راه های کاهش اضطراب دندان

اضطراب دندان

اضطراب دندان برای بسیاری از افراد یک مشکل واقعی است. طبق گزارش انجمن دندانپزشکی، تقریباً یک سوم افراد از رفتن به نزد دندانپزشکی اجتناب می کنند، چرا که هراس داشته و می ترسند. ترس موجب مشکلات شدید شده و اگر آن دسته از افراد که اضطراب دندانپزشکی دارند، راهی برای کاهش اضطراب خود پیدا نکنند، ممکن است سلامت دندان های خود را به خطر بی اندازند. در این مقاله به برخی از رایج ترین نشانه های ترس دندانپزشکی و راه های غلبه بر آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می توان این اضطراب و ترس دندان را کاهش داد و از بین برد.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

دندانپزشکی آرامبخش چیست؟

دندانپزشک آرام بخش، با استفاده از دارو به کمک بیماران می رود و با حفظ آرامش بیماران در حین اعمال دندانپزشکی به او کمک می کند. گاهی به آن دندانپزشکی خواب نیز می گویند. دندانپزشک آرام بخش را می توان برای انواع روش های دندانپزشکی استفاده کرد، از جمله:

  • ایمپلنت های دندانی
  • برداشتن دندان عقل
  • کانال های ریشه
  • پر کردن حفره
  • تاج ها و پل ها

بسته به روش انجام شده و سطح اضطراب بیمار، چند نوع آرامبخش وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. رایج‌ ترین نوع آرام‌ بخشی، نوع خوراکی آن است که قبل از عمل به شکل قرص مصرف می شود. این نوع آرامبخش احساس خواب آور در فرد ایجاد می کند، اما فرد بیدار بوده و می توانید به مراحل انجام درمان را مشاهده نمایید.

نوع دیگری از آرام بخشی، آرام بخشی IV می باشد که از طریق یک تزریق کوچک در بازو انجام می شود. این نوع آرامبخش باعث می شود که احساس آرامش داشته باشید و پس از پایان کار، دردی را احساس نکنید.

علائم ترس دندانی

رایج ترین علائم اضطراب دندان در خود دندانپزشکی رخ خواهد داد که می توان به: احساس تهوع یا سبکی سر، تپش قلب، مشکل تنفس یا غش کردن اشاره داشت. در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه نمودید، به پرسنل دندانپزشکی اطلاع دهید تا آنها بتوانند به شما در حفظ آرامش کمک کنند. یکی از بهترین راه ها به منظور کاهش اضطراب این است که مشکل خود را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید. او می تواند شما را در این امر یاری نماید.

طبق مشاهدات ما متوجه شده ایم که برخی از بیماران برای مراجعه به دندانپزشک احساس اضطراب دارند. پس دندانپزشکان برای ایجاد یک محیط گرم و دلپذیر و همچنین حفظ آرامش بیماران تلاش کنند. آنها می توانند خدمات مختلفی را ارائه دهند تا شما بتوانید به حفظ آرامش خود کمک کنند.

اضطراب دندان

درمان های خانگی برای رفع اضطراب دندان

راه های مختلفی برای درمان رفع اضطراب دندان وجود دارد. بعضی از راه ها، جامع هستند که می توانند به بیماران برای مبارزه با اضطراب کمک کنند. این راه ها شامل: تکنیک‌ آرام سازی، رایحه درمانی و هیپنوتیزم می باشد. تکنیک های تمدد اعصاب موجب کاهش ضربان قلب، فشار خون و همچنین بهبود تنفس فرد می شوند.

رایحه درمانی برای کمک به آرامش و کاهش اضطراب قابل استفاده می باشد. در نهایت از هیپنوتیزم به منظور کمک به تمرکز بر افکار مثبت و همچنین رسیدن به حالت آرامش عمیق استفاده نمود.

در صورتی که دچار ترس مراجعه به داندانپزشک می باشید و از این موضوع رنج می برید، بهتر است با دندانپزشک خود تماس گرفته و این موضوع را با دندانپزشک متخصص خود درمیان بگذارید.

