جراحی دندان عقل نهفته روی عصب چگونه انجام میشود؟

جراحی دندان عقل نهفته روی عصب چگونه انجام میشود؟

دندان های عقل از آخرین دندان‌های قابل رویش هستند که از سن ۱۷ سالگی تا ۲۵ سالگی رشد می کنند و در صورتی که فضای کافی برای رشد نداشته باشند به صورت نیمه نهفته یا نهفته رشد می کنند. دندان های عقل نهفته ممکن است احساس درد ایجاد کنند و موجب بروز عفونت شوند که موجب تورم لثه و … خواهد شد و باید کشیده شود. وقتی دندان عقل، درد ایجاد کند به عصب رسیده است و باید به فکر کشیدن و جراحی دندان عقل نهفته روی عصب بود. در این مقاله می خواهیم در مورد این موضوع مهم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

دندان عقل

هر فرد عادی حداکثر ۴ دندان عقل دارد و برخی افراد نیز اصلا دندان عقل ندارند. این دندان ها ممکن است به دلیل نداشتن فضای کافی در فک به صورت نهفته رشد کنند که به دلیل نزدیکی ریشه دندان عقل با عصب، فشار به عصب وارد می شود و با ایجاد درد، نیاز به کشیدن دندان وجود دارد. کشیدن دندان نهفته روی عصب کار سخت و خطرناکی است و ممکن است عوارضی داشته باشد. به طور کلی دندان های عقل نهفته وقتی ریشه ای نزدیک به عصب زبان داشته باشند که بیشتر برای دندان عقل فک پایین این موضوع پیش می آید باید کشیده شوند. دندان عقل پایین بر روی اعصاب جمجمه ای قرار گرفته است و وقتی دندان عقل نهفته جراحی و کشیده می شود بافت عصب نیز با آن کشیده می شود و آسیب جدی به عصب می رسد.

علائم آسیب در حین جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

آسیب دیدن عصب زبان در هنگام جراحی ممکن است موقتی باشد و بعد از رفع بی حسی این آسیب نیز از بین می رود. به طور کلی در این آسیب موقتی بی حسی نصف زبان نیز ممکن است رخ دهد و بعد از چند ساعت برطرف می شود.

همچنین ممکن است در حین جراحی به عصب آسیب شدیدی وارد شود و حتی آسیب دائمی باشد که مشکلاتی اعم از درد، سوزش در زبان، عدم تکلم درست و از دست دادن قوه چشایی ممکن است پیش آید‌.

چگونه باید دندان عقل نزدیک به عصب را تشخیص داد؟

دندان عقل نزدیک عصب با رادیوگرافی قابل تشخیص است و باید قبل از انجام جراحی حتما این عمل انجام گیرد تا موقعیت دندان سنجیده شود. دندانپزشک قبل از جراحی حتما باید مشکلات احتمالی را بسنجد تا بعد از کشیدن دندان مشکل بزرگی رخ ندهد.

مراحل انجام جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

دندان عقل نهفته در داخل لثه قرار دارد و برای جراحی ابتدا جراح برش کوچکی بر روی لثه ایجاد می نماید و با برداشتن استخوان اطراف دندان و همچنین خارج ساختن تاج دندان ریشه باقی مانده دندان را صاف می کنند و سپس ریشه را در جای خود دوباره قرار می دهند و بخیه می زنند. مدت زمان جراحی دندان عقل نهفته روی عصب ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به طول می انجامد و در حین جراحی بی حسی تزریق می شود.

جراحی دندان عقل نهفته روی عصب چگونه انجام میشود؟

عوارض احتمالی جراحی دندان عقل نهفته

از جمله عوارضی که بعد از جراحی دندان عقل نهفته ممکن است رخ دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد‌.

تورم

وقتی جراحی دندان نهفته روی عصب انجام می شود احتمال ایجاد تورم زیاد است و تورم حاصله تا ۱۴ روز ادامه دار می باشد و به مرور این تورم کمتر خواهد شد. البته بهتر است در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی کمپرس سرد استفاده کنید. به این صورت که مقداری یخ را در پاکت فریزر و سپس حوله بپیچید و بر روی گونه و دندان جراحی شده خود قرار دهید.

ناتوانی در باز کردن کامل دهان

ممکن است در روزهای اول بعد از جراحی قادر به باز کردن کامل دهان خود نباشید که بعد از کاهش تورم قسمت جراحی شده به مرور این مشکل برطرف می شود. در روزهای ابتدایی به دلیل ناتوانی در باز کردن دندان به صورت کامل باید از رژیم غذایی خاصی استفاده کنید و غذاهای نرم و آبکی بخورید تا خودتان راحت تر باشید. برای کاهش عفونت و بهبودی زودتر می توان از دهانشویه های معمولی استفاده کرد.

خونریزی

به دلیل برش زدن لثه و کشیدن دندان امکان خونریزی وجود دارد که بعد از بخیه زدن قطع می شود. در صورتی که بعد از جراحی و در راه بازگشت به خانه دچار خونریزی مجدد شدید، حدود ۱۰ دقیقه دستمال مرطوب در قسمت جراحی قرار دهید تا خونریزی قطع شود.

عفونت دندان

عفونت زخم طبیعی است و بهتر است برای جلوگیری از عفونت زیاد از دهانشویه استفاده کنید و بعد از بهبودی زخم حتما مسواک و نخ دندان بکشید. همچنین برای جلوگیری از بروز عفونت تا چند روز سیگار نکشید.

آسیب عصبی

در اطراف دندان عقل دو عصب وجود دارد که یک از عصب ها، عصب زبانی است که حس چشایی و احساسات دیگر زبان را ایجاد می کند. همچنین عصب دیگر، عصب آلوئولی تحتانی می باشد که ایجاد احساس در لب پایین و بالای چانه را دارد. وقتی جراحی دندان عقل نهفته روی عصب انجام می شود، این دو عصب حساس می شوند و در نتیجه امکان بی حسی، سوزن سوزن شدن زبان، لب پایین، پوست بالای چانه وجود دارد. این بی حسی ها ممکن است تا ۱۸ ماه به طول بیانجامد و بی حسی ادامه دار باشد.

جمع بندی نهایی

دندان های عقل آخرین دندان فک می باشد که در سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می کند و هر فرد بالغ ممکن است تا ۴ دندان عقل داشته باشد و یا حتی هیچ دندان عقلی نداشته باشد. دندان عقل در صورتی که مشکل ایجاد کند باید کشیده شود. اما برخی دندان های عقل نهفته هستند که نمی توان به راحتی آن ها را کشید و باید با جراحی آن را خارج کرد.

دندان عقل فک پایین در کنار عصب زبان و عصب آلوئولی قرار دارد که در صورتی که بسیار نزدیک به عصب باشد ممکن است در حین جراحی این دو عصب آسیب ببیند و عوارضی ایجاد نمایند‌. به طور کلی از جمله عوارض جراحی دندان نهفته روی عصب می توان به تورم، خونریزی، عفونت، ناتوانی در باز کردن کامل دهان و همانطور که گفته شد آسیب عصبی اشاره کرد که در آسیب عصبی این دو عصب دچار مشکل می شوند و ممکن است به صورت موقتی یا دائم حس چشایی را از بین می برد و همچنین آسیب به عصب دیگر احساس در لب پایین و بالای چانه را مختل می کند‌. این آسیب ها ممکن است موقتی باشد و تا ۱۸ ماه به طول بیانجامد و یا به طور دائم باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما