تاثیر یائسگی بر سلامت دهان چیست و راه های مقابله با آن چیست؟

تاثیر یائسگی بر سلامت دهان

یائسگی در مرحله ای از زندگی بانوان تعریف می شود که بارور شدن زن با اتمام چرخه های قاعدگی برای همیشه حذف می شود. این روند کاملاً طبیعی بوده و برای هر زن به همین شکل خواهد بود. اما باعث ایجاد تغییرات شدید غده های درون ریز بدن و تغییرات بیولوژیکی می شود و همچنین بر قسمت های مختلف بدن اثر می گذارد. با ما همراه باشید تا ببینیم تاثیر یائسگی بر سلامت دهان به چه صورت می باشد؟ آیا ممکن است سلامت دهان را به مخاطره بیاندازد؟ پس برای رسیدن به جواب این سوال تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

تاثیر یائسگی بر سلامت دهان

این تغییرات در سطوح مختلف و در طول شرایط پزشکی ممکن است باعث: خشکی دهان، تغییر طعم، ژنژیووستوم، تحلیل استخوان، آسیب لثه، سوزش زبان و تحلیل بافت لثه می شود. در اینجا، چند نکته که نشان دهنده ارتباط و تاثیر یائسگی بر سلامت دهان است گفته خواهد شد همچنان با ما همراه باشید.

سندرم سوزش دهان

یکی از مهمترین نشانه های دوران یائسگی، سندرم سوزش دهان است. برخی بیماران این گروه احساس سوزش و طعم تلخ در دهان می کنند. این سوزش ممکن است در گلو، روی لثه ها، سقف دهان و داخل گونه ها را هم تجربه کنند. این عارضه می تواند به صورت دائم در طی روز وجود داشته باشد و احتمالاً به دلیل دوران یائسگی این اتفاق رخ می دهد.

در این مواقع انجام معاینه دهان و دندان و پیدایش علت دقیق لازم است، زیرا این نشانه حاکی از: مشکلات روانی، رفلاکس اسید، فشار زبان، اختلالات مرتبط با دهان باشد. به عنوان یک راه حل موقت، استفاده از مکمل های غذایی می تواند ایده بسیار خوبی باشد.

سندرم سوزش دهان مشکلی است که دارای چند ماهیت است و نیاز به یک تحقیق سازماندهی شده برای درمان دارد. بعلاوه یک دندانپزشک، متخصص پوست، متخصص گوش و حلق و بینی برای این مشکل بهتر است بیمار را معاینه نماید. زیرا بسته به علائم بیمار، استفاده از مکمل های غذایی و داروهای کنترل کننده درد، برای رفع علائم لازم است و حتماً باید از رژیم غذایی و مایعات برای درمان استفاده گردد.

زبان

تغییرات ناشی از یائسگی باعث می شود تا مصرف مواد معدنی و ویتامین ها باعث ایجاد مشکلاتی زبانی شود.

نوع سلول ها و عملکرد آنها متفاوت بوده و ترمیم زبان ضعیف می شود و لکه های رنگی روی زبان ظاهر می شود. بیمار در قسمت های مختلف دهان درد را تجربه می کند و با استفاده از غذاهای تند و نوشیدنی های حاوی کافئین حساس می گردد. در این مواقع توصیه می شود از مصرف مواد خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری گردد.

متخصصان برای مراقبت از دندان ها از دهانشویه های مخصوص، خمیر دندان و مکمل های مناسب را به بیماران خود توصیه می کنند.

کنترل هوس خوردنی ها و تنقلات شور

در طول دوره یائسگی زنان استرس را تجربه می کنند که باعث عدم وجود مشکلات در زنان می شود. به دلیل مصرف بیش از حد نمک در بیمار و میل غیر قابل کنترل او برای مصرف تنقلات نمکی، مشکلات بیشتری را می تواند برای او ایجاد نماید.

رژیم غذایی دارای نمک که از سدیم بالا تشکیل شده، می تواند باعث فشار خون بالا شود. بنابراین، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که بیشتر از غذاهای بی نمک، ریحان، پونه کوهی، رازیانه و جعفری تازه استفاده گردد.

تاثیر یائسگی بر سلامت دهان

آیا یائسگی می تواند باعث خشکی دهان شود؟

در ادامه تاثیر یائسگی بر سلامت دهان باید بگوییم که بله یائسگی می تواند منجر به خشکی دهان گردد. به دلیل کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی، خشکی غشاهای مخاطی چشم، بینی و دهان رخ می دهد. بنابراین زنان نیز در این دوره از زندگی خود دچار نوعی خشکی دهان می شوند. در نتیجه جویدن و بلعیدن غذا سخت تر می شود و زمان بیشتری می طلبد.

خشکی دهان امری نیست که قابل چشم پوشی باشد و بیمار باید برای درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند تا دلیل این وضعیت را بررسی کند. علاوه بر یائسگی، دلایل دیگری مانند سندرم شوگرن، انسداد مجرای بزاق و … نیز ممکن است ایجاد شود.

