کشیدن دندان در ارتودنسی چرا انجام میشود؟

کشیدن دندان در ارتودنسی

ارتودنسی به منظور مرتب کردن دندان ها و رفع نامنظمی و تراز نمودن دندان ها انجام می شود و حال آنکه ممکن است در روند ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان باشد تا فضای لازم برای رشد درست دندان ها وجود داشته باشد. در این مقاله می خواهیم به کشیدن دندان در ارتودنسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

کشیدن دندان در ارتودنسی

امروزه حذف دندان در عمل ارتودنسی کمتر شده است و در صورت لزوم این کار انجام می شود. اگر در کودکی نامرتبی دندان ها را درمان کنید نتیجه خوبی از ارتودنسی می گیرید. متخصص با بررسی وضعیت دهان و دندان، عکس های رادیولوژی و … کشیدن یا عدم کشیدن دندان را تشخیص می دهد. ممکن است قبل از انجام ارتودنسی، دندانپزشک لزومی به کشیدن دندان نداشته باشد اما در هنگام درمان به خاطر شرایط خاص نیاز به کشیدن وجود داشته باشد.

علل کشیدن دندان در ارتودنسی

از جمله دلایلی که دندانپزشک را مجبور به کشیدن دندانها می کند عبارتند از:

  • تروما و آسیب های شدید دندانی
  • وجود دندان آسیب دیده غیر قابل ترمیم یا وجود ریشه دندان دچار تحلیل رفتگی
  • داشتن دندان های شلوغ خصوصا برای افرادی که دندان های بزرگ و فک کوچک دارند‌.
کشیدن دندان در ارتودنسی

عوامل تاثیر گذار در ارتودنسی دندان کشیده

عوامل زیادی را ارتودنتسیت در هنگام ارتودنسی مد نظر قرار می دهد که مهم ترین آن سن است و برای انجام ارتودنسی کودکان از دستگاه های ارتودنسی استفاده می گردد و در شرایط خاص ممکن است دندان کودک کشیدن شود. همچنین فرم لب ها نیز مهم می باشد و با افزایش سن ممکن است ظاهر صورت و لب ها به دلیل عدم داشتن تکیه گاه مناسب نواقصی پیدا کنند.

به طور کلی در صورتی که کشیدن دندان در ارتودنسی لازم باشد الویت با دندان های پوسیده، آسیب دیده و روکش شده می باشد. در صورت نداشتن دندان آسیب دیده باید دندان هایی که در انتها قوس دهان قرار دارند را کشید. همچنین باید بدانید که حفظ قرینگی بسیار مهم می باشد و در صورتی که دندان فک بالا در سمت چپ کشیده شد، دندان فک بالا در سمت راست نیز باید کشیده شود. به طور کلی می توان گفت که امکان کشیدن ۴ دندان نیز در هنگام ارتودنسی وجود دارد که بعد از درمان، دندان ها حرکت می کنند و فضای خالی را پر خواهند نمود.

زمان کشیدن دندان در هنگام ارتودنسی

سن بیمار و نوع دندان در زمان کشیدن دندان نقش دارند و در بزرگسالان قبل از نصب براکت ها، دندان های پوسیده و آسیب دیده خارج می گردد. دندان های عقل را نیز بعد از اتمام درمان می کشند.

البته باید بدانید که ارتودنتیست  دندان کودکان را نمی کشد. زیرا هنوز رشد فک کودک کامل نشده است و با کشیدن دندان ظاهر صورت دچار تغییر می شود. به دلایل گفته شده متخصص می تواند از هدگیر ارتودنسی، گسترش دهنده کام و فک استفاده نماید. کودکانی که مال اکلوژن کلاس ۳ دارند و فک پایین آنها از فک بالا جلوتر باشد دندانپزشک ناگزیر به کشیدن دندان می باشد.

معایب کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندانها اگر به صورت درست انجام شود هیچ گونه معایبی نخواهد داشت. اما اگر به متخصص مجرب مراجعه نکرده باشید ممکن است دندان اشتباه کشیده شود و در نتیجه ارتودنسی به درستی انجام نگیرد. همچنین در صورت مراقبت نادرست بعد از حذف دندان امکان بروز بیماری های دهان و دندان و مشکل در روند ارتودنسی وجود دارد.

نکات مهم

ارتودنتیست حد الامکان دندان های جلویی را نمی کشد و بیشتر بر روی دندان های ۴ و ۵ مانور می دهد.

دندان های آسیب دیده و خراب در الویت برای کشیدن قرار دارند.

چگونگی کشیدن دندان در ارتودنسی

قبل از نصب براکت های ارتودنسی ابتدا باید دندان کشیده شود که با کمک بی حسی موضعی، احساس درد را برطرف می کنند. البته در موارد از بیهوشی یا خواب عمیق نیز بهره می برند و بعد از حذف دندان نوبت به نصب براکت ها و سیم ها می رسد. حال آنکه بعد از کشیدن دندان ممکن است درد کمی را احساس کنید که با مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شود.

رابطه کشیدن دندان در ارتودنسی با بافت استخوان فک

استخوان از دندان ها در برابر آسیب محافظت می کند و در صورتی که غلاف استخوان اطراف دندان نازک شده باشد، تحلیل رفتگی استخوان فک رخ می دهد که این مشکل به مرور بعد از کشیدن دندان بعد از چند ماه پدیدار می شود. در هنگام کشیدن دندان بررسی استخوان فک بسیار مهم می باشد و در صورت تحلیل رفتگی پیوند استخوان انجام می گیرد.

هزینه انجام کشیدن دندان در ارتودنسی

در هنگام ارتودنسی اگر کشیدن دندان لازم باشد باید این عمل انجام گیرد و به طور کلی هزینه ارتودنسی نسبت به نوع ارتودنسی که انجام  می گیرد متفاوت است و هزینه کشیدن دندان نیز زیاد نمی باشد و برای اینکه دندان های منظم و طرح لبخندی زیبا داشته باشید، این هزینه ها اصلا ملاک نمی باشد.

جمع بندی نهایی

ارتودنسی برای منظم و مرتب نمودن دندانها و ایجاد طرح لبخندی زیبا انجام مس شود و در صورت لزوم و بنا به تشخیص ارتودنتیست ممکن است کشیدن پیشنهاد گردد. از جمله علل کشیدن دندانها می توانند به تروما و آسیب های شدید دندانی،وجود دندان آسیب دیده غیر قابل ترمیم و … اشاره نمود.

همچنین از جمله عواملی که در کشیدن دندان هنگام ارتودنسی نقش دارد می توان به سن و فرم لبها اشاره نمود. برای کشیدن دندان الویت با دندان های آسیب دیده و پوسیده می باشد و در صورت نداشتن دندان خراب دندان قوس انتهایی باید کشیده شود. قرینه بودن دندان ها بسیار مهم می باشد و ممکن است برای این قرینگی تا ۴ دندان نیز کشیده شود. در بزرگسالان در صورت تشخیص، قبل از نصب براکت ها دندان کشیده می شود و سپس ارتودنسی انجام می شود.

در هنگام کشیدن دندانها هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد و این به دلیل تزریق بی حسی می باشد و همچنین ممکن است برخی افراد را به طور کامل بیهوش نمود. در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد باید پیوند استخوان انجام شود تا از دندان ها محافظت نماید. همچنین باید بدانید که هزینه کشیدن دندان در ارتودنسی هزینه بالایی نخواهد داشت و متخصص متناسب ب وضعیت دندان های شما مبلغ منصفانه ای را در نظر می گیرد.

پیام بگذارید

تماس با ما