چرا استفاده از اشعه ایکس برای مراقبت از دندان مناسب است؟

اشعه ایکس برای مراقبت از دندان

آیا می دانید چرا عکس برداری با کمک اشعه ایکس در طول ویزیت منظم دندانپزشکی احتیاج است؟ آیا اشعه ایکس برای مراقبت از دندان مناسب می باشد؟ دندانپزشکان با استفاده از اشعه ایکس به سطح دندان نگاه می کنند تا علت اصل مشکل دندانی را تعیین نمایند. در این مقاله ما به نوع اشعه ایکس و زمان و چرایی استفاده از آن می پردازیم.

اشعه ایکس دندان چیست؟

اشعه ایکس دندان به عنوان رادیوگرافی دندان هم شناخته می شود، تصاویر دندانی که توسط دندانپزشکان به منظور بررسی سلامت دهان و دندان بیماران انجام می شود. اشعه ایکس از سطح کم تابش الکترومغناطیسی برای گرفتن تصاویر داخلی دندان و لثه استفاده می کند. استخوان دندان ها به راحتی با تابش اشعه ایکس جذب می شود. با کمک فیلم یا سنسورهای دیجیتالی خاص، می توان این جذب را در یک تصویر، مانند عکس، نمایش داد.

اشعه ایکس به دندانپزشک این اجازه را خواهد داد نواحی که در پشت بافت های دندان مانند لثه ها مخفی هستند را ببیند و پس از آن اقدام به تجزیه و تحلیل کند. پس از آن بسته به نوع مشکل و بیماری درمان دندانپزشکی مناسبی را ارائه نماید.

دندانپزشکان از اشعه ایکس برای استفاده از موارد زیر هم کمک می گیرند:

  • برای تشخیص مسائل دندانی مانند: حفره، پوسیدگی دندان و …
  • برای یافتن ساختارهای دندانی پنهان
  • به منظور تعیین ناهنجاری یا جابجایی فک در دندان ها
  • برای کشف مشکلات از دست دادن استخوان و …

دندانپزشکان به سختی می توانند وضعیت سلامت دندان فرد را با معاینه ساده بررسی کنند و مشکلات دهان را تشخیص دهند. تنها راه برای پی بردن به جزییات دندان ها استفاده از اشعه ایکس می باشد. به همین منظور اشعه ایکس برای مراقبت از دندان بسیار مهم می باشد.

اشعه ایکس برای مراقبت از دندان

انواع اشعه ایکس برای مراقبت از دندان

اشعه ایکس به طور  یکسان در محل دندان تابیده و به دندانپزشک کمک می کنند تا تشخیص درست داشته باشد. به طور کلی، اشعه ایکس را می توان به دو دسته: اشعه ایکس درمانی و اشعه ایکس تشخیصی تقسیم بندی کرد. در ادامه شما را با این دو دسته آشنا می سازیم.

اشعه ایکس درمانی

یک ویزیت استاندارد دندانپزشکی شامل: معاینه دهان و تمیز کردن دندان و انجام عکس برداری با اشعه ایکس است. دندانپزشکان از اشعه ایکس به منظور دریافت اطلاعات کامل از دندان و بیماری استفاده می کنند. مشخص شدن واضح داخل دهان به دندانپزشکان این امکان را می دهد تا علائم احتمالی دهان را بررسی و تعیین کنند. انواع مختلف اشعه ایکس درمانی عبارتند از:

اشعه ایکس پانورامیک

این اشعه ایکس با کمک دستگاهی گرفته می شود که دور سر می چرخد ​​و تصویر کاملی از ریشه دندان ها، فک و محل قرار گرفتن دندان می گیرد.

اشعه ایکس بایتینگ

نوعی از اشعه ایکس که بیش از چند دندان را نشان می دهد. اشعه ایکس بایت وینگ، تکنیک گاز گرفتن یک تکه کاغذ یا پلاستیک خاص است که به دندانپزشک این اجازه را می دهد تا سلامت کلی دهان و دندان بیمار را بررسی و مشکل بالقوه را تعیین کند.

اشعه ایکس اکلوزال

اشعه ایکس اکلوزال به منظور گرفتن تمام دندان ها در یک فیلم انجام می شود. معمولاً دندانپزشک لازم دارد که چگونگی وضعیت دندان های بالا و پایین در هنگام بسته شدن دهان را مشاهده نماید. این اشعه ایکس می تواند برای تشخیص هنجاری کام استفاده شود.

اشعه ایکس تشخیصی برای مراقبت از دندان

اشعه ایکس تشخیصی با اشعه ایکس درمانی کاملاً متفاوت است. دندانپزشکان به طور معمول در هنگام برنامه ریزی برای درمان دندان اصلی مانند کانال ریشه، پرکردن دندان، ایمپلنت دندان و … به این گونه از اشعه نیاز دارند. بطور مثال، انجام عمل روت کانال در دندانپزشکی برای مشاهده، نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارد. تصویر کل دندان، از بالا که به عنوان تاج می باشد و به پایین، به عنوان ریشه است. بر اساس تصویر اشعه ایکس از دندان و ناحیه اطراف آن عکس برداری می شود تا برای درمان دندانپزشکی برنامه ریزی شود.

چرا عکسبرداری با اشعه ایکس دندان لازم است؟

اکثر بیماران به طور معمول برای دو بار چکاپ معمولی به دندانپزشک مراجعه می کنند. در موارد بیشتر، دندانپزشکان عمومی از افراد می خواهند که سالی یک بار عکسبرداری با اشعه ایکس را حتماً انجام دهند. بنابراین، هنگام مراجعه به معاینات معمول دندانپزشکی، دندانپزشک برای سلامت کلی دهان، دندان ها، فک و استخوان، عکس رادیوگرافی می گیرد.

اشعه ایکس سالی یکبار به دندانپزشکان کمک می کند تا از وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار خود مطلع شوند. بدون اشعه ایکس، تشخیص ناهنجاری های فک، جابجایی دندان‌، تحلیل استخوان ها و … با معاینه معمولی دندانپزشکی کمی مشکل می باشد. اشعه ایکس دندان، نمای داخل استخوان و زیر دندان ها را نشان می دهد. اشعه ایکس به تشخیص ناهنجاری ها کمک می کند، در نتیجه دندانپزشک می تواند تا قبل از بدتر شدن وضعیت، درمان مناسبی را ارائه نماید.

عوامل دیگری که نیاز به اشعه ایکس دندان دارند.

به غیر از این موارد، عوامل دیگری نیز نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس پیدا می کنند. شما ممکن است برای درمان یک بیماری دهان و دندان، عکس رادیوگرافی تهیه کنید. برخی از مشکلات یا شرایط دندان می تواند به شرح زیر باشد:

مراحلی از بیماری لثه وجود دارد که می تواند ساختار استخوان را تحت تأثیر قرار دهد. با کمک اشعه ایکس، دندانپزشک به راحتی می تواند سطح تحلیل استخوان را تعیین کند.

در مورد درمان ارتودنسی، دندانپزشک برای تعیین موقعیت دندان ها و فک از اشعه ایکس استفاده می کند.

در رویش دندان عقل، دندانپزشک نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارد تا عمق دندان را مشاهده نماید.

دندانی که در حال کنده شدن است سیستم کلی ریشه را تحت تأثیر قرار دهد. اشعه ایکس به درمان آسیب ناشی از جابجا شدن دندان کمک کند. یعنی داخل استخوان و زیر دندان ها را نشان می دهد و از این طریق به دندانپزشک کمک می کنند تا راه حل مناسبی را در پیش بگیرد.

زمانی که فردی از مشکلات حفره شدید داخل دندان رنج می برد، دندانپزشک با بررسی اثرات نامطلوب استخوان نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارد.

برای غربالگری سرطان دهان هم عکس برداری با اشعه ایکس برای مشاهده وضعیت دقیق دهان لازم است.

در آخر اشعه ایکس برای مراقبت از دندان

اشعه ایکس به تشخیص وضعیت دقیق دندان کمک می کند. با این حال، برای دریافت درمان یا مشاوره مناسب، نیازی به یک دندانپزشک حرفه ای می باشد.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما