دندان ها را ترد می کند و تاج دندان به طور کامل از بین می رود‌.

شکستگی در ریشه دندان

دندان های عصب کشی شده بیشتر در معرض این نوع شکستگی قرار دارند که به دلیل کاهش رطوبت و همچنین حذف عروق تغذیه کننده و الیاف کلاژن کمک کننده برای تحمل فشار ریشه می باشد. در این صورت با جویدن غذا و … امکان شکستن دندان وجود دارد.

جراحی دندان شکسته چگونه انجام میشود؟

تشخیص جراحی دندان شکسته

وقتی دندان شما شکسته شود، بعد از مراجعه به دندانپزشکی و گرفتن عکس رادیولوژی، دندانپزشک می تواند انجام جراحی را تشخیص دهد. به طور کلی وقتی دندان در زیر خط لثه باشد، در هنگام کشیدن دندان به دلیل پوسیدگی زیاد دندان شکسته شود، وجود دندان عقل در لثه یا در پشت دندان ها که فشار ایجاد می کنند و دندان ریشه بلندی داشته باشد باید حتما جراحی انجام شود.

چگونگی انجام جراحی دندان شکسته

وقتی دندانپزشک نیاز به جراحی را تشخیص داد قسمتی از بافت لثه را بر می دارد و بعد از باز شدن دور ریشه و دندان شکسته، شروع به کشیدن آن می کند و بعد نوبت به بخیه زدن است تا بهبودی زودتر حاصل گردد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان شکسته

جراحی بسیار سخت است و با احساس درد همراه و برای اینکه جای زخم زودتر بهبود پیدا کند باید یک سری مراقبت ها انجام شود که عبارتند از:

  • تا دو ساعت نخورید و نیاشامید.
  • تا ۱۲ ساعت نباید مسواک بزنید.
  • در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی از کمپرس یخ استفاده گردد و هر ۱۵ ثانیه بر روی گونه قرار دهید تا آن ناحیه کاملا بی حس شود. کمپرس یخ به کاهش خونریزی، کبودی و تورم کمک خواهد نمود.
  • بعد از ۲۴ ساعت نوبت به کمپرس گرم می باشد.
  • جراحی دندان شکسته درد دارد و ممکن است متناسب با سخت بودن جراحی درد تا یک هفته ادامه دار باشد.
  • از گاز استریل برای جلوگیری از خونریزی استفاده نمایید.
  • محل جراحی را با محلول ضدعفونی کننده یا آب گرم و نمک ضدعفونی کنید.
  • در روزهای اول غذاهای نرم مثل موز له شده، سوپ و … بخورید.
  • آنتی بیوتیک ها و مسکن های تجویزی توسط دندانپزشک را مصرف کنید.
  • بعد از انجام جراحی با نی غذا نخورید. زیرا عمل مکیدن به محل جراحی فشار وارد می کند.
  • در دوره درمان مصرف دخانیات را ترک کنید.

جمع بندی نهایی

دندان در اثر عوامل مختلفی دچار شکستگی می شود و این شکستگی بعد از مدتی اگر در اثر ضربه، پوسیدگی و … باشد درد ایجاد می کند. برای کاهش درد در صورتی که دندانپزشک نتواند دندان را بکشد جراحی دندان شکسته صورت می گیرد.

شکستگی دندان خود به سه نوع تقسیم می شود که شامل شکستگی بخشی از تاج دندان، شکستگی کل تاج دندان و شکستگی در ریشه دندان می باشد. جراحی دندان توسط دندانپزشک بر اساس عکس رادیولوژی امکان پذیر می باشد و در صورتی که دندان در زیر خط لثه باشد، پوسیدگی دندان زیاد باشد و دندان خورد شود،دندان عقل به پشت دندان ها فشار وارد کند و یا دندان ریشه بلندی داشته باشد باید جراحی صورت گیرد. برای جراحی قسمتی از بافت لثه برداشته می شود و دندان با ابزار مخصوص کشیده خواهد شد و سپس بخیه زده می شود‌.

بعد از انجام جراحی مراقبت هایی باید صورت گیرد که شامل خوردن غذاهای نرم، عدم استفاده از نی، گذاشتن کمپرس سرد و سپس گرم، عدم مصرف دخانیات، ضدعفونی کردن قسمت جراحی و … می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما