همه چیز درباره دندان های ترک خورده

همه چیز درباره دندان های ترک خورده

دندان ترک خورده یکی از رایج ترین مشکلات دندانی است که این روزها بیشتر افراد با آن مواجه هستند. این مشکل می تواند به هر دلیلی برای فرد رخ دهد و بهتر است پس مشاهده مشکل اقدام به درمان آن نمود تا از، از دست رفتن یا همان مرگ دندان جلوگیری نمود. اگر دندان ترک خورده باشد، نیاز است تا قبل از ایجاد شدن تاثیر نامطلوب بر سلامت دهان و دندان، یک درمان مناسب را در پیش گرفت. برای این امر هم بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده و اجازه دهیم دندانپزشک روش مناسب برای درمان این مشکل را پیشنهاد و انجام دهد. با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی همراه باشید تا ببینیم علل، علایم، انواع و نحوه درمان دندان های ترک خورده به چه صورت می باشد.

علت اصلی ترک خوردگی دندان

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد ترک دندانی و در نتیجه شکسته شدن دندان و از دست رفتن دندان مورد نظر در افراد مختلف شود.

در ادامه شما را با رایج ترین عللی که باعث ایجاد ترک روی دندان می شود، آشنا می سازیم تا با کمک آن بدانید چه زمانی در صورت مشاهده این مشکل باید برای درمان اقدام نمایید. با ما همچنان همراه باشید. از علل اصلی ترک خوردگی دندان می توان به این موارد اشاره داشت:

  • وجود آسیب جسمی
  • فشار وارد کردن بیش از حد بر روی جسم سخت
  • ساییدن بیش از حد دندان ها
  • پوسیدگی های دندان درمان نشده، باعث می شود که دندان ها شکسته شوند.
  • پرکردگی های قدیمی یا بزرگ که در طی دوره ای از زمان شکننده می شوند.

شما باید علت اصلی ترک خوردگی دندان و همچنین علت چگونگی شکستگی دندان را بدانید. در صورتی که دندان ترک خورده باشد، بهترین کار این است که سریعا خود را به دندانپزشک معالج خود برسانید تا درمان مناسبی برای نجات دندان ترک خورده خود داشته باشید.

از علائم ترک خوردگی دندان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درد در زمان جویدن یا گاز گرفتن
  • وجود تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  • حساسیت دندان آسیب دیده به گرما، سرما یا شیرینی
  • دردی که می آید و می رود اما به طور غیر معمولی همچنان ثابت است.
  • برای اینکه دنبال درمان برای دندان ترک خورده باشید، شناخت نوع دندان ترک‌ خورده بسیار مهم می باشد.
همه چیز درباره دندان های ترک خورده

انواع دندان های ترک خورده

حال که با علایم و علل دندان های ترک خورده آشنا شدیم بد نیست با انواع دندان های ترک خورده هم آشنا گردیم. با ما همچنان همراه باشید تا شما را با انواع دندان ترک خورده آشنا سازیم.

شکستگی دندان

به طور معمول ترک خوردگی دندان، در اطراف دندان پر کرده اتفاق می افتد. به طور کلی به پالپ دندان (مرکز نرم دندان با اعصاب، رگ های خونی و بافت همبند) آسیبی خواهد رسید و در نتیجه درد زیادی را ایجاد می کند.

خطوط کریز

ترک های ریز و کوچکی که در مینای دندان (خارجی ترین لایه) رخ می دهد. خطوط کریز هیچ مشکلی را ایجاد نمی کنند و به طور کلی نیاز به درمان هم نخواهند داشت.

شکستگی عمودی ریشه از انواع دندان های ترک خورده

این نوع دندان ترک خورده در زیر خط لثه ایجاد شده و به سمت بالا حرکت می کند. به طور معمول بسیاری از افراد متوجه نمی شوند که چرا دندان عفونی شده است.

ترک هایی که به خط لثه می رسند.

از دیگر انواع دندان های ترک خورده می توان به ترک هایی که به خط لثه می رسند، اشاره داشت. دندانی که دارای شکاف رو به بالا است و ادامه پیدا می کند اما  به خط لثه نمی رسد معمولاً قابل حفظ می باشد. با این وجود، در صورتی آسیب به خط لثه وارد شود، ممکن است دندان حذف شود. در این موارد برای نجات دندان ترک خورده به درمان فوری احتیاج می باشد.

دندان شکاف

زمانی که یک ترک در دندان از سطح آن تا زیر خط لثه حرکت می کند، می توان آن را به دو بخش تقسیم کرد. با وجود چنین ترکی، بعید است که بتواند از کل دندان محافظت کرد.

درمان مناسب برای دندان ترک خورده

درمان دندان ترک خورده به اندازه درمان دیگر مشکلات دندانی مهم و حیاتی می باشد. در صورتی که دندان ترک خورده سریع درمان نشود، عوارض نامطلوب و مشکلات دندانی جدی در آینده ایجاد می کند.

دندان ترک خورده، بسته به محل و علائم آن می تواند درمان های متفاوتی را داشته باشد. پس ابتدا دندانپزشک علل و علائم دندان آسیب دیده را شناسایی و پس از آن روش مناسبی را برای درمان دندان ترک خورده تجویز می نماید.

تاج دندان

روکش دندان یک ماده پروتزی از جنس چینی یا سرامیک می باشد و روی دندان آسیب دیده قرار می گیرد. این مورد، بهترین روش درمانی برای بازگرداندن عملکرد دندان بدون آسیب رساندن به ظاهر است.

در هنگام نصب روکش، دندانپزشک باید مطمئن شود که رنگ انتخاب شده با رنگ دندان شما مطابقت داشته باشد. این روش ممکن است چند هفته ای طول بکشد، اما می تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

پیوند از درمان های ترک دندانی

این روش به منظور پر کردن ترک خوردگی دندان با رزین پلاستیکی برای بازیابی ظاهر و عملکرد دندان آسیب دیده انتخاب می شود.

عصب کشی

از دیگر روش های درمان ترک خوردگی عصب کشی می باشد. گاهی ممکن است ترک خوردگی به حدی باشد که روی عصب دندان آسیب دیده تاثیر بگذارد. هر چه یک ترک خوردگی بزرگ باشد و به پالپ کشیده شود، درمان کانال ریشه توصیه می شود. این کار باعث حذف شدن پالپ آسیب دیده و ترمیم برخی از قسمت های دندان می شود. این روند می تواند از رشد یا ضعیف شدن بیشتر دندان جلوگیری کند.

هر چه ساختار دندان، اعصاب و ریشه ها به شدت آسیب دیده باشند، برداشتن دندان گزینه ای برای درمان دندان ترک خورده یا شکسته است.

در آخر

عوارض، علل، علائم و انواع دندان ترک خورده و درمان توسط دندانپزشک برای حل این مشکل ما به شما پیشنهاد می کنیم که هر چه زودتر در صورت بروز مشکل، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

در مجموع، دندان های ترک خورده نباید بدون درمان رها شود. یک دندان ترک خورده در صورتی که درمان نشود، مشکلات شدیدی را می تواند ایجاد کند. پس بهترین کار این است که دندان ترک خورده درمان گردد. البته درمان توسط دندانپزشک حاذق امکان پذیر می باشد.

شما می توانید برای رفع انواع مشکلات دندانی در هر سن، درمانی توسط دندانپزشک ارائه می شود. در صورتی که شما نیاز به درمان دندانپزشکی دارید، می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی مراجعه و از خدمات درمانی این کلینیک با بهترین کیفیت و قیمت مناسب بهرمند شوید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما