ارتودنسی با الاینر شفاف چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی با الاینر شفاف

ارتودنسی برای منظم کردن دندان ها و تراز کردن دندان ها انجام می شود که یا روش هلی مختلفی انجام می گیرد. به طور کلی ارتودنسی به دو صورت ثابت و متحرک انجام می شود و همچنین نمونه نامرئی نیز دارد که ارتودنسی با الاینر شفاف از ارتودنسی های متحرک نامرئی است.  بیشتر افراد خاص مانند بازیگران، خوانندگان، افراد شاغل و … از این نوع ارتودنسی نامرئی استفاده می کنند و اثر بخشی بالایی دارند و در مدت زمان کوتاه دندان ها را مرتب می کنند‌. در این مقاله می خواهیم در مورد ارتودنسی با الاینر شفاف بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

ارتودنسی با الاینر شفاف

افراد زیادی هستند که دچار نامرتبی و ناهماهنگی دندان هستند و به گذاشتن ارتودنسی ثابت با براکت فلزی علاقه ای ندارند و به دنبال نمونه های نامرئی هستند. ما به شما الاینر های شفاف را پیشنهاد می کنیم. ایندیزاین تری پلاستیکی شفاف است که با قرار گرفتن دندان ها، فشار به دندان ایجاد می کند و دندان را به سمت جایگاه اصلی خود هدایت می کند. این ارتودنسی هزینه بالایی را نسبت به دیگر روش ها دارد و اخیرا بسیار از آن استفاده می شود. الاینرها در لابراتور طبق ساختار دهانی فرد ساخته مس شوند و باید هر یک تا دو هفته، الاینر جدید برای دندان ها ساخته و تعویض گردد. الاینرهای شفاف برای افراد زیر مناسب می باشد‌.

  • کودکان در حال رشد و به بلوغ رسیده
  • افرادی که دچار مال اکلوژن هستند در بزرگسالی و میانسالی می توانند استفاده کنند.
  • افراد با ناهنجاری های پیچیده می توانند استفاده نمایند.

به طور کلی افرادی که دارای ناهنجاری های دندانی چون اوربایت،  آندربایت، فاصله بین دندانی و اپن بایت هستند می توانند از ارتودنسی با الاینر شفاف استفاده کنند.

طول درمان انجام ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف

به طور کلی الاینرهای شفاف نتیجه و بهبودی زودتر از انواع دیگر ارتودنسی دارند. اما نباید به میزان ناهنجاری و وضعیت دهان و دندان بی توجه بود‌. ناهنجاری دندان اگر کم باشد به حداقل ۶ ماه استفاده از الاینر احتیاج است. همچنین در صورت پیچیده بودن ناهنجاری باید تا دو سال الاینرها را تحمل کرد تا بهبودی حاصل شود و دندان ها مرتب در کنار یگدیگر قرار بگیرند. این نکته مهم را فراموش نکنید که افراد با هم متفاوت می باشند و روند درمانی آنها نیز متفاوت می باشد و برخی زود و برخی دیرتر درمان می شوند.

ارتودنسی با الاینر شفاف

مزایای ارتودنسی با الاینر شفاف

الاینر شفاف مزایای زیادی دارد و به همین دلیل امروزه بسیار از آن استفاده می شود. این مزایا عبارتند از:

  • به دلیل نامرئی بودن و پلاستیکی بودن قابل تشخیص نمی باشد.
  • برای افرادی که علاقه ای براکت فلزی و حتی سرامیکی ندارند مناسب می باشد.
  • به دلیل متحرک بودن آن قابل برداشتن هستند و در هنگام رفتن به مهمونی، جشن ها و مکان های خاص می توان آن را برداشت.
  • در هنگام غذا خوردن می توانید الاینر را بردارید و بعد از صرف غذا بعد از مسواک زدن دندان ها دوباره آنها را قرار دهید.
  • ارتودنسی با الاینر شفاف همانند ارتودنسی های دیگر موجب پوسیده شدن دندان ها نمی شود.
  • براکت های فلزی دهان و لثه را زخم می کند ولی الاینرها اینگونه نیستند‌.
  • در زمان کوتاهی درمان انجام می شود و تاثیر خوبی دارد.
  • به دلیل اینکه با زبان مستقیما در تماس نیست هیچ گونه مشکلی در تکلم ایجاد نمی کند.

نحوه انجام ارتودنسی با الاینر شفاف

برای انجام این روش ابتدا باید دندانپزشک میزان ناهنجاری و وضعیت دندان ها را بسنجد و سپس با اسکنر لیزری یا دوربین های داخل دهانی شروع به قالبگیری دندان ها می کند. البته هنوز برخی از دندانپزشکان از روش سنتی قالبگیری استفاده می کنند و بعد از تحویل دادن قالب به لابراتوار، بعد از حدود دو هفته الاینر آماده و در اختیار دندانپزشک قرار می گیرد. در مراجعه بعدی دندانپزشک الاینر را برای شما نصب می کند و آموزش گذاشتن و برداشتن آن را به شما آموزش می دهد تا بتوانید به راحتی آن را برداشته و دوباره نصب کنید.

معایب ارتودنسی با الاینر شفاف

ارتودنسی ها در کنار منظم ساختن دندان ها و تراز کردن آنها معایبی نیز دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

در هر بار غذا خوردن باید الاینر را بردارید و دوباره بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دوباره نصب کنید که کمی سخت است.

فقط مایعات را می توانید با وجود الاینر بنوشید.

در صورتی که نوشیدنی نیز با وجود الاینر میل کردید حتما آن را تمیز کنید تا دچار تغییر رنگ نشود که بسیار رنگ پذیر است.

فرد باید با دندانپزشک خود همراهی کند و به دلایل بی اهمیت، الاینر شفاف را از دندان خارج نسازد و بعد از هر بار غذا خوردن سریعا در جای خود قرار دهد.

در محفظه مخصوص الاینر را نگه داری کنید. زیرا شکننده و آسیب پذیر می باشد.

به دلیل اینکه جنس آن از پلاستیک می باشد در برابر حرارت حساس هستند.

مراقبت های لازم بعد از انجام ارتودنسی

همانطور که می دانید در هر بار غذا خوردن باید الاینرهای شفاف را بردارید و سپس غذا بخورید. پس نخ دندان کشیدن ک مسواک زدن را فراموش نکنید.

الاینرها را حتما در هر بار تمیز کنید و در محلول شستشو قرار دهید.

نکات مهم

برای اینکه تاثیر ارتودنسی با الاینر شفاف را در کوتاهترین زمان ببینید فقط در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن را خارج کنید.

برای بررسی وضعیت دندان ها هر ۴ تا ۶ هفته به دندانپزشک مراجعه نمایید.

هزینه انجام ارتودنسی الاینر شفاف

این نوع ارتودنسی در لابراتوار ساخته می شود و هزینه بالاتری نسبت به دیگر ارتودنسی ها دارد. همچنین شدت ناهنجاری، سن متقاضی، موقعیت جغرافیایی، مهارت دندانپزشک نیز در هزینه آن نقش دارد‌.

جمع بندی نهایی

استفاده از الاینرهای شفاف برای رفع ناهنجاری های دندانی استفاده می گردد و در زمان کم دندان ها را صاف و یکدست می نماید. الاینرها برای ناهنجاری های پیچیده یا کم مورد استفاده قرار می گیرد و یک ارتودنسی متحرک و نامرئی می باشد که قابل تشخیص نیست و افراد خاص، بازیگران و … از آن استفاده می نماید. طول درمان الاینرها بین ۶ ماه تا دو سال می باشد و تاثیر بسزایی در بهبود مشکل نسبت به انواع دیگر ارتودنسی دارد. در هر بار غذا خوردن باید الاینرها را از دهان خارح نمود و سپس دوباره بر روی دندان ها نصب کرد.

مزایای الاینر شفاف شامل، نامرئی بودن، متحرک بودن، عدم زخم لثه و دهان، کاهش پوسیدگی دندان ها، راحتی در حرف زدن، عدم محدودیت در غذا خوردن و ‌… می باشد. اما باید در مورد معایب آن نیز بدانید که آسیب پذیر و شکننده می باشد، تغییر رنگ می دهد، باید به طور مکرر استفاده گردد تا نتیجه بخش باشد.

برای انجام ارتودنسی با الاینر شفاف دندانپزشک دندان ها را بررسی می کند و با قالب گیری از دندان ها، قالب گرفته شده را به لابراتوار می فرستد و بعد از آماده شدن در مراجعه بعدی برای شما نصب می کند. الاینرها نیز نیاز به مراقبت دارند و باید در محلول شستشو تمیز شوند‌. در مورد هزینه این نوع ارتودنسی باید بدانید که به دلیل نامرئی و متحرک بودن گرانتر از انواع دیگر ارتودنسی می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما