عوارض کشیدن دندان عقل فک پایین

عوارض کشیدن دندان عقل فک پایین

دندان های عقل، دندان های آسیایی انتهای فک می باشند که در برخی افراد به صورت کامل رشد می کنند و در برخی افراد دیگر نیمه نهفته یا به طور کامل نهفته است و دندان قابل رویت نمی باشد. در هر فک ممکن است دو دندان عقل بروید و دو دندان در فک بالا در سمت راست و چپ و دو دندان در فک پایین در انتهای قوس راست و چپ رویش کند. دندان عقل وقتی درد ایجاد کند باید کشیده شود و ما در این مقاله می خواهیم در مورد عوارض کشیدن دندان عقل فک پایین صحبت کنیم با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

دندان عقل

هر فرد یک تا چهار دندان عقب ممکن است داشته باشد و در صورتی که درد ایجاد کند و به صورت نیمه نهفته یا نهفته رشد کند حتما باید با جراحی خارج گردد تا آسیبی وارد نکند. این دندان ها در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می کنند و ممکن است بعضی افراد اصلا دندان عقل نداشته باشند. کشیدن دندان کلا سخت و درد آور است که با ترس همراه است‌. به طور کلی ممکن است هر فردی دچار عوارض کشیدن دندان عقل پایین شود و می توان با اطلاعات درست از آنها پیشگیری یا درمان صورت گیرد‌.

انواع دندان عقل

دندان عقل به سه صورت رشد می کند که عبارتند از:

دندان عقل کامل

این دندان به صورت کامل رشد می کند و در هنگام کشیدن دندان نیازی به جراحی ندارد.

دندان عقل نیمه نهفته

دندان عقل نهفته به صورت نیمه رشد کرده است و شرایط رشد کامل را نداشته است. در این روش از جراحی برای کشیدن دندان استفاده می شود.

دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته در داخل لثه قرار دارد و به دلیل عدم وجود فضای کافی اینگونه رشد کرده است. این دندان ها اصلا دیده نمی شوند و ممکن است درد پنهانی سراغ شخص بیاید که با جراحی می توان این دندان را خارج کرد.

عوارض کشیدن دندان عقل فک پایین

عوارض کشیدن دندان عقل فک پایین

همانطور که گفته شد کشیدن دندان عقل با یک سری عوارض همراه است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تورم و خونریزی بعد از کشیدن

از شایع ترین عوارض کشیدن دندان عقل پایین تورم و خونریزی بعد از کشیدن دندان می باشد. تورم و خونریزی ممکن است بین یک تا سه روز ادامه پیدا کند که طبیعی می باشد. اما در صورتی که تورم و خونریزی به جای کاهش و قطع شدن بیشتر شد باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بروز عفونت لثه جلوگیری شود.

تورم غیر معمولی دندان

تورم یک امر طبیعی است که با کمی درد همراه است. در صورتی که بعد از سه روز ورم دندان از بین نرفت و درد زیادی را متحمل شدید حتما برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.

خونریزی پیوسته دندان

بعد از کشیدن دندان خونریزی حتما اتفاق می افتد و با خوردن بستی و کمپرس سرد می توان این خونریزی را بند آورد. اما اگر خونریزی ادامه دار بود دندانپزشک می تواند با بخیه زدن محل جراحی خونریزی را کاهش دهد و برای شما داروهای انعقاد خون و پلاکت تجویز کند تا خون لخته شود. در صورت مصرف داروی آسپرین با پزشک خود در مورد زمان مصرف دارو صحبت کنید.

خشکی حفره دهان

از عوارض کشیدن دندان عقل فک پایین می توان به خشکی حفره دهان یا استئوئید آلوئولار اشاره کرد. بعد از کشیدن دندان بعد از چند ساعت خون بر روی آن ناحیه لخته می شود و در صورتی که خون لخته نشود، استخوان فک و اعصاب در معرض هوا و ذرات غذا قرار می گیرد و خشکی حفره دندان با درد زیادی همراه است و امکان انتقال درد به گوش و حلق نیز وجود دارد.

عفونت

بعد از کشیدن دندان امکان بروز عفونت وجود دارد که از جمله نشانه های آن می توان به درد، تب، تورم اشاره کرد. همچنین ممکن است ترشحات سفید یا زرد رنگی را ببینید که نشان از عفونت دارد و باید با مراجعه به دندانپزشک از آنتی بیوتیک های تجویزی استفاده کنید.

آسیب به عصب دندان

آسیب به عصب دندان در هنگام کشیدن دندان عقل فک پایین کمتر رخ می دهد و ممکن است یک عصب در قسمت مخصوصی وجود داشته باشد که در حین جراحی آسیب دیده باشد که به ندرت رخ می دهد. در صورت آسیب به لثه احساسی چون مور مور شدن، بی حسی در اطراف لثه، زبان، چانه و لب پایین خواهید داشت. البته اصلا نگرانی وجود ندارد و می توان این مشکل را برطرف نمود.

مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل فک پایین

  • بعد از کشیدن دندان تا ۲۴ ساعت غذاهای نرم مانند سوپ و ماست میل کنید.
  • تا ۷۲ ساعت سیگار نکشید‌.
  • نوشیدنی های کافئین دار، الکی، گاز دار و … مصرف نکنید.
  • در روز اول قسمت جراحی را مسواک نزنید.
  • از ورزش های سنگین در هفته اول بعد از کشیدن دندان بپرهیزید.
  • از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • داروهای مسکن تجویز شده را مصرف نمایید.

نکات مهم

بعد از کشیدن دندان عقل در صورت عدم داشتن بخیه نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست.

در صورت بروز هر گونه مشکلی چون تورم، خونریزی شدید و … باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

جمع بندی نهایی

دندان عقل در قوس فک و کنار دندان های آسیایی رشد می کنند که این دندان ها در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می کنند و ممکن است به صورت کامل، نیمه نهفته و نهفته رشد کنند. این دندان ها ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکنند و یا برای بعضی افراد درد و احساس ناراحتی ایجاد نمایند که در این صورت باید کشیده شوند.

کشیدن دندان عقل یک سری عوارض و مشکلاتی خواهد داشت که از جمله عوارض کشیدن دندان عقل پایین می توان به خشکی حفره دندان، درد، خونریزی، تورم و … اشاره نمود که با مراجعه به دندانپزشک می توان این عوارض را برطرف کرد. از جمله مراقبت های مهم بعد از کشیدن دندان عقل پایین باید به استفاده از کمپرس یخ، عدم انجام فعالیت ها و ورزش های شدید، عدم استفاده از کافئین، الکل و نوشیدنی های گازدار، خوردن غذاهای نرم در روز اول، عدم مسواک زدن در ۲۴ ساعت اول و ‌… اشاره نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما