نحوه کاشت دندان بدون انجام ایمپلنت

کاشت دندان بدون انجام ایمپلنت

دندان ها جزو آسیب پذیر در بدن انسان هستند که در اثر عوامل مختلفی دچار پوسیدگی، شکستگی، خرابی و … می شوند و با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان تا حدودی می توان از بروز این مشکل ها جلوگیری نمود. البته در صورت از دست دادن دندان ها نیز شما می توانید به روش های مختلفی کاشت دندان انجام دهید. ایمپلنت دندان از روش های کاشت دندان می باشد که  هزینه زیادی دارد و کاشت دندان بدون انجام ایمپلنت نیز صورت می گیرد. در ادامه به نحوه و روش های کاشت دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هدف از کاشت دندان

کاشت دندان برای افرادی که دندان خود را از دست داده اند مناسب می باشد و ظاهر زیبایی به دندان های شما می بخشد. همچنین جویدن غذا را برای شما آسان خواهد نمود. در صورتی که دندان خود را از دست داده باشید و کاشت دندان انجام نداده باشید مشکلات زیر برای شما رخ می دهد.

فرم فک ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و دندان‌های کناری انحراف پیدا می کنند.

لثه و استخوان فک دچار تحلیل می شوند.

فضای خالی ایجاد شده بستر مناسبی برای رشد باکتری ها می باشد و موجب آسیب جدی به دندان های دیگر می شود.

کاشت دندان بدون انجام ایمپلنت

انواع روش های کاشت دندان

علم نوین دندانپزشکی با پیشرفت زیادی همراه بوده است و در حاضر می توان کاشت دندان را به سه روش ایمپلنت، بریج و دندان مصنوعی می توان انجام داد. در ادامه به توضیح کامل هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت‌.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت روش پیشرفته کاشت دندان می باشد که از سه بخش تشکیل شده است که شامل پایه یا فیکسچر، اباتمنت (متصل کننده پایه و تاج دندان)، و تاج یا روکش دندان می باشد. در این روش پایه های ایمپلنت درون لثه جایگذاری می شوند و بعد حدود چهار ماه که پایه به استخوان فک جوش خوردند اباتمنت را بر روی آن قرار می دهند و بعد از اتصال آن تاج دندان قرار خواهد گرفت. پایه یا فیکسچر درون لثه کمک می کند تا استخوان فک دچار تحلیل نشود.

ایمپلنت از نظر نحوه کاشت و همچنین کشور سازنده به انواع گوناگون تقسیم می شود که شامل ایمپلنت دندان بدون جراحی، ایمپلنت فوری، ایمپلنت دندان مینی یا میکرو می باشد. به دلیل عمر و ماندگاری بالای این روش دندانپزشکی و همچنین ظاهر طبیعی که دارد بیشتر افراد از این روش استفاده می نمایند. لازم به ذکر است که کاشت دندان بدون انجام ایمپلنت نیز صورت می گیرد.

بریج دندان

همانطور که گفته شد کاشت دندان نیز امکان‌پذیر می باشد و می توان از روش بریج دندان برای کاشت استفاده کرد. در این روش کاشت از پل های ثابت دندانی استفاده می شود و عمدتا جنس روکش دندانی از سرامیک، فلز یا ترکیبی از این دو می باشد. در هنگام انجام بریج وضعیت بیمار و همچنین پل انتخاب شده امری مهم می باشد و از جمله پل هایی که در این روش استفاده می شود می توان به پل های کلاسیک، پل های ماری لند و پل های رزینی اشاره کرد. در انجام کاشت دندان از دندان های کناری استفاده می شود و همچنین ممکن است از ایمپلنت نیز در مواقع استفاده نمایند (زمانی که دندان کناری نیز آسیب دیده باشد و تحمل دندان بریج شده را نداشته باشد از پایه ایمپلنت استفاده می کنند.)که به آن بریج بر پایه ایمپلنت گفته می شود.

ماندگاری بریج نیز بسیار بالاست و با رعایت بهداشت دهان و دندان بین ۵ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد. این روش درصورتی امکان پذیر می باشد که دندان های کناری سالم باشند و دندان هایی که قرار است کاشت شوند کم باشند. هزینه آن نسبت به روش ایمپلنت کمتر می باشد و اما از معایب آن می توان به آسیب عصب در اثر تراشیدن دندان ها، بروز حساسیت دندان، شل و لق شدن بریج اشاره نمود. اگر به صورت نادرست کاشت دندان با روش بریج انجام شود موجب پوسیدگی دندان ها می شود.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی نیز یکی از روش های کاشت دندان بدون انجام ایمپلنت می باشد. در این روش دندانپزشکی دندان هایی با پایه پلاستیکی همانند دندان طبیعی در لابراتوار ساخته می شود و در دهان قرار داده می شود. دندان مصنوعی را می توان برداشت و امکان نصب آن به صورت دائم نیز وجود دارد و باید از پایه های ایمپلنت برای این کار استفاده نمود. دندان مصنوعی به چند صورت ساخته و قابل استفاده هستند که شامل یک دست کامل، دندان مصنوعی جزئی، دندان مصنوعی مکشی، دندان مصنوعی فلیپر، اوردنچر یا پروتز ثابت می باشد. ماندگاری این دندان بین ۵ تا ۱۰ سال می باشد و بعد از مدت گقته شده در صورت خراب شدن باید تعویض گردد. دندان مصنوعی برای افرادی که بیماری خاص یا مشکلات استخوان فک دارند یا اختلالات لثه دارند مناسب می باشد. 

از جمله معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تحلیل استخوان فک به دلیل خالی بودن ریشه دندان
  • احساس ناخوشایند در اثر حرکت و جابه‌جایی دندان 
  • ماندگاری کم
  • اختلال در گفتار و افتادن در حین فریاد کشیدن

قیمت کاشت دندان بدون انجام ایمپلنت

کاشت دندان با روش ایمپلنت که هزینه بالایی دارد و در صورت نداشتن هزینه کافی بهتر است از بریج دندان و دندان مصنوعی استفاده کنید. این دو روش کاشت دندان هزینه کمتری دارند و با توجه به کیفیت و نوع آن ها کمی قیمت ها متغیر می باشد. 

جمع بندی نهایی

خالی بودن دندان ها هم در جویدن غذا مشکل ایجاد می کند و همچنین ظاهر نازیبایی به دندان ها می دهد و برای جلوگیری از تجمع باکتری ها در حفره خالی دندان بهتر است کاشت دندان صورت گیرد. کاشت دندان به روش های زیادی انجام می شود که مهم ترین و بهترین آن ایمپلنت دندان می باشد که پایه های آن در داخل لثه به استخوان فک جوش می خورند و شکل طبیعی دارند. البته کاشت دندان بدون انجام ایمپلنت نیز امکان پذیر می باشد و می توان از روش بریج و دندان مصنوعی استفاده نمود که ماندگاری کمتری دارند و همچنین قیمت و هزینه آنها نیز کمتر می باشد. 

کاشت دندان حتما باید در مراکز معتبر دندانپزشکی و زیر نظر متخصص انجام گیرد تا هیچ گونه مشکلی برای دندان ها ایجاد نشود.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و غیره را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما