مزایای فلوراید تراپی چیست؟

مزایای فلوراید تراپی چیست؟

پوسیدگی و خرابی دندان در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بسیار رایج می باشد و می توان با کمک فلوراید تراپی تا حدی از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمود. این روش از کودکی قابل انجام می باشد و می توان محافظت از دندان ها را از کودکی آغاز کرد. در این مقاله به تعریف فلوراید تراپی و مزایای آن می پردازیم با ما همراه باشید.

فلوراید تراپی چیست؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و استحکام بخشیدن به آنها می توان از فلوراید استفاده کرد. مواد فلوراید بع صورت موضعی بر روی دندان قرار داده می شوند و از آسیب باکتری ها به دندان جلوگیری می نمایند. به طور کلی می توان گفت برای حفظ دندان ها و سالم نگه داشتن آنها از دوران کودکی که دندان های شیری روییده اند می توان از مواد فلوراید استفاده کرد. البته در بزرگسالان نیز این روش انجام می شود و بر روی دندان های دائمی صورت می گیرد و موجب استحکام و مقاومت بیشتر دندان ها می شود.

روند انجام فلوراید تراپی

فلوراید تراپی در مطب دندانپزشکی امکان پذیر است و با روش های خانگی قابل انجام نمی باشد. در هنگام انجام این روش دندانپزشک در ابتدا دندان ها را با برس های مخصوص دندانپزشکی و خمیر پاکسازی می کند و سپس مواد فلوراید را بر روی دندان ها (مثل وارنیش یا ژل)قرار می دهد. کودک بعد از زدن فلوراید بائو چند بار آب دهان خود را بیرون بریزد و نباید دهان خود را بشویید. همچنین تا نیم ساعت نباید غذا یا آب بخورد.

برای کودکان سه سال به بعد فلوراید تراپی انجام می شود و دو سال بعد از اینکه دندان های آسیاب دوم دائمی رویید باید هر سه تا شش ماه با مراجعه به دندانپزشکی این عمل را دوباره انجام دهند.

همچنین برای کودکان بالای ۶ سال دندانپزشک دهانشویه فلوراید پیشنهاد می کند که به راحتی در خانه می توان از آن استفاده کرد.

مزایای فلوراید برای دندان ها

مواد فلوراید برای دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها نقش مهمی دارد و مزایای زیادی که عبارتند از:

  • با استفاده از این مواد کلسیم و فسفات زیادی جذب دندان ها می شوند.
  • به تقویت مینای دندان کمک می کند‌.
  • محافظت کننده قوی مینای دندان در برابر باکتری و عوامل پوسیدگی دندان می باشد.
  • روند پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد یا به طور کامل جلوگیری می کند.
  • از رشد باکتری ها داخل دهان جلوگیری می نماید و درد دندان را کاهش می دهد.
  • از بروز عفونت لثه جلوگیری می کند‌.

برای بزرگسالان فلوراید تراپی فواید زیر را دارد.

  • حساسیت دندان ایجاد نمی کند.
  • پوسیدگی دندان را کاهش می دهد و  همچنین از دندان ها در برابر پوسیدگی های ناشی از برخی داروها محافظت می نماید.
  • دوام و ماندگاری دندان های پر شده و همچنین روکش دندان را بیشتر می کند و موجب تقویت ساختار دندان ترمیمی و بخش باقی مانده دندان می شود.
  • از پوسیدگی ریشه دندان جلوگیری می کند.
  • تقویت کننده مواد معدنی مینای دندان است.
مزایای فلوراید تراپی چیست؟

عوارض ماده فلوراید

از جمله عوارض این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای کودکان باید با احتیاط کامل استفاده شود.

ممکن است با مصرف این مواد دچار مسمومیت شوید که از جمله نشانه های آن تهوع، استفراغ، درد شکمی و … می باشد.

وقتی دندان ها در حال شکل گیری هستند به میزان زیاد و دفعات بالا از مواد فلوراید استفاده کنید احتمال بروز فلوروسیس وجود دارد. فلورسیس موجب سفید یا قهوه ای شدن دندان ها می شود و حتی ممکن است لکه های سفید ردی دندان ایجاد نماید.

مراقبت های بعد از فلوراید تراپی

بعد از فلوراید تراپی تا نیم ساعت نمی توانید غذا بخورید یا آب بنوشید. همچنین شستن دهان نیز امکان پذیر نمی باشد.

تا چند روز غذاهای نرم بخورید تا سایش ایجاد نشود.

یک روز تمام نمی توانید دندان هایتان را مسواک کنید.

بعد از انجام این روش دندانپزشکی دندان ها تغییر رنگ می دهند و دوباره به حالت اولیه باز می گردند.(بعد از ۲۴ ساعت)

فلوراید تراپی دوره ای سه تا شش ماهه دارد و در زمان تعیین شده توسط دندانپزشک باید مجددا انجام شود.

هزینه انجام استفاده از این روش در مطب دندانپزشکی 

پر کردن دندان پوسیده، ایمپلنت و … به دلیل هزینه بالایی که دارند اصلا به صرف نیستند و بهتر است قبل از، از دست دادن دندان هایتان به طور کامل با کمک فلوراید تراپی مشکل را برطرف کنید و همچنین در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید. انجام این عمل از کودکی از مصرف هزینه های بالا جلوگیری می کند و شما می توانید دندان هایی سالم داشته باشید.

جمع بندی نهایی

فلوراید تراپی از جمله روش های دندانپزشکی برای کاهش پوسیدگی و خرابی دندان می باشد و باکتری ها را از داخل دهان پاکسازی می کند تا لطمه ای به دندان ها وارد نشود. همچنین دوام و استحکام دندان را بیشتر می کند. وقتی دندان های شیری به طور کامل روییده شدند می توان از فلوراید تراپی استفاده کرد. و بین سه تا شش ماه انجام مجدد بنا به نظر دندانپزشک و وضعیت دندان ها متفاوت است.

از جمله مزایای فلوراید تراپی می توان به جذب کلسیم بیشتر دندان ها، ترمیم و تقویت دندان ها، کاهش رشد باکتری ها و … اشاره کرد که البته این روش عوارضی نیز دارد و ممکن است برای برخی افراد حساسیت ایجاد کند یا دچار فلورسیس و لکه بر روی دندان ها شود. به طور کلی شما با مراجعه با مراکز تخصصی دندانپزشکی می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما