رژیم غذایی بعد از جراحی لثه

رژیم غذایی بعد از جراحی لثه

جراحی لثه به ترمیم یا حذف قسمت های مشکل دار لثه گفته می شود که کمک می کند تا بافت های دیگر به راحتی رشد کنند. بعد از این عمل جراحی باید مراقبت هایی انجام گیرد و از رژیم غذایی درست استفاده گردد و این باور که تا چند وقت بعد از جراحی لثه نباید غذا خورد کاملا غلط می باشد. ما در این مقاله می خواهیم به رژیم غذایی بعد از جراحی لثه بپردازیم‌. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

جراحی لثه چیست؟

در جراحی لثه یا پریودنتال قسمت های مشکل دار و خراب لثه ترمیم یا حذف می گردد و به رشد بهتر بافت های دیگر کمک کننده می باشد. در هنگام انجام جراحی دندانپزشک تمام سعی خود را می کند تا لثه نجات پیدا کند و حذف نگردد. به طور کلی برای انجام جراحی باید بیمار واجد شرایط باشد. از جمله ارزیابی هایی که برای انجام جراحی لثه صورت می گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بررسی تمام دندان ها، فک و بررسی وضعیت سلامت عمومی دهان و دندان
  • وجود یا عدم وجود عفونت
  • آبسه دندان یا ضایعات دیگر
  • تاریخچه پزشکی دندان

رژیم غذایی بعد از جراحی لثه

برای جراحی لثه از دو حالت استفاده می گردد و با توجه به تشخیص دندانپزشک و جراح ممکن است از بی حسی موضعی استفاده کند که قبل از جراحی نیازی به رژیم غذایی خاصی وجود ندارد. البته بهتر است غذاهای که ممکن است موجب حساسیت، درد معده و … شوند را قبل از جراحی با بی حسی میل نکنید.

در بیهوشی کامل شب قبل از عمل نباید چیزی بخورید و این امر به دلیل عدم بازگرداندن غذا در مرحله بیهوشی است که موجب خفگی در زمان بیهوشی می شود.

نمونه های مناسب رژیم غذایی بعد از جراحی لثه

یک سری بایدها و نبایدها بعد از جراحی لثه وجود دارد که باید جدی گرفته شود و رژیم غذایی از اصلی ترین هاست. در ادامه به غذاهایی که بعد از انجام جراحی لثه می توانید میل کنید خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی بعد از جراحی لثه

خوردن سبزی ها

سبزی برای بعد از جراحی لثه بسیار مفید می باشد. سبزیجات حاوی املاح، مواد معدنی، ویتامین و فیبر می باشد که روند بهبود زخم را تسریع می بخشند. سیب زمینی و پونه ترکیب عالی برای بهبود زخم لثه می باشد و باید حتما سیب زمینی ها را بسیار بپزید تا به خوبی بتوان جوید.

استفاده از انواع نوشیدنی مغذی

نوشیدنی های مغذی مانند اسموتی ها، شیر و … برای شما مفید هستند و به دلیل عدم نیاز به جویدن می توانند مواد و ویتامین های لازم برای بدن شما را تامین نمایند. چای نیز بسیار مفید می باشد و می توان از انواع ادویه جات در آن استفاده کرد، خصوصا چای زنجبیل به همراه نبات برای شما بسیار مفید می باشد.

میوه بخورید.

خوردن آب میوه بسیار برای بهبود زخم لثه مفید می باشد و التهاب را کاهش می دهد. بهتر است به هیچ وجه آب میوه های اسیدی مصرف ننمایید که به افزایش التهاب زخم کمک می کنند.

سوپ بخورید.

سوپ در رژیم غذایی بعد از جراحی لثه قرار دارد و بهتر است انواع سوپ ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. وجود پروتئین، غلات، سبزی ها و … در روند بهبود زخم مفید می باشند و یک غذای کامل می باشند.

مصرف کلسیم و پروتئین

کلسیم و پروتئین برای بهبود بافت لثه مناسب می باشند و ترمیم لثه با مصرف خوراکی های حاوی کلسیم و پروتئین امکان پذیر می باشد. شیر کم چرب، بادام، کنجد و … در این دوران بهتر است استفاده گردد.

ماست و شیر سرشار از کلسیم می باشد و همچنین پنیر کاتج که روستاییان درست می کنند به همراه شیر دارای مواد مغذی بسیاری است‌.

آب

آب بدن در این دوران باید تامین شود‌ و هر چه آب بیشتری مصرف کنید زخم شما زودتر درمان می شود. به طور کلی باید بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.

مراقبت های بعد از جراحی لثه

در کنار رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی لثه باید مراقبت هایی نیز انجام داد که عبارتند از:

به هیچ وجه در این دوران دخانیات مصرف نکنید.

نوشیدن آب میوه، اسموتی و … با نی ممنوع می باشد.

نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های گاز دار استفاده نکنید.

از خوردن مایعات داغ بپرهیزید.

آب دهان خود را به شدت به بیرون نریزید.

در روز جراحی سوپ سرد بخورید و آب میوه را بدون نی بخورید و بستنی نیز میل کنید تا خونریزی لثه قطع شود.

جمع بندی نهایی

در صورتی که لثه شما دچار مشکلاتی شده باشد باید جراحی لثه انجام شود. در جراحی لثه بافت های اضافی حذف و بافت های آسیب دیده ترمیم می شود. بعد از انجام جراحی باید از یک رژیم غذایی درست پیروی کرد تا زخم دندان شما زودتر بهبود پیدا کند. از جمله رژیم غذایی بعد از جراحی لثه که باید رعایت شود می توان به خوردن نوشیدنی های مغذی، خوردن سبزی، مصرف آب میوه های غیر اسیدی، خوردن غذاهای داری کلسیم و پروتئین، خوردن سوپ ولرم و … اشاره نمود.

البته قبل از انجام جراحی نیز باید رژیم غذایی را رعایت نمود و در صورتی که دندانپزشک تشخیص به بیهوشی کامل داد باید شب قبل از عمل غذا نخورید تا غذا دوباره داخل دهان شما بر نگردد و موجب خفه شدن شما نشود. در صورتی که جراحی شما بی بی حسی موضعی انجام می گیرد باید ها و نباید هایی وجود ندارد ولی بهتر است غذاهایی که ایجاد حساسیت می کنند و برای شما مشکلاتی ایجاد می کنند را چند روز قبل عمل میل نکنید.

پیام بگذارید

تماس با ما