دندانپزشک متخصص با شما همکاری خواهد نمود تا بهترین راه حل را برای غلبه بر ترس خود پیدا کنید. اضطراب دندانپزشکی نباید زندگی شما را تحت کنترل خود در آورد. با کمک تکنیک های آرامش بخش، رایحه درمانی و همچنین هیپنوتیزم می توانید با اضطراب مبارزه کنید و زندگی سالمی داشته باشید.

نشانه­ های اضطراب دندان

وجود اضطراب دندانی ممکن است برای هر فردی رخ دهد. زمانی که فرد دارای اضطراب باشد هر نوبت ویزیت خود را به تعویق می اندازد و حتی دردهای خود را با مسکن تسکین می دهد تا به دندانپزشکی مراجعه نکند.

از نشانه های که می توان به اضطراب دندانی نسبت داد شامل این موارد می باشد:

  • پرخاشگری برای پوشاندن اضطراب
  • ایجاد تعریق در فرد
  • افت شدید فشار خون و غش کردن
  • منقبض شدن عضلات
  • مقاومت در برابر معاینه و یا شروع و انجام درمان
  • ضربان شدید قلب و یا تپش قلب
  • ناراحتی قابل مشاهده، گریه یا نشانه­ های وحشت

محرک های اضطراب دندان چیست؟

از محرک های اضطراب که در زمان مراجعه به دندانپزشکی رخ می دهد عبارتند از:

  • فکر کردن به ویزیت دندانپزشکی
  • دیدن یا شنیدن ابزارهای دندانپزشکی در حال کار
  • حضور داشتن درمطب دندانپزشکی
  • دراز کشیدن بر روی صندلی دندانپزشکی

آیا اضطراب دندان می تواند روی سلامتی من تاثیر منفی داشته باشد؟

بله. زمانی که ترس از مراجعه به دندانپزشکی و درمان نمودن دندان ها را داشته باشید به دندانپزشکی مراجعه نکرده و در نتیجه دندان و لثه دچار پوسیدگی، عفونت و … می شوند و می تواند روی سلامت کلی بدن هم تاثیر منفی داشته باشد و حتی باعث مرگ فرد شود.

پس بهتر است با کمک دندانپزشک خود این هراس را از خود دور نماییم.

از دیگر عواملی که با ترس از دندانپزشکی ممکن است برای فرد ایجاد گردد عبارتنداز:

  • عزت نفس پایین و اعتماد به نفس
  • پرخاشگری
  • اختلالات خواب

آیا می توان با یک ویزیت دندانپزشکی این مشکل را رفع نمود؟

بله شما می توانید با مراجعه به دندانپزشکی و صحبت با دندانپزشک خود می توانید فوبیای خود را کمتر و ازبین ببرید.

زمانی که با دندانپزشک خود صحبت می کنید، او مراحل درمان را برای شما توضیح می دهد و بهترین روش مناسب دندانپزشکی را بیان می نماید.

جمع بندی اضطراب دندان

در صورتی که اضطراب دندانی دارید و یک روش عمل تهاجمی در پیش دارید، این روش آرامبخشی می تواند به شما کمک کند تا آرام شوید. با دندانپزشک خود در مورد آرامبخش مناسب صحبت کنید.

برای آنکه بتوانید اضطراب دندان را از خود دور کنید توجه به چند نکته می تواند کمک کننده باشد.

بهتر است در زمان مراجعه اندازه ترس و اضراب خود را برای دندانپزشک خود نمایان سازید.

برای کاهش ترس خود می توانید قبل از درمان یک بار برای مشاهده تجهیزات و صحبت با دندانپزشک خود به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

دندانپزشک می تواند برای کاهش استرس و اضطراب دندانی از مواد آرامش بخش همچون اکسید نیتروژن استفاده نمایید.

می توانید به موسیقی گوش فرا دهید.

می بینید که راه های بسیاری برای کاهش ترس و اضطراب دندانی وجود دارد که شما نی توانید با کمک آنها این مشکل را رفع نمایید.

پیام بگذارید

تماس با ما