جلوگیری از خرابی دندان کودکان

جلوگیری از خرابی دندان کودکان

کودکان از کودکی باید مراقب دندان های خود باشند تا در سنین جوانی و … دچار خرابی یا پوسیدگی دندان نشوند. به طور کلی تمامی مشکلات دندان ریشه در کودکی دارد و با برطرف نمودن مشکلات دندان ها و لثه در سنین بالاتر دیگر هیچگونه رویداد ناگواری پیش نمی آید. با باقی ماندن شیر در دهان نوزاد و همچنین به دلیل عدم مسواک زدن ذرات شیر بر روی لثه مشکل ایجاد می کنند و در نتیجه بروز التهاب لثه امری عادی می باشد که با انجام و رعایت یک سری نکات بهداشتی می توانید از کودکی دندان هایی سالم داشته باشید. در این مقاله به چگونگی جلوگیری از خرابی دندان کودکان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

سلامت دندان در کودکی 

از کودکی باید با رعایت نکات بهداشتی سلامت دندان ها را تضمین کرد تا در بزرگسالی دچار خرابی و پوسیدگی نشوند. البته در کنار دردی که ناشی از خرابی دندان به سراغ فرد می آید هزینه بالای عصب کشی، پر کردن و حتی کشیدن خیلی بالاست و اتلاف وقت زیادی نیز دارد. به طور کلی با مراقبت و نگه داری مناسب از دندان ها می توان از مشکلات و التهابات لثه، خرابی دندان ، پوسیدگی دندان و … جلوگیری نمود.

روش های جلوگیری از خرابی دندان کودکان

برای جلوگیری از خرابی دندان کودکان باید یک سری نکات را از نوزادی رعایت نمود و مادر باید به این نکات توجه اساسی داشته باشد.

نوزادان با شیر مادر تغذیه می کنند و بعد از هر بار شیر خوردن با گاز استریل و آب لثه ها را از ذرات باقی مانده پاک کنید. همچنین بعد از شش ماهگی نیز بعد از هر بار خوردن غذای کمکی به همین صورت لثه ها تمیز شوند.

 گاز استریل نرم می باشد و هیچ گونه زبری ای ندارد. اما بهتر است به آرامی بر روی لثه نوزاد کشیده شود تا بافت نرم لثه دچار جراحت نشود.

تا دو سالگی که کم کم دندان ها می رویند با گاز استریل و مسواک های انگشتی نرم دندان ها را پاک کنید و بعد از دو سالگی حتما مسواک مناسب و خمیر دندان تهیه کنید و به فرزندتان مسواک زدن را یاد دهید تا در ذهن آنها یک روتین همیشگی باشد و از آن غافل نشوند.

از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده کنید. فلوراید برای کودکان مضر می باشد و به دلیل هنوز دور انداختن آب دهان را کودکان هنوز یاد نگرفته اند بائو از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده نمود. 

جلوگیری از خرابی دندان کودکان

چه هنگامی برای کودکان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در حین مسواک زدن دندان های کودک را چک کنید و اگر در داخل دندان متوجه حفره و سوراخ شدید حتما به دندانپزشک برای بررسی های بیشتر مراجعه کنید. 

احساس درد در دندان ها در اثر جویدن غذا، آب خوردن و … حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

وقتی کودکتان یکساله شد حتما برای چکاب دندان به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. با رعایت بهداشت دهان و دندان تا سه سالگی نیازی به مراجعه به دندانپزشکی وجود ندارد.

نکات مهم در مورد خرابی دندان کودکان

شیر خوردن کودکان با شیشه شیر در شب موجب پوسیدگی دندان ها می شود و باید حتما هر شب قبل از خواب دندان های کودکان به خوبی شسته شود.

کودکان علاقه زیادی به مواد قندی، آبمیوه، شیر، نوشابه و … دارند که شما باید مصرف آنها را به حداقل برسانید. این مواد به دلیل قند بالا به دندان ها آسیب وارد می کنند و در نتیجه خرابی دندان کودکان را به همراه دارد و درد طاقت فرسایی ایجاد می کند‌.

ویژگی های مسواک برای جلوگیری از خرابی دندان کودکان

مسواک کودکان با بزرگسالان کمی متفاوت می باشد که در ادامه به ویژگی هایی که مسواک کودکان باید داشته باشد می پردازیم.

در زمان ابتدایی روئیدن دندان های شیری باید از مسواک های انگشتی که برس های نرمی دارد و ژله ای می باشد استفاده کرد. بعد از دو سالگی نیز باید از مسواک هایی با برس نرم استفاده نمود تا ایجاد حساسیت نکند و در لثه التهاب ایجاد ننماید.

در هنگام خرید مسواک به سایز آن نیز دقت کنید و متناسب با سلیز دهان کودک مسواک انتخاب کنید.

مسواک کودکان باید هر دو تا سه ماه  تعویض گردد. زیرا به دلیل پرزهای نرمی که دارد زودتر خراب می شود.

استفاده از خمیر دندان های بدون فلوراید بعد از دو سالگی تجویز می شود و بهتر است تا ۷ سالگی که کودک به درستی بتواند آب دهان خود را به بیرون انتقال دهد از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.

جمع بندی نهایی 

کودکان گل های شکفته هر پدر و مادر هستند و سلامت آنها در الویت قرار دارد. نوزادان و کودکان در ابتدا دندانی ندارند و به مرور تا دو سالگی دندان های آن ها رشد می کند و باید از همان دوران نوزادی بعد از هر بار شیر خوردن با پارچه ای تمیز و نرم (گاز استریل) لثه های نوزاد را از ذرات شیر تمیز کنید.

همچنین بعد از هر نوبت غذای کمکی  میز این اصل را به فراموشی نسپارید. بعد رویین دندان ها در ابتدا از آب ولرم و مسواک های انگشتی نرم استفاده کنید و سپس بعد از دو سالگی از مسواک هایی که برس نرمی دارند و کودکانه هستند به همراه خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کنید تا کودک ترغیب به استفاده از مسواک شود و در ذهن خود این کار را به صورت همیشگی انجام دهد. خمیر دندان های حاوی فلوراید تا هفت سالگی که هنوز کودک نمی تواند آب دهان خود (کف خمیر دندان)را به بیرون پرتاب کند اصلا نباید استفاده شود و بعد از این زمان بلامانع می باشد. 

در یک سالگی کودک را به دندانپزشکی ببرید تا از خرابی دندان کودکان در سنین کم جلوگیری کنید. همچنین هر ۳ تا ۶ ماه باید زیر نظر دندانپزشک اطفال دندان های کودکان بررسی شود. این بررسی ها با دلیل خورد زیاد مواد قندی، نوشابه و … می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما