عفونت بعد از جراحی لثه را چگونه درمان کنیم؟

عفونت بعد از جراحی لثه

جراحی لثه یا عمل پریودنتال برای رفع مشکلات لثه انجام می گیرد. البته این عمل برای زیبایی دندان ها و لبخند نیز انجام می شود و تغییری اساسی را به وجود می آورد. حال آنکه بعد از جراحی بستر مناسبی برای تجمع باکتری ها به وجود می آید و موجب بروز عفونت بعد از جراحی لثه می شود و باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمود و داروهای تجویزی دندانپزشک را برای بهبود زودتر جای زخم مصرف نمود. ما در این مقاله می خواهیم به عفونت لثه بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

جراحی لثه

جراحی لثه یا عمل پریودنتال برای رفع مشکلات لثه انجام می گیرد و همچنین برای زیبایی دندان ها و داشتن طرح لبخند زیبا از این روش جراحی در دندانپزشکی بهره می برند. به طور کلی با انجام جراحی لثه بافت اضافه لثه حذف می گردد و یا ترمیم می شود که در سلامت دندان ها نقش دارد. از بافت ترمیم شده باید مراقبت زیادی انجام گیرد تا بافت پیوند داده شده عقب نشینی نکند و در نتیجه عفونت و پوسیدگی رخ ندهد. بعد از جراحی امکان بروز عفونت وجود دارد که باید سریعا درمان شود.

عفونت بعد از جراحی لثه

مشکلات موجود در لثه بر استحکام دندان ها تاثیر می گذارد و بعد از انجام جراحی عفونت در لثه یک امر طبیعی می باشد که در اکثر افراد رخ می دهد. این عفونت در صورتی بروز پیدا می کند که بهداشت دهان و دندان به خوبی صورت نگرفته باشد و بافت لثه عقب نشینی کرده باشد که جایی برای جمع شدن باکتری و جرم است. باکتری و جرم انباشته شده موجب بروز عفونت و پوسیدگی دندان می شود‌. با انجام جراحی لثه به راحتی می توانید مسواک بزنید و از اجتماع باکتری ها و ایجاد پلاک و جرم جلوگیری شود.

عفونت بعد از جراحی لثه

علائم عفونت لثه

عفونت با علائم زیر تشخیص داده می شوند که هر کدام می توانند با توجه به شدت عفونت، بیشتر یا کمتر نمایان شوند.

ایجاد حساسیت و درد

درد و ناراحتی در قسمتی که جراحی انجام شده است نشانگر وجود عفونت است و بهتر است در صورت هر گونه مشکل به دندانپزشک برای درمان مراجعه نمایید.

ایجاد تب و درد تپنده

عفونت با تب همراه د یوی از نشانه های مهم وجود عفونت در بدن می باشد. درمان به موقع از بروز مشکلات جدی جلوگیری می کند‌.

درد تپنده

از جمله عفونت بعد از جراحی لثه داشتن درد تپنده است که وقتی به آن ناحیه فشار وارد می شود درد شدیدی را احساس خواهید نمود‌. در این صورت حساسیت به گرما و سرما نیز برای شما رخ می دهد.

ورم لثه

تورم در لثه بعد از جراحی رخ می دهد و بهتر است با کمک کمپرس یخ این تورم را کاهش دهید. اگر تورم کاهش پیدا نکرد و بعد از سه روز هنوز وجود داشت به دندانپزشک برای درمان مراجعه نمایید.

ترشح بوی بد دهان

بوی بد دهان نیز ناشی از وجود عفونت در لثه است و ممکن است موجب تغییر مزه دهان شود و مزه بدی را احساس کنید.

عفونت در لثه به چه علت رخ می دهد؟

عفونت به دلیل وجود باکتری های درون جرم می باشد که بعد از جراحی باکتری های موجود تکثیر می شود و به زیر خط لثه و یا شیار لثه می رود و عفونت ایجاد می نماید. مراقبت های خانگی بعد از بروز عفونت کارساز نیستند و بابد با کمک دندانپزشک مشکل عفونت لثه را برطرف نمود.

عوارض عفونت بعد از جراحی لثه

عفونت بعد از انجام جراحی اگر درمان نشود بسیار خطرناک است و از جمله عوارض ناشی از عدم درمان به موقع می توان به موارد زیر اشاره کرد.

باکتری های که در شیار لثه جمع می شوند نوعی مواد از خود ترشح می کنند که موجب ریختن بافت سفت لثه می شود و شیار عمیق تری را به وجود می آورد.

این مواد کم کم به سمت ریشه های دندان می رود و آسیب بیشتری به لثه و دندان ها وارد می نماید و امکان شل شدن دندان ها و درد در آن ناحیه وجود دارد.

پس در صورت مشاهده علائم عفونت حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد و درمان را شروع نمود.

رژیم غذایی بعد از جراحی لثه

بعد از جراحی برای جلوگیری از عفونت و حساس شدن دندان ها باید یک رژیم غذایی بعد از جراحی لثه درست داشته باشید. به طور کلی باید سبزیجات تازه بخورید. سوپ ولرم را در دستور غذایی قرار دهید و نوشیدنی ها را بدون نی استفاده نمایید. مصرف نوشیدنی های مغذی برای تامین ویتامین های بدن حتما پیشنهاد می گردد و این عمل به کاهش عمل جویدن ودرد منجر خواهد شد.

نکات مهم مراقبتی برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی لثه

بعد از جراحی لثه باید مراقبت هایی را انجام دهید تا دچار عفونت نشوید. از جمله مراقبت های اساسی که باید صورت گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • از مسواک های نرم استفاده نمایید.
  • معاینات را به صورت منظم انجام دهند و مراحل جرمگیری را سروقت انجام دهند.
  • از مسکن های تجویزی جراح دندانپزشک حتما استفاده کنید.
  • مصرف سیگار، دخانیات و الکل برای جلوگیری از بروز عفونت به هیچ وجه توصیه نمی شود.

جمع بندی نهایی

عمل پریودنتال برای رفع مشکلات لثه انجام می گیرد و جزئی از بافت لثه کاملا برداشته یا ترمیم می شود. بعد از جراحی امکان عفونت وجود دارد که ناشی از ورود و تجمع باکتری به دلیل عدم بهداشت درست دهان و دندان می باشد. از جمله نشانه های عفونت لثه می توان به ایجاد حساسیت و درد، ایجاد تب و درد نده، ورم لثه و … اشاره نمود. یو سری مراقبت ها برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی باید انجام گیرد که عبارتند از: عدم استعمال دخانیات و الکل، استفاده از مسواک نرم، مراجعه منظم به دندانپزشکی و انجام جرم گیری و … . رژیم غذایی بسیار مهم است و نباید در روزهای اول غذاهای جویدنی و گرم مصرف نمود‌ و اسموتی های مغذی، سوپ ولرم، سبزیجات، لبنیات و … باید در رژیم غذایی قرار بگیرند.

پیام بگذارید

تماس با ما