سوزش در دهان ممکن است باعث از دست دادن چشایی بیماران شود. رشد مجدد جوانه های چشایی زبان را کاهش پیدا کرده و بطور موقت حس چشایی از بین می رود.

کاهش بزاق دهان خبر خوبی نیست، زیرا کلونیزاسیون میکروبی دهان را افزایش می دهد. در غیاب بزاق میکروب های به وجود می آید که موجب پوسیدگی شدید دندان و یا چند برابر شدن مشکلات دهانی می شود.

بسته به نتایج چکاپ، دندانپزشک مکمل های حاوی روغن و دیگر داروها را توصیه می کند.

تاثیر یائسگی بر سلامت دهان، دندان و لثه

با کاهش یافتن سطح استروژن، تراکم استخوان بیشتر می شود. حتی استخوان فک مستعد از دست دادن استخوان می گردد و  باعث از دست دادن دندان و سایر مشکلات دندانی نیز می شود. به این ترتیب لثه ها شروع به عقب نشینی می کنند و به شدت حساس می شوند. شاید این عارضه به دلیل مسواک زدن ایجاد شود. متخصص مراقبت دندان در مورد یائسگی اطلاعاتی را از بیمار می خواهد تا درمان مناسبی برای دهان در دوران یائسگی ارائه نماید.

علائمی چون دندان های بلند و شل و ریشه های باز شایع ترین علائم عقب‌ رفتگی لثه می باشند. با گذر زمان، بافت لثه شل و به مرور بسته می شود، ممکن است باکتری ها در آنها جمع شوند. بنابراین، نیاز به درمان فوری خواهند داشت.

داندانپزشکان ممکن است روش های ‌غیرجراحی مانند تمیز کردن، برداشتن پلاک یا عمل جراحی مانند پیوند بافت نرم، بازسازی و جرمگیری فلپ را توصیه کنند.

وقتی صحبت از عقب رفتگی لثه می شود، یائسگی یکی از پنج دلیل اصلی است. در گروه سنی 47 تا 55 سال باید به سلامت دهان و دندان توجه شود، زیرا سلامت دهان و دندان زنان تحت تاثیر آسیب ها خواهد بود.

به دلیل جلوگیری از جریان خون در مراحل مختلف یائسگی، لثه ها رنگ پریده و خشک می شوند. تغییر گفته شده به عنوان ژنووستوماتیت یائسگی شناخته می شود. این عارضه به شکل بیماری لثه بروز می کند و راه را برای سرطان دهان، آلزایمر و بیماری های قلبی باز می کند.

آیا یائسگی می تواند باعث درد لثه شود؟

در دوران یائسگی، وجود یک سری هورمون ها بر سلامت دهان و دندان تاثیر می گذارد. از دست دادن استخوان فک می تواند باعث درد و مسائل دیگری چون مشکلات دندان، لق شدن دندان و حتی از دست رفتن دندان شود.

چگونه دندان های خود را در دوران یائسگی سالم نگه داریم؟

زنان یائسه باید با رعایت مسائل بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن یک بار در روز)، حفظ یک رژیم غذایی سالم، ورزش های منظم، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه، از دندان های خود محافظت کنند. این کار به زنان در مورد درمان و درد دندان یا خشکی دهان در دوران یائسگی کمک می کند. 

آیا ناتوانی می تواند باعث بیماری لثه شود؟

باید توجه داشت که از دست دادن استخوان فک به دلیل کاهش یا عدم تعادل هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی می تواند زنان را در معرض بیماری های لثه و پریودنتال قرار دهد.

یائسگی می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود؟

با کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی، خشکی شدید دهان بر جوانه های چشایی تأثیر می گذارد و طعم فلز در دهان ایجاد می شود. برای جلوگیری از خشکی توصیه می کنیم که به خوبی آب مصرف کنید.

در آخر

زندگی روزمره یک زن به دلیل بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی به طور قابل توجه، تحت تاثیر قرار می گیرد. مرحله پس از یائسگی شاید از نظر بهداشت دهان و دندان، برای زنان راحت نباشد. اما نتایج به دست‌ آمده از تحقیقات در مورد پوکی استخوان و بیماری پریودنتال نشان می دهد که این بیماری رایج در مرحله پس از یائسگی زندگی در زنان بروز می کند. پوکی استخوان در یائسگی، همراه با استخوان های پا و بازو، رخ می دهد. این امر به از دست دادن استخوان فک و ایجاد فضای بین دندان‌ها کمک می کند.

برای اینکه بدانید دهان و دندان شما در مسیر درستی هستند، توصیه می شود از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و حتماً دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید. خوردن تنقلات شیرین و شور در رژیم غذایی را کنترل کنید. حداقل هر شش ماه یک بار معاینه دندانپزشکی را انجام دهید.

با درمان به موقع، بیماری های دهان و دندان خود را مدیریت کